5 kilo kwijt

Frankrijk, Monclar-sur-Losse

Vannacht in de herberg geslapen. Zoals ik.gisteren al schreef is er enige oververtegenwoordiging van dames zowel jong als ouder in de herberg. Wel bijzonder voor mij om samen met drie mij onbekende dames op 1 kamer te slapen. Ik was de enige fietser. De overige waren vooral wandelaarsters en 2 wandelaars en vrijwel allemaal frans. Zij lopen in de regel een deel van de route lopen sommige 1 week andere 2. Maar er was er geen bij die de hele tocht verder ging lopen voorzover ik te horen heb gekregen. Er was een ruim ontbijt met brood en veel soorten beleg (wel veel zoet) jus d Orange, appelsap, koffie in van die teilen en yogurtjes. Na het ontbijt en mijn spul weer te hebben georganiseerd ging ik naar La Poste. Toen de mevrouw van de Post zag wat ik allemaal wilde terugsturen ging ze op zoek naar een XL doos. Daar paste behoorlijk wat in. Niet alles trouwens mijn beide voortassen en het slaapmatje kon er niet meer bij. Die spullen kan altijd nog terugsturen als ik boekje 2 uit heb, samen met dat boekje, en dat duurt niet zo lang meer. Tijdens het fietsen kwam ik er achter dat ik per ongeluk ook de zon heb ingepakt. Willen jullie die weer terugsturen? Vandaag was het 18 graden, 10 graden kouder dan gisteren (28). Ik hoop dat die zon weer snel terug is. Ik mis de zon nu wel. Daarnaast begon het net nadat ik koffie crème tijdens een korte stop te regenen. Kwam meteen het nieuwe achterlichtje goed van pas. Maar fijn is anders. Wel is het fietsen met 5 kilo minder een stuk aangenamer. In Castéra-Verduzan (een kuurplaatsje met zwavelhoudende heetwaterbronnen) was het tijd voor de lunch. Er was niet zoveel open, ja het restaurant met Michelin sterren weL, maar daar was ik niet op gekleed. Wel zag ik nog een klein tentje in een zijstraatje 'Bistro Sale Sucre ' op een bordje bij de deur stond ook nog welkom bij Peter en Hilde (wel op z'n frans). Wellicht waren de eigenaars Nederlanders of Belgen. Aanvankelijk dacht ik van niet de ober (Peter van het stel) praatte zo rap frans Dat hij volgens mij een fransman was. Even later kwam de kokkin nog even polshoogte nemen en zij had meteen door dat ik Nederlands sprak. Dus toch, het waren 2 Belgen die hier hun restaurantje hadden. Na het eten ben ik gaan zoeken naar een slaapplek. Bij de eerste poging lukte het niet, die was niet open. Bij de volgende poging le Haget lukte het wel. Het was een camping met verschillende mogelijkheden, tentje (maar dat had ik niet meer), maar ook een soort blokhut/chaletje en men had plaats. Na Castéra-Verduzan gaat het via heuvels langzaam omhoog tot het plaatsje Biran en vanaf daar volgt dan een flinke afdaling. En vervolgens van l'Isle-de-Noé weer een aanzienlijke klim (2,5 km). Alleen jammer van die regen. Als ik bij le Haget aankom, wordt ik verrast door een kasteeltje. Het blijkt een mooie kasteel camping te zijn. Speciaal voor pelgrims gelden andere tarieven, heb je geen tent dan kun je in een van de chaletjes. Een soort blokhutje van alle gemakken voorzien, keukentje koelkastje lekkere douche en dat alles voor 15 euro. Het enige probleem is dat er geen restaurantje in de buurt van de camping is. Er is gelukkig wel een winkeltje. Ik doe wat inkopen zodat ik zelf m'n potje kan koken. Morgen begin ik aan het laatste stukje uit boekje 2. Er is een alternatief voor het laatste stuk naar Oloron-ste-Marie. Ik neem het alternatief. Het is vandaag 12 juli en overmorgen dus 14 juli. Dat lijkt me geen ideale dag om te fietsen ik heb zojuist alvast een kamer met ontbijt voor 2 nachten geboekt in Nay, een leuke plaats zo'n 20 km voor Oloron-ste-Marie. Met de fransen vier ik dan op 14 juli hun nationale feestdag. Foto's volgen de verbinding is hier erg langzaam.

Dat zal inderdaad veel gemakkelijker fietsen zonder die 5 kg. Maar de zon inpakken en versturen was niet zo'n goed idee. Wanner maak je dat nog meer mee om met drie vrouwen op 1 kamer te overnachten?

Carin en Thieu 2021-07-12 22:17:45

Vandaag inderdaad verzopen kat weer. Goed dat je je tentje hebt ingeleverd want het wordt er deze week niet lekkerder op. Geen weer om foto’s te maken😉 Wens je toch wat meer droogte toe en hopelijk lukt dat verder naar het zuiden. Bon courage.

Jeroen H. 2021-07-12 22:34:49

De regen achtervolgt je wel zeg...... maar goed dat je je tentje teruggestuurd hebt. Geniet van een goed bed en laat je verrassen wie er 's nachts bij je op de kamer slaapt .... hahahaha. Bijna bij boekje 3 aanbeland! Je nadert Spanje! 👊♥️

Jacqueline 2021-07-12 22:44:56

Nay, roept geen mooie herinneringen bij mij op, in 2015 was er geen hotelletje of gite te vinden die niet dichtgetimmerd was. Wij vonden wel 10 km terug, richting Lourdes een overnachtingsmogelijkheid, bij een ouder echtpaar in een oude boerderij boven op een heuvel met uitzicht op de Pyreneeen. Aan onze gastvrouw en gastheer bewaar ik mooie herinneringen. Die maakten Nay weer goed