Op en neer

Frankrijk, Condat-sur-Ganaveix

Vanochtend heerlijk in mijn hotelletje kunnen ontbijten. Na nog wat inkopen te hebben gedaan bij de Franse variant van de Aldi. De 'the Leader Price' en mijn stempel bij het Bureau Toerisme te hebben gescoord ging ik op route eerst een afdaling en dan via een klein weggetje over een zeer oud bruggetje. Maar wat is dat nou mijn route geeft de oversteek aan over het riviertje de Vienne zonder dat er een brug te zien is. Weer terug een stukje naar boven. Goed in het routeboekje gekeken ik moet toch echt over Le Pont Noblat of over Le Vieux Pont. Hij ligt er al sinds de 13de eeuw die kan toch niet weg zijn. Als ik helemaal terug en bij het punt van de afslag zie ik een klein bordje Rue du Vieux Pont daar zal die dan wel aan liggen. En ja op het eind daarvan ligt verscholen Le Pont Noblat. Mijn GPS route had het 1 km verkeerd. Maar geen gezeur het weer is droog vandaag nog weinig zon te zien maar zeker geen nattigheid. Dat is ook wel eens fijn. Meteen na het bruggetje begint het eerste van vele klimmetjes vandaag. Deze is 3 kilometer à 7%. Als je net begint s morgens is dat best lastig. Later op de dag is dat makkelijker dan heb je wat meer.'klim' in de kuiten. Het is een erg rustige route vandaag. In het boekje stond ook al houd er rekening mee dat de eerste 30km na Noblat er geen voorzieningen zijn. En dat klopt ook, los van een paar gehuchten fiets je door het franse landschap en de weg gaat op en neer. En regelmatig met de nodige klimpartijen.de route gaat ook behoorlijk omhoog tot ruim 500 meter. Rond de klok van half een was ik in weer een bewoond klein plaatsje. St-Germain-les-Belles. En daar was een restaurantje waar ik de formule Midi heb uitgeprobeerd. Dat was een lekkere hamburger met frietjes. Met nieuwe energie ga ik verder via kleine af en toe steile landweggetjes richting Uzechre, hetgeen ik pas morgen ga bereiken. Ik ben eerder van de route afgeweken om naar de camping 'Moulin de la Geneste' te gaan. Die is wel niet helemaal op de route maar gezien mijn ervaring van gisteren lijkt me het verstandig deze te nemen. De camping is de moeite waard. Hij wordt gerund door een jong Engels stel die de boel.aan het opknappen zijn. Het plaatsje zelf ligt te ver van de camping af ook om daar naar toe te gaan ik ben er wel doorheen gefietst en toen een flinke afdaling gemaakt. Er weer naar toe gaan betekent klimmen en dat heb ik.voor vandaag wel gehad. Bij de receptie is ook een klein winkeltje met wat eerste levensmiddelen en drank. Je kunt zelf pakken en op een lijst schrijven wat je hebt genomen. Bij het afrekenen moet je dit dan betalen. Dit komt goed uit, ik zie pasta penne staan en bolognaise saus, die heb ik genomen voor mijn eigen potje te koken. Ik heb later de bolognaise saus nog omgeruild voor een flesje Heineken, ik had immers nog een blikje sardientjes met tomatensaus en olijfschijfjes in de voorraadtas. Laatbik dat maar eerst opmaken. Ik heb vandaag uiteindelijk zo n 60 km gefietst. Lijkt niet veel maar door al het op en neer is dat toch nog een hele tour. Overigens het op en neer zal de komende dagen wel zo blijven. Als het te gek wordt neem ik een rustdag.

Maurice leuk om je te volgen. Ik herken de maaltijden wel. Pasta met sardines en tomatenpuree. Mijn advies: kook de penne met een blokje bouillon erbij of gooi er een zakje cup a soep doorheen voor de zoutigheid. En de smaak...? Na zo'n dag fietsen eet je zelfs nog een egel van het wegdek af.

ronalds.reisverhalen 2021-07-05 20:30:27

Een goede nachtrust & droog! Wat een geluk 🍀 Lekker uitrusten en dan wacht er morgen weer een nieuwe dag met hopelijk veel zon en weer ‘goede’ benen.

Gerwin & Yvonne 2021-07-05 20:36:26

Toch mooi dat die campingwinkels erg nog zijn die in de klanten bij het afrekenen geloven. Doet me denken aan de stallinkjes langs de weg met fruit e.d. Goede reis.

Carin en Thieu 2021-07-05 20:40:56

Wat een doorzetter ben, ik heb veel waardering voor je ondanks vele tegenslagen om toch proberen je doel te halen, maar de weg is ook je doel. Sterkte

Ellert 2021-07-05 20:46:26

Wat is het weer een heerlijk verslag wat je voor ons schrijft. Qua natuur, heuvel op, heuvel af, afzien, potje koken, zelfs het winkelen in de Aldi is gezellig met jou. Nu lekker slapen en morgen zien we je wel weer. Hoe dan ook, we 'fietsen' met je mee... Kus vanuit Kreta

Esther 2021-07-05 21:33:46

Het bellen vandaag ging moeizaam. De WiFi was ons niet goed gezind. Begreep dat je een pittig dagje achter de rug had. Nu een goede nachtrust en morgen weer een stukje dichtbij Santiago de Compestella ♥️💋

Jacqueline 2021-07-05 22:36:23

Ik kan me de beklimmingen wel voorstellen, met hier en daar een oud Frans gehucht. Prachtig. Geniet ervan.

Robert Kosse 2021-07-06 09:23:31

Fijn dat het weer ook mee zit. De weersverwachtingen zijn ook goed. Dus dat gaat de goede kant op. Net als jij trouwens. 🤣 Veel plezier!

Cees 2021-07-06 10:40:14

Hoi Maurice, Wat gaaf deze fietstocht. En niet verrassend ook prachtige foto's! Als je de CZ Tourpoule gaat winnen verwachten we natuurlijk wel nog een foto van jou in het geel op de fiets ;-)

Rob 2021-07-06 11:37:01

Maurice hoe dapper is deze eenzame fietser kromgelegen op zijn fiets de ene bult na de andere opklimmend. Chapeau! Fijn dat je een drage dag had. Veel succes met volgende etappe!