Van het natte Texel naar het zonnige Klein Hemelrijk

Nederland, Heemskerk

Nu Texel behaald is kan ik weer terug naar het vaste land. Ik heb prima overnacht bij Stayokay. Gisterenavond lekker gegeten Mexicaans ‘t is wel dan wat de pot schaft maar het was verrukkelijk.
En een 3 gangen menu voor € 15,50 bestaande uit: Soepje, hoofdgerecht (Burrito gehakt met saus met lekkere toppings verse guacamole, kaas, crème fraiche met daarbij een gegrilde maiskolfje, Spaanse aardappeltjes, aangemaakte rijst en gemixte sla) en een lekker toetje na. Een waar feestmaal. Het ontbijt gaat vanwege corona in tijdsblokken van 15 minuten. Mijn blok startte om 08.00 uur. Een mooie tijd om de dag te beginnen. Na het ontbijt m’n spulletjes verzameld, nog snel een cappuccino en op weg. Ik fiets een andere route terug dan heen. Ik fiets nu tussen de schapen door en vervolgens na het nieuwe gemaal de Schans nabij plek waar vroeger fort De Schans stond verder bovenop de dijk. Fort de Schans lag vroeger op deze plek. Het werd fort werd in 1574 gebouwd door Willem van Oranje om de schepen die in het Marsdiep te kunnen controleren. Het regenen bij vertrek is inmiddels overgegaan in miezeren. Ik zie in de verte een veerpont al liggen, die vaart overigens nu niet. Er vaart een andere en die zal om 10.00 uur vertrekken. Ik ben nog ruim op tijd. Aangekomen bij de afvaartplek doek ik naar waar ik een kaartje kan kopen voor de overtocht. Hoe ik ook kijk ik zie nergens een loket. Nagevraagd bij de broodjeskraam verteld de dame mij. Die heb je niet nodig in den helder krijg je automatisch altijd een retour. Ook weer wat wijzer geworden fiets ik tot aan het toegangshek. Daar moet ik even wachten en het wordt naarmate 10 uur nadert steeds drukker met wandelaars en fietsers. Ik heb nog een leuk gesprekje meteen een ouder stel (mijn leeftijd) op de racefiets. Na de overtocht heb ik een andere route gepland. Deze gaat vooral tussen de bloemkwekerijen en bollenvelden. Maar het is verder maar een rechte eentonige weg. Ik doe nog wat kleine boodschappen voor de lunch in ‘T Zand. En fiets verder richting Schoorl. Tussen Schoorl en Bergen besluit rond 14.00 om te lunchen op een bankje naast de weg. Na de lunch schiet het op, ik wil vandaag tot Heemskerk komen. Bij Castricum neem ik nog snel een kopje thee bij Johanna’s Hof (en noodzakelijk toiletbezoek). Vandaar is het nog een kleine 10 km voor ik aankom op het Klein Hemelrijk. Ik blijf er twee nachten het weer wordt beter en morgen houd ik een rustdag.

Maurice, toch hele mooie foto’s , ondanks de eentonigheid! Geniet de komende dagen van het “voorspelde” goede weer!

Riny van Eijk 2021-05-27 21:54:17

Op naar het betere weer. succes.

Jeroen H. 2021-05-27 21:58:01

Weer een leuk verslag van weer een mooie tocht, morgen lekker rustig aan, geniet ervan!

Atie 2021-05-27 22:22:31

De donkere luchtpartijen🌫 gaan hopelijk veranderen in blauwe luchten🌤. Leuke foto's van de routes die je gefietst hebt. Goede reis 👍 Groetjes Cain en Thieu

Carin en Thieu 2021-05-27 22:55:24

Weer een heel leuk verslag met veel informatie. Prima gedaan Maurice. Vanuit Kreta fietsen, eten, kijken en slapen we met je mee. Nog een fijne dag vandaag lieve vriend!

Esther 2021-05-28 06:13:23

Een welverdiende rustdag. Geniet ervan Maurice!

Ad 2021-05-28 09:09:58

Mooi foto's Maurice

Cees 2021-05-28 14:15:17

Hoi Maurice wederom een mooi verslag dito foto’s! Een ouder stel (mijn leeftijd) is wat geflatteerd! Is het niet eerder een vitaal stel van mijn leeftijd? Groet en goede reis,