Het klimmen gaat beginnen de Ardennen in

België, Theux

Heerlijk geslapen alleen wat lek geprikt door muggen. Volgende eraan denken om DEET te gebruiken. Maar ja dat zat nog onder in de tas. Nu maar nog in Maastricht bij de trekpleister een stick Azaron gekocht. Wellicht dat dit helpt. Na een lekker ontbijtje met eitje op mijn gemak alles verzameld en de tassen weer aan de fiets gehangen. Rond de klok van negen vertrokken eerst afdalen naar het centrum van Maastricht en dan met de Maas mee naar Eijsden. Daar neem je afscheid van de Maas en ga je de Voerstreek. Men spreekt hier vooral Frans en dat is te zien aan alle borden. De eerste heuveltjes gingen soepel maar ja die waren ook maar gemiddeld 4%. Na zo’n 25 km kom je bij een mooie abdij. De in 1216 gestichte Abbaye de Val-Dieu. Mooie gelegenheid om een stempel te halen. Het is inmiddels 11 uur dus tijd voor een kopje koffie dit keer met een klein vlaatje. Van de abdij gaat de weg naar Clermont. De stijgingen werden allengs heftiger. Bij Clermont even rondgekeken en in een mooi aangelegde ‘wilde’ tuin van mijn Lunch genoten. Van regen of onweer is weinig te merken van hitte des te meer. Als ik bijna door mijn (grote) fles water heen ben zie ik iemand met de tuinslang zijn race en Mountainbike schoon maken. Op mijn beste Frans vraag ik wat vers water. De man begrijpt meteen wat ik bedoel en als ik hem mijn waterfles geef loopt hij vreemd genoeg er mee naar binnen terwijl de slang voor het grijpen ligt. Tot mijn verassing komt hij terug met mijn waterfles met water en een aantal klonten ijs erin om de boel fris te houden. Ik bedank hem uiteraard voor het heerlijk koele water en kan er weer even tegen. De volgende plaats in de route is Limbourg en in het stadje wordt volgens de route gestuurd naar Limbourg ville Historique. In het boekje staat er nog bij steile klim van 1 km. En dat is niets teveel gezegd. Ik weet het percentage niet maar het was verrekes steil zo steil dat ik van de fiets moest en het spul een stukje naar boven heb geduwd. (inmiddels nagekeken en het percentage was 15%). Tja hoewel de trainingen met Gerwin en Yvonne voor de nodige conditie hebben gezorgd is het naar boven fietsen met 22 kilo aan en op de fiets toch wel wat anders. En ja de fiets weegt natuurlijk ook nog wel wat. Maar ik ben boven gekomen. Vandaar was mijn plan naar Polleur te gaan. Die camping kende ik nog van vroeger. We hebben daar eens gestaan toen we nog met de caravan op pad gingen. Kan goed 25 jaar geleden geweest zijn. Als dat lukt heb ik ruim 50 km geklommen en gedaald dat lijkt me wel genoeg vandaag. Voel langzaam mijn kuiten en bovenbenen van al dat geklim. Nog ruim een km of 15 dan ben ik Polleur. Eerst nog wat klimmen tot het hoogste punt van deze dag. (375m) vervolgens weer dalen naar Polleur. Rond half vier ben ik er. Helaas de camping is nog in opbouw en heeft geen plaatsje. De eigenaar een Nederlander verwijst me naar een andere camping L’escargot een km of 5 verder maar wel met nog een steile klim van ruim 1 km. En steil betekent hier echt steil dus stukken boven de 10%. Ik moet zo’n 100 meter omhoog en doe de naam van de camping eer aan ik ga als een slak. Halverwege neem ik een rustpauze en ga even een kwartiertje in het gras liggen om op adem te komen. Ook hier duw ik het laatste stuk maar naar boven. Helaas ook hier geen plek. De Nederlandse dame van de camping laat weten dat vanwege COVID er nog geen sanitaire voorzieningen zijn en dus alleen met eigen sanitair ben je welkom. Dat is een forse tegenvaller. De dame is wel met me begaan en zet een stoel voor me in de schaduw en vult mijn waterfles. Ze informeert ook bij de gemeente camping ‘Panorama’ in Theux. Die blijkt ondanks de mededing gesloten op internet wel open en heeft plaats. Ik moet dan weer afdalen naar beneden en weer wat klimmen maar niet zo steil en veel. Ik heb geen keuze en ga weer naar beneden en een stukje naar boven. En ja hoor ik kan terecht gelukkig slaapplek geregeld nu alleen de boel installeren. Als eerste pak ik mijn stoeltje uit en ga eens uitblazen. Het is bijna half zes. Dus ruim 2 uur later dan gepland. Ik zie op mijn Garmin dat ik sinds het vertrek inmiddels 958 hoogtemeters erop heb zitten en de meeste vandaag. Mijn afstand vandaag was bijna 75 km. Dat was meer dan gepland. Kijken hoe het morgen gaat. Gelukkig ligt deze camping op loopafstand van het stadje en ik kan daar mooi een restaurantje uitzoeken om wat te eten. Ik kies voor een hip tentje L’atelier. Op advies van de ober laat ik me verleiden vanwege de warmte tot een Spritz en dat was maar wat lekker. (het is nog steeds 29 graden). Zal morgen wel weer wat minder zijn is de voorspelling (gelukkig). En misschien plak ik er hier nog een dagje aan vast. Ik heb de tijd en de route morgen is ook behoorlijk heftig met lange stukken naar zo’n 600 meter hoogte. En anders dan in Frankrijk kent men in de Ardennen nauwelijks haarspeldbochten. Het gaat hier gewoon recht omhoog. Er is in ieder geval een zwembad op de camping. Dus dat is wel aantrekkelijk.

Die klim naar dat plaatsje Limbourg haalt de 20 procent wel. Een flinke kuitenbijter inderdaad maar wel een prachtig plaatsje. Leuk om je te volgen. Ben Camino.

Ronald Lijster 2021-06-18 21:55:29

Dat was afzien vandaag. Een tegenvaller dat de campings dicht waren. Nu uitblazen, goed slapen en kijken wat de volgende dag brengt.

Carin en Thieu 2021-06-18 22:01:44

Hard gewerkt vandaag Pap! Leuk om te lezen.

Thijs 2021-06-18 22:41:04

Mooi verhaal en sterkte met het vinden van een slaapplek!!

John 2021-06-18 22:41:43

Heftige dag met klimmen en gesloten campings, maar geniet van je presentatie!

Atie 2021-06-18 23:00:04

Ik bedoelde prestatie!!!

Atie 2021-06-18 23:44:50

Oei. Al die bergen. Dikke benen. Goede voortzetting gewenst.

Jeroen H 2021-06-19 07:29:39

Jammer dat de camping in Poleur dicht was.... herinneringen. Maar gelukkig heb je uiteindelijk na wat toppen bezworen te hebben een fijne camping gevonden. Misschien vandaag ff wat in de ruststand!?

Jacqueline 2021-06-19 09:01:35

Neem maar een rustdag na deze onverwachte hellingen. Aan de foto’s te zien is er genoeg moois in de omgeving.

Hein 2021-06-19 09:03:29

Fiets met je mee in gedachten, kan het me nog goed herinneren als ik mijn routekaart op MapSource er bij haal.

ellertfietst 2021-06-19 10:49:25

Knap gedaan weer Maurice! Heb je ook magnesium bij je voor je spieren? Ik hoop dat je de warmte de baas kunt blijven; drinken vóórdat je dorst krijgt maar dat weet je vast wel..

Gerwin & Yvonne 2021-06-19 12:02:23

Hey Bikkel, Knap hoor die beklimmingen met volle bepakking! Chapeau! Mooie foto's en leuk verslag. Ik kijk alweer uit naar de volgende. Groeten, Cees

Cees 2021-06-19 13:07:44

Dat was weer een straf dagje!

Henk 2021-06-19 16:22:07

Mooi, ik lees je verhaal als vakantielectuur 😉Wat ik me afvraag. Ik heb begrepen dat je eerste camino in groep was met de e-bike. Deze editie met de gewone fiets. Ik lees dat je in België toch wel af en toe van de fiets moest in de beklimmingen. Is het dan niet beter om de e-bike te nemen? Ik stel deze vraag omdat ik een reis voorbereid van Mechelen naar Rome en zo verder naar Santiago. En ik twijfel om de e-bike te nemen of mijn gravelbike. Mooi verhaal. Dank om het te delen.

Zjappe 2021-11-01 09:35:37

Zjappe, Inderdaad moet je in de Ardennen meteen in het begin soms flink klimmen, echter dat zijn maar korte stukken. De eerste reis was in een groep met een e-bike, tot ongeveer 5% is het zonder ondersteuning te doen. Had toen nog niet veel ervaring met langere afstanden fietsen, dus voor alle zekerheid gekozen voor de e-bike. Achteraf was dit niet nodig, Boven de 5% wordt het lastig om met de e-bike zonder ondersteuning te klimmen. Het gaat dan gewoon te langzaam. Je hebt ook minder schakelmogelijkheden (9) dan met een normale derailleur (27). Je kan dus niet terug en naar een bergverzet schakelen, bovendien moet je met een e-bike ook meer gewicht (motor en accu) naar boven fietsen. Ik heb in die eerste tocht maar zo’n 5% van de route en vooral in Spanje en de Pyrénéen de ondersteuning moeten gebruiken. Reden voor mij om op zoek te gaan naar een vakantiereis. En ik had een mooie 2de hands Santos gevonden (voor 1100 euro) bij go-cycle.nl in Beek (L). De 2de tocht met de Santos met een kleine 20 kilo aan bagage gefietst. Net voor Spanje wel de voortassen en het tentje en slaapmatje en kookgerei terug naar Nederland gestuurd, Die zijn daar niet nodig, er zijn voldoende herbergen en die zijn net zo duur als een camping. Bovendien liggen campings vaak buiten de bebouwde kom en de herbergen in de stadjes en dorpjes).