Rustdag in Saint Jaen Pied de Port

Frankrijk, Saint-Jean-le-Vieux

Vandaag hoeft er niet gefietst te worden, het is rustdag. We zijn op een camping in la Madeleine een kleine 2,5 km van Saint Pied de Port. De startplaats voor veel wandelaars. St. Jean Pied de Port ligt aan de voet van de Pyreneeën en van hier gaat men naar de pas Alto Ibaneta (1057 meter hoog) en vandaar door naar de Abdij van Roncesvalles, hetgeen tevens de plek is waar veel pelgrims overnachten. Vanochtend zijn we met een groepje rond 10 uur naar het dorpje gegaan. St Jean Pied de Port is naast startplaats voor pelgrino’s een erg toeristich plaatsje. We zijn begonnen bij de Citadel die boven de stad tegen de heuvel ligt en vroeger een strategisch belangrijke plek was. Vandaar uit wandelden we weer terug naar beneden en kwamen in het straatje waar ook het kantoortje van ‘Les amis de camino’ te vinden is. Daar haalden we onze stempel voor vandaag. Het straatje zelf kent veel winkeltjes, restaurantjes en is bovendien een straatje met veel refugo’s. Die nu gesloten zijn maar vanmiddag rond vier uur de vele pelgrims zullen verwelkomen. ‘s Ochtends zagen we nog maar weinig pelgrims maar wel vooral toeristen. Aan het begin van de middag stroomden de pelgrims binnen, veelal met zware bepakking. Dat is wel een mooi gezicht. Wij, dat wil zeggen Wilma, Jan-Pieter en ondergetekende lunchten tussen de middag in een restaurantje in het dorpje. Het is weekend dus de goedkope plat du jour was niet beschikbaar en we kozen een gerecht van de kaart, overigens was dat ook niet al te duur. Anne is er niet meer bij, zij werd vanochtend opgehaald door Richard haar echtgenoot. We hebben nog hartelijk afscheid van elkaar genomen. Alle drie missen we haar nu wel een beetje. Voor Wilma was ze echt een maatje. Beetje vreemd en weer wennen. Zo waren er in de afgelopen drie weken veel leuke momenten waar we nog even aan terugdenken. Maar ja, voor ons gaat de reis verder. Na nog even de Lidl bezocht te hebben voor een plaatselijk boodschap, en ons verbaasd te hebben over het prijsbeleid van de kleine flesjes water (een flesje van 0,5 liter kost 0,99 en een verpakking van 6 dezelfde flesjes kost minder namelijk slechts 0,79 eurocent voor alle 6 flesjes samen. Na de Lidl liepen we naar onze camping om in de schaduw te gaan genieten van onze rust. Onderweg kwamen regelmatig pelgrino’s tegen. We keken nog even binnen in het kleine kerkje van La Madeleine en Wilma wilde een kaarsje opsteken voor de rit van morgen. Met een klim van zo’n 850 meter de Pyreneeën over. Nadat ze keurig betaald had bleken echter de kaarsjes op. De bedoeling was goed en we gaan er vanuit dat haar gebaar ons morgen zeker zal helpen. De kerk uitgaand ontmoeten we nog een aardig oudere Engelse heer in wandeloufit voor een gezellig praatje. Voor al degene die op mijn blog reageren, dank ik lees met veel plezier al jullie aanmoedigingen en opmerkingen. Het doet me goed en geeft me energie om het blog te blijven schrijven.

Geniet van de rust en tank energie voor de bergen. Groet.

Jeroen H. 2019-06-01 18:03:09

Nu gaat de echte Camino beginnen en ook het mooiste deel van jullie reis Na ongeveer 35 kilometer ben je al weer een land verder waar men niet meer Bonjour maar Ola zegt tegen de mensen die je tegen komt Heel veel mooie dorpjes en niet vergeten na Puente La Reina in Irache wijn te tappen uit de muur van het klooster Steeds meer Pelgrims gaan jullie vergezellen allemaal naar het zelfde eindpunt Mensen vanuit de hele wereld gaan met jullie mee en dat gaat vleugels geven Er zijn nog wel wat flinke klimmen te doen wel heel mooi naar de La Cruz de Ferro waar je een berichtje kunt achterlaten heel indrukwekkend en daarna nog over de Cebreiro wat wij de lastigste klim vonden . Zeker ook genieten van de vele Ooievaarsnesten op de schoorstenen Jullie gaan dat wel halen met al de kilometers die al in de benen zitten Veel plezier met de komende weken

Jacques van Litsenburg 2019-06-01 20:02:26

Altijd leuk om je blog te lezen, Maurice. In gedachten fietsen we met je mee en merken we dat je het heerlijk vindt om 'je droom' te verweselijken. En nou klimmen met die handel! Kus, esther

Esther 2019-06-02 08:02:29

Succes voor de pittige klim vandaag! Courage!

Fabienne 2019-06-02 09:14:44

Nou Maurice, wat een prachtige verhalen. Zo mooi om jou zo te kunnen volgen. En nu maar klimmen dan. Heel veel succes.

Violaine 2019-06-02 10:15:38

Lekker uitrusten en Spanje intrekken. Ik hoop dat het weer mee gaat zitten. Vorig jaar rond deze tijd hadden we veel regen en kou.