De laatste loodjes

Spanje, Arzúa

Bijna het laatste verslag. Op dit moment Nog 48 km verwijderd van het Prada do Obradoiro. Het grote plein voor de kathedraal in Santiago de Compostela. Maar dat is voor het verslag van morgen nu eerst even vandaag de revue laten passeren. Vannacht wel goed geslapen maar wel wakker met een wat pijnlijke rechterhand/pols. Onbewust heb ik daar op gelegen denk ik. Lastig maar ik kan gelukkig nog steeds goed remmen en dat was vandaag ook af en toe nodig. Gisterenavond na ons avonddiner, wat overigens uitstekend was, nog wat boodschappen voor het ontbijt gedaan. We zijn in twee supermarkten geweest de ene was al volop aan het poetsen en zag ons liever gaan dan komen. Men wilde Henk een oud brood aansmeren. Waarschijnlijk was het wel een keer vers geweest maar nu was het keihard. Daar kun je niets mee. Zeker niet ontbijten. Teruglopend via een ander straatje zagen we nog een ander supermarktje waar we meer dan welkom waren met een wat oudere mevrouw. Daar konden we in ieder geval de nodige ontbijtspullen krijgen. Dat is mooi dan kan je in ieder geval ‘s ochtends voor dat het klimwerk begint even wat eten. Met een lege maag is het lastig fietsen en klimmen. Henk vertrok al wat eerder. Ik deed het op mijn gemak en vertrok om acht uur. Meteen Portomarin uit begint de eerste lange (12 kilometer) klim. Ik zie na het eerste stuk twee verkleed grote stro-poppen staan. Wellicht iets met een trouwpartij. Ik klim verder vanochtend gaat het van 350 meter waar we zaten naar 680 meter en met een stuk van 1 kilometer van 10%. Je hebt soms van die dagen dat het wat minder loopt. Helaas voor mij was dit zo n dag. Henk appt dat hij al op 680 km (11 km van Portomarin) is gearriveerd. Ik zit daar nog wel 2 à 3 km vandaan. Maar gelukkig ik kom ook op dat punt. Henk heeft de koffie al op en vertrekt weer naar de tweede top op 720 meter met een steil stukje. De wandelaars lopen hier nu ook mee en dat geeft wel een goed gevoel. We komen langs het kruis in Ligonde dat daar kennelijk al sinds 1671 staat. Ook daar maak ik een foto. Even later komt de eerste Horreros voorbij. Horreros zijn voorraadschuurtjes op palen zodat knaag- en ander gedierte niet bij de opslag kunnen. We fietsen nu in een heuvellandschap. Er zijn weliswaar geen echt hoge heuvels meer te verwachten maar de verschillende heuvels volgen elkaar wel snel op. De klimmeters lopen gestaag op. Na de tweede top gaat het glooiend door naar Palas de Rei. Ik neem in een barretje in Palas de Rei een thee en rust wat voor ik door fiets naar Melide. Henk is wel gestopt maar ook al weer door. Het is goed dat we ieder ons eigen tempo kunnen fietsen. Nadat ik weer op pad ben krijg ik een appje van Henk hij is in Melide gearriveerd. Melide is een goede plek om wat te lunchen Henk heeft een Froiz ontdekt. Een soort Lidl met heerlijke croissantjes. Na de lunch vertrekken weer afzonderlijk van elkaar. Onderweg smeer ik nog een keer de tandwielen en de ketting. Het begon wat veel te piepen. Overigens mijn banden (schwalbe marathon plus) houden het prima. Geen lekke band en ook op ruwer wegdek met keien en kiezels is het ruiger profiel wel fijn. We gaan richting Arzûa het laatste grotere plaatsje voor Santiago. Ook die bereik je niet zonder flink te klimmen. Ik arriveer er even over vier. Het bureau voor toerisme is net gesloten echter de vriendelijke dame die aan het afsluiten is wil nog wel even een stempel op mijn pelgrimspas zetten. Ik heb nog net een vakje open op de pelgrimspas verder is die helemaal gevuld. Ik heb zelfs een tweede in gebruik waar ook al enkele stempels op staan. Met de aanwijzingen van het bureau op de plattegrond van Arzûa gaan we op zoek naar een albergue. We vinden Don Cuijote Een prima plek voor de nacht. Het plaatsje Arzûa is geen schoonheid en echt een doorgangspunt met wel een aantal albergue’s en wat grote flats langs een drukke verkeersweg. We zijn hier gelukkig maar een dag. Morgen naar Santiago. Daar wil ik enkele dagen blijven terug naar Nederland ga ik met de trein dat is 2 dagen reizen eerst naar Madrid daar overnachten en de dag er na door met de hoge snelheidstreinen. Zo kan ik dan het landschap ook van de andere kant bewonderen. Morgen het laatste verslag en dan zit de tocht erop.

Morgen de laatste "40" km Ik herinner mij nog een paar venijnige klimmetjes. Succes morgen!

Joost 2021-07-31 19:33:57

Geniet van de aankomst bij het einddoel.Wat een prestatie!!!!!

Ineke 2021-07-31 19:37:10

Maak er morgen een triomftocht van met de aankomst op het grote plein bij de kathedraal. Vier met de andere pelgrimsgangers een mooi feestje. Haal met hen herinneringen op over deze reis. Puike prestatie.👌🤜🤛

Carin en Thieu 2021-07-31 19:43:42

Maurice bedankt dat ik een beetje met je mee mocht reizen. Veel bekende plekjes teruggezien van mijn fietstocht in 2016. Weet dat als je morgen de torens van de kathedraal ziet er nog wel enkele kasseienstroken te nemen zijn. De heilige Jacobus laat alleen de toppers tot hem komen. Jij gaat dat in ieder geval halen. Geniet van je aankomst op het plein en sta vooral stil bij het feit dat je dit toch maar gedaan hebt in je uppie. Superknap. Ik maak een diepe buiging.

Ronald Lijster 2021-07-31 19:44:16

Prachtig verhalen dagboek. Geniet morgen en de komende periode van je fantastische reis. Nu al een groooooooooooot compliment. felicitaciones por este logro.

Adrie Rotte 2021-07-31 20:00:30

Hoi Henk wat een mooi tocht en fijn de verslagen en foto’s. Zeker voor iemand die de toch ook heeft mogen doen. Geniet van de laatste km’s en verblijf in Santiago. Top gedaan!!!!

Ron en Clé 2021-07-31 20:08:06

Wat een prestatie Maurice super! Geniet van de aankomst en je verblijf in Santiago!

Maria wijnen 2021-07-31 20:29:40

Grot respect Maurice!

Pieter 2021-07-31 20:30:28

Lekker hoor, en wat een fijne reisgenoot hebben jullie aan elkaar! Doe hem de groeten, ik ga volgende week weer verder met ‘zijn’ tocht langs de grens van nl. Geniet van de laatste dagen, je hebt het toch maar mooi voor elkaar gekregen! Diepe buiging!

Joris 2021-07-31 20:36:13

Geniet van je aankomst morgen in Santiago de Compostela. Trots op je! xxx

Anne-Marie 2021-07-31 20:37:10

Al was het begin misschien een beetje stroef, volgens mij toch wel weer een mooie fietsdag. Geniet van de laatste fietsdag.

Atie 2021-07-31 21:04:09

Morgen feestdag!! Nationale Maurice’day!! Klasse gefietst door weer en wind!! Top prestatie!!! Lekker van genieten morgen, wat zal dat biertje lekker smaken!!!

Anke 2021-07-31 21:08:59

Nou word ik warempel toch een beetje geëmotioneerd dat je er bijna bent, Maurice. Geweldig gedaan. Slaap lekker lieverd.

Esther 2021-07-31 21:21:41

Top! Ook het laatste stuk is doorbijten dus! Succes morgen! Ik heb vandaag 130 gedaan van Jaca naar Tiebas. De meeste bagage teruggestuurd conform jouw voorbeeld. Nu moet ik het doen met auberges met aardige gastvrouwen, leuke andere gasten en kamer en douche/toilet voor mij alleen voor €10🙂

Richard 2021-07-31 21:26:01

Lieve lieve schat, ben supertrots op je. Je hebt het maar gedaan! Morgen de aankomst in Santiago de Compestella.... daar heb je het allemaal voor gedaan. Rust wat uit daar en geniet! Tot donderdag ♥️.

Jacqueline 2021-07-31 22:07:42

De laatste loodjes. Morgen over de finish. Hartstikke knap. Geniet van de laatste kms en het kippevelmoment bij de aankomst. Geweldig👍👍

Jeroen H. 2021-07-31 22:15:16

Geniet van de laatste rit, pa! Fantastisch om wederom mee te mogen lezen met al jouw belevenissen. Tot over een paar dagen. Liefs van ons!

Sjoerd 2021-07-31 22:26:24

Het eind is in zicht. Knap gedaan. Nu de ere-rit naar de kathedraal. Geniet van het laatste stuk.

Robert Kosse 2021-07-31 22:42:14

Wat een geweldige prestatie Pa! Geniet van de laatste tocht morgen. Tot snel!

Thijs 2021-07-31 23:11:17

Maurice, het zit er bijna voor je op. Elke avond hebben we met spanning uitgekeken naar je verslag, hebben een idee gekregen van wat het is om zo’n tocht te maken en hebben in stilte met je meegeleefd. Met de vele regendagen in de eerste helft, het moeizame duwen van je fiets tegen de bergen op, en het genot om eindelijk weer te kunnen afdalen. Ook van je honderden foto’s hebben we genoten. We voelden ons geprivilegieerd je tocht op deze wijze te hebben kunnen meemaken.

Geneviève en Henk 2021-07-31 23:28:26

Morgen je laatste dag, en na al die weken de aankomst in Santiago de Compestella iedere avond was het leuk om je verslag te lezen, bedankt voor de inkijk in deze geweldige reis Morgen veel plezier

Marian van der Kallen 2021-07-31 23:56:14

Ga vandaag èxtra genieten van je aankomst Maurice; het applaus na de lessen van 9:00u en 10:00u zal voor jou zijn! Wàt een prestatie!

Gerwin & Yvonne 2021-08-01 07:55:26

Ondertussen ben je vast al begonnen aan je laatste kilometers. Een diepe buiging voor jou en geniet van je aankomst!

Marieke 2021-08-01 08:16:54

Maurice, wat een prestatie. We zijn trots op je. We hebben zo meegeleefd met de vele kilometers... knap hoor, diep respect. Het was fantastisch om jou zo te volgen. Niet gaan slapen voordat we jouw verhalen hadden gelezen. Ga morgen genieten van jouw aankomst op het plein in Santiago. Kippenvelmomentje. In gedachten zijn we bij je om t mee te vieren. Hopelijk zien we je zaterdag. Lekker bijkletsen. Goeie terugreis.

Violaine en Maarten 2021-08-01 11:05:21

Wat een prestatie Maurice, je bent er bijna. Ik vind het onwijs knap van je. Geniet van de laatste kilometers. Ik heb van Jacqueline het filmpje van je aankomt op het plein gezien. Je hebt een mooie verhalen bundel geschreven. Super!!!!

Karin 2021-08-01 15:50:47

Beste Maurice. Ondertussen zag ik op FB dat je over de Finish bent. Gefeliciteerd met de afgeronde pelgrimmage. Ik heb met je meegekeken en gelezen. Dank voor het delen van je avontuur. Ik vind het razend knap