Een halve etappe

Spanje, Villafranca Montes de Oca

Gisterenavond heb ik nog wat foto’s in het plaatsje gemaakt. Er was op een plein zowaar volksdansen. In de kathedraal stond een rondleiding om 21.00 uur aangegeven met gids. Helaas alleen in het Spaans. Omdat ik ‘s middags er niet meer was geweest heb ik het bezoek aan de kathedraal (binnen) maar overgeslagen. Want hij gaat pas vandaag om 9 uur open en dan ben ik al lang en breed op route. Bovendien heb ik in 2019 de kip in het hok in de kathedraal al gezien. Ik neem vandaag en morgen bewust even wat gas terug. Een halve etappe (45 km) vind ik wel genoeg. Morgen de andere helft en zo heb ik dan toch mijn rustdag verdeeld. Vanochtend was ik weer vroeg op pad (07:30) met de warmte is dat wel prettig. Mijn rit ging vandaag van Ste Domingo de la Calzada via Belorado door naar Villaoméz (990 meter) en weer dalen en een stukje terug van de route af naar Villafranca Montes de Orca. Bij mijn vertrek in Ste Domingo de la Calzada bleek er al een barretje open voor een ontbijtje. Dat was prettig dan hoefde ik geen inkopen meer te doen. Het eerste stuk was rustig. Je fiets licht stijgend tussen korenvelden door. Er zijn niet veel dorpjes onderweg en als ik even van de route afga en door de dorpjes fiets is alles nog in rust. In Belorado neem ik een Americano (koffie) en bezoek het bureau van tourisme. Krijg mijn stempel in dit bureau wordt via een soort kleine expo veel aandacht aan de camino besteedt. Bijzonder men heeft hier zelf de voet- en handafdruk van Martin Sheen en Emilio Estevesz, gemaakt tijdens de filmopnames van ‘The Way’. Na Belorado is het even opletten er is een smalle brug met de drukke N120 weg. Ik ga niet over het asfalt maar over het voetgangersbruggetje en blijf dan voor 4 km op de het Camino wandelaarspad tot Tosantos, dat is goed te fietsen en ik pik dan mijn fiets route weer op.die gaat dan via een klein weggetje naar boven. Dan hoef ik de drukke N120 niet te nemen. Daar rijdt wat teveel vrachtverkeer op vind ik. Na Tosantos is er dus het klimmetje op een rustig weggetje tot 990 meter. De uitzichten zijn vanaf dit weggetje schitterend. Het is wel even aanpoten maar de klim valt op zich mee. Zo’n 4,5 kilometer tot max 5%. Daarna volgt een lekkere afdaling naar Villalómez en zoals ik al schreef moet ik dan van de route af en een stukje terug. In het plaatsje waar ik dan kom is niet veel te doen wel loopt de wandelroute er doorheen. Maar ook de drukke N120, daar heb ik overigens geen last van. Kortom een mooie tijd om eens goed (in airco) te luieren en uit te rusten. Ik kon niet goed een Hostal vinden op de route wel albergues met slaapzalen, maar ik wil liever niet op mijn ‘rust-middag’ in een slaapzaal doorbrengen. Ook waar ik nu zit is het zowel een albergue maar een gedeelte is ook hotel. Je kunt kiezen of het een of het ander, ik heb maar gekozen voor het hotelletje. Het is tenslotte ook een halve rustdag. Wel wat duurder maar nu ook airco op de kamer en dat is wel fijn. Het hotel San Anton Abad blijkt bij aankomst wel erg luxe. Maar het serveert toch ook een gewoon een 3 gangen menu Pelegrino incl. water, brood en wijn voor 15 euro. Het hotel is in een mooi oud gebouw en is gelegen in een oud pelgrimshospitaal uit de 14e eeuw. Morgen de andere helft van de etappe naar Burgos.

Leuk om oude bekende beelden te zien. Spanje is toch het mooiste deel van de route. Succes.

Bernd 2021-07-21 18:27:16

Goede keuze om een halve rustdag te nemen. Ook dat je de Albergue even overs laat en echt kunt rusten. En dan met airco! Goede rustdag en voortzetting van de reis.

Carin en Thieu 2021-07-21 18:52:42

Doe je goed , rustdag verdelen in twee dagen. Zeker als warm is. . Zoals gewoonlijk mooie fotos

Henk 2021-07-21 21:19:25

Héle verstandige keuze om vroeg te vertrekken en zodoende toch 2x een halve rustdag te krijgen 👍🏻 Succes weer morgen en weer veel fietsplezier Maurice🚴‍♂️🚴‍♀️

Gerwin & Yvonne 2021-07-21 21:53:02

Sjiek onderkomen! Ziet er goed uit.

Sjoerd 2021-07-21 22:59:40

Zo’n hotel is toch een betere keus dan een slaapzaal met snurkende pelgrims-wandelaars. Het landschap ziet er nogal dor en droog uit. Ik zie alleen graan, graan en graan. Hopen maar dat het niet te warm wordt, want dan zul je vaker vroeg uit de veren moeten. Succes met de reis.

Hein 2021-07-21 23:59:04

Het is naast datgene wat je meemaakt in woord, een heel mooie serie opnames waar ik steeds weer van geniet. nu de luchten helblauw zijn zou je bijna de donderwolken in Fr vergeten.... Een mooie reis verder!!