De tiende dag van Anet naar Chartres

Frankrijk, Chartres

Gisterenavond nog even foto’s gemaakt van het Kasteel wat Henri de tweede voor zijn minnares liet bouwen. Vandaag de eerste, ik schat 30 km, via een alternatieve route naar de originele track. Mooie fietspad over een oud treintracee. De oude stationnetjes staan er nog alleen wat vervallen. Van de rails is niet meer te zien. Wel is er een recht en goed te fietsen pad op aangelegd. Wel met veel hekjes om het autoverkeer tegen te houden. Nederlandse fietspaaltjes zijn hier niet zo bekend in Frankrijk, men sluit het liever af met een slagbomen waardoor je tussen door moet zigzaggen. Maar met het mooie asfalt van het fietspad heb je dat slalommen er graag voor over. Het was ook redelijk vlak ook nadat we weer over gingen op de normale weg. We fietsen mee met de Eure een riviertje dat ook stroomt naar Chartres. In een klein plaatsje onderweg hebben we koffie gedronken bij de gelegenheid het Le Cheval Blanc, een bijzonder mooi bar-hotel-restaurantje. De ruimtes waren met veel smaak ingericht en zelfs het toilet zag en on-Frans plezierig en schoon uit met een schilderijtje aan de muur. Vandaar zijn we door gefietst naar Maintenon, een wat grotere plaats met een kasteel. De dame in het plaatselijke VVV kantoor keek vreemd op toen werd gevraagd om een ‘Tampon’ (een stempel) voor ons pelgrimspaspoort. Door haar werd telefonisch overleg gevoerd met haar meerdere (kennelijk is het geven van zo’n stempel een zaak van levensbelang) en het antwoord was helaas ‘ NON’. We moesten onze stempel maar in de kathedraal Chartres gaan halen (dat ligt dan nog wel zo’n 25 km verderop). Vreemd en niet toerist vriendelijk. Een tweetal pelgrims die ik in Chartres trof, haalden hun stempels op elke camping. Dat vind ik toch wat minder. Ik houd het daarom maar bij meer officiële adressen. We hebben in Maintenon de lunch gebruikt en ik heb samen met Pieter-Jan, Anne en Wilma nog even op een terrasje koffie en thee gedronken. Om kwart over een zouden we weer vertrekken. Door Ellert was uitgevonden dat het toegangskantoortje van het Kasteel wel bereid was een stempel van het ‘Chateau Maintenon’ in ons paspoort te zetten. Gelukkig is het dus toch weer gelukt om vandaag een stempel te krijgen. Bij Maintenon nog langs het bijzonder overblijfsel van het Aquaduct gefietst. Aan dit acquaduct is men in 1640 begonnen met de bedoeling hiermee water naar het chateau van Versailles te transporteren. De bedoeling was water te transporteren voor de vijvers en fonteinen voor de koning Lodewijk de XIV, men is er 40 jaar mee bezig geweest maar het is er nooit van gekomen. Toch is het wel een indrukwekkend gezicht. Vandaar zijn we via Saint Piat, met daar nog een bijzondere watermolen en een kerkje met een sarcofaag, doorgefietst via een alternatieve route, Erg mooi door bossen en langs de Eure en zo naar Chartres waar we op dit moment zijn aangekomen en het net begint te regenen na een droge dag. Gelukkig zitten we droog in ons tentje.

Weer een mooi verjaal en puike foto's Mairice. Na Frankrijk zijn we vandaag weer terug in 040 city.

Jeroen H. 2019-05-19 18:26:50

Leuke enthousiaste verhalen lieffie! Blijven genieten zou ik zeggen ❤

Jacqueline 2019-05-19 18:33:49

Mooie avonturen. Soms groot, vaak klein. Hoeveel km heb je inmiddels gefietst?

Hans Gruijters 2019-05-19 19:06:30

Wat een belevenissen onderweg. Als je het leest, fiets je als het ware mee. Erg leuk. Rust morgen maar lekker uit.

Carin en Thieu 2019-05-19 19:13:17

Alle verhalen tot nu toe achter elkaar gelezen (net terug van vakantie). Leuk om je verslagen te lezen en je foto's te bekijken. Wat lijkt me dit een bijzondere reis zeg. Mooi om zo je "nieuwe leven" buiten CZ te beginnen. Ik wens je nog heel veel mooie kilometers toe. Ik blijf je reis volgen. Succes!

Jolanda van Boxtel 2019-05-19 20:07:24

Stempels krijgen? dat kennen wij hier in Griekenland : nooit gemakkelijk en 'ervoor' fietsen is al helemaal niet mogelijk. ga zo door Maurice, wij genieten van jouw verhalen.

esther 2019-05-19 22:20:35

Maurice wat omschrijf je jouw reis toch mooi, heel leuk om te lezen en jou op deze manier te volgen! Geniet van de rustdag!