Mijn doelstelling behaald, Texel bereikt!

Nederland, Den Burg

Ja hoor het is gelukt. Mijn eerste doel is bereikt Texel. Ik heb mezelf een beloning gegeven, overnachten in een lekker bed bij het hostel Stayokay. Niet luxe maar wel comfortabel met eigen douche en toilet. En ook een diner wordt verzorgd voor een klein prijsje. Wel opeten op het terras of op de kamer. En dat zal wel op de kamer worden. Het is hier nu wat bewolkt winderig en fris (11c). Maar dat mag de pret niet drukken, ik heb mijn eerste doel bereikt: op de fiets van Retranchement naar Texel via de LF Kustroute (voor de kenners onder u de oude LF1). Zo’n kleine 400 km (door de omleiding via Maassluis en het extra bezoekje aan Den Haag voor een gastankje) gefietst.
Vanochtend begon voor de verandering prettig zonnig en droog. Dat pakt fijn in. Heerlijk in het zonnetje ontbeten. De Lepelaar was wel een mooie duincamping met veel aandacht voor de omgeving en het milieu, maar wel met duur warm water. Bij binnenkomst krijg je een pasje om warmwater te gebruiken. Daarop moet je 5 euro storten en gebruiken als je warm water wilt hebben. Afwassen kost 20 cent dat valt nog mee. Maar douchen gaat in centen per tijdseenheid. Je ziet als het ware je warm water op het tijdmetertje weglopen. De eerste 25 cent ben je al kwijt met wachten tot het water warm wordt en daarna tikt die af in 5 centen per tijdsblok. Men zei dat het 20 cent per minuut zou kosten. Allen vlogen die minuten wel snel om. Na het ontbijt was het tijd om te vertrekken. Ik appte Ingeborg nog even of ze op Texel waren. Helaas zij waren in Eindhoven. Dus geen bezoekje in Cocksdorp. Na Sint Maartenszee of liever Sint Maartensvlotbrug (hoe kleiner het plaatsje hoe langer de naam) is het eerstvolgende dorpje Callantsoog. Daar bij de bakker enkele verse broodjes voor de lunch gescoord. Warm water voor koffie in mijn thermoskan heb ik al bij me. Ik maak nog een foto van het kerkje en fiets door via de kustroute. Onderweg zie ik het polderlandschap rechts van mij met af en toe bloemenvelden. De volgende aanduiding voor een plaatsje of gebied is Groote Keeten. Bijzondere namen hebben ze hier in de kop van Noord Holland. Vervolgens kom ik bij Julianadorp en zie een mooie strandovergang oftewel strandslag zoals die hier wordt aangeduid. Beneden ligt een mooi Strandpaviljoen ‘Paal 6’. Tijd voor een cappuccino. Ik zit nog zo n 10 km van Den Helder vandaan en ik vraag me af of ik straks lang moet wachten bij de veerpont. Het is wel mooi fietsen hier zo door de duinen. Ik rijd nog een keertje verkeerd, het was bovendien een van de stijlste stukken. Maar het wordt beloond. Boven op de duin is een prachtig beschilderde bunker. Die had ik anders gemist. Na de duinen fiets je buitenom over de dijk. Dat gaat lekker met wind in de rug. Ik zie de vuurtoren Lange Jaap al in de verte. Het is de hoogste gietijzeren vuurtoren in Europa. Kijkduin is de officiële naam voor deze vuurtoren maar hij wordt in de volksmond de Lange Jaap genoemd en hij werd in 1878 in gebruik genomen. Het veerpont kan niet ver meer zijn ik zie het ook de veerpont al vanaf Texel naar de Helder varen. Het wachten zal wel meevallen. Hoewel de overtocht niet lang vergt, is de overtocht een prima moment om tijdens deze reis te lunchen. Heb tenslotte alles daarvoor bij. Ik heb geluk en kan mee met de overtocht van 13.00 uur. Het is een snelle boot in 20 minuten ben je op Texel. En vandaar is het nog een kippeneindje naar Den Burg waar mijn bed vandaag staat. Nadat ik in het hostel mij geïnstalleerd heb loop ik het dorpje in. Een leuk en toeristisch plaatsje met veel terrasjes. En toch nog behoorlijk wat volk op de been. Zomers kan het hier denk ik erg druk zijn. Mijn plan om een rondje op het eiland te fietsen laat ik varen. Morgen ga ik terug naar de vaste wal en zak weer af naar Schoorl, Bergen of Heemskerk. Ik zie wel waar ik een mooie stek vind.

Proficiat met het bereiken van je 1e doel. Mooi resultaat. Ben benieuwd hoe het vervolg zal zijn.

Adrie Rotte 2021-05-26 18:23:11

Top, gefeliciteerd met het behalen van je doelstelling. Flinke ontbering met dit weer.

Ad 2021-05-26 18:40:28

Goed gedaan Maurice. Rust lekker uit voordat je aan de terugreis begint. Het weer is weer wat beter aan het worden. Groetjes Carin en Thieu

Carin en Thieu 2021-05-26 18:40:59

Gefeliciteerd met het halen van Texel. Knap gedaan bij gelukkig mooier weer. De komende dagen wordt het weer langzaam als het hoort. Slaap lekker en succes met het vervolg.

Jeroen H. 2021-05-26 19:22:06

Knap gedaan met al die ontberingen. Eindelijk wordt het weer wat beter. Goede terugreis.

Jan v Bommel 2021-05-26 19:30:53

Goed gedaan, jochie!

Anne 2021-05-26 19:42:05

Respect dat je ondanks het slechte weer en wat tegenslag de fietstocht doorgezet hebt. Jammer dat het weer niet meewerkte om er een leuke tocht van te maken. De LF1 (gedeelte van de huidige Kustroute) is een hele mooie tocht. Het weer wordt nu beter en de temperaturen gaan stijgen. De terugtocht zal in ieder geval aangenamer zijn. Wens je een behouden thuisreis. Proficiat met het bereiken van je doel.

Jan Pieter 2021-05-26 21:49:34

Super goed gedaan Maurice, wat een prestatie. Hoop dat je de komende dagen wat beter weer hebt. Veel succes op de weg terug naar huis.

Tineke 2021-05-26 21:56:37

Super gedaan en zeker stoer met al dat hemelwater. Gefeliciteerd met je behalen van je doel. Veel plezier op het mooie Texel.

Karin 2021-05-26 23:26:21

Vorige week reed ik langs Medemblik naar Hoorn en naar Amsterdam. Supermooie tocht!

Bernd 2021-05-27 00:21:38

Je hebt je doel bereikt! Topper! Vandaag weer de pont op richting Heemstede! Er is gelukkig beter weer op komst.

Jacqueline 2021-05-27 09:27:01

Prima prestatie. Het wordt gelukkig beter weer!