Van graanschuur naar wijndomein

Frankrijk, Ervy-le-Châtel

Wat een pech bijna klaar en dan doe ik iets doms en is mijn tekst verdwenen. Er staat nog alleen 'Goedemiddag' en dat is het helemaal niet. Maar ja nog maar een keertje typen. Zoals ik vanochtend al liet weten regende het toen ik wakker werd. Ik ben even lekker blijven liggen, de tent was toch te nat om al in te pakken. Toen ik eenmaal, gedoucht had en was aangekleed was het tijd om de boel in te pakken en de tent af te breken. Het begon weer te miezeren en ontbijten in de regen is niet fijn. Dat wordt weer een stop bij het bakkertje. En dat is helemaal geen straf. Ik had bovendien bij het afrekenen van de camping nog een bon voor een croisant gekregen. Toen ik met het afbreken van de tent begon het helaas langzaam harder te regenen. Dat word de boel nat meenemen, jammer maar het is niet anders. Toen ik de camping verliet heb ik mijn regenjasje maar aangetrokken dat was een goed idee. Het regende de ene keer en dan weer miezer. Het duurde tot ongeveer kwart over tien. Daarna werd het wisselend droog en nat. Het landschap is inmiddels veranderd gisteren al in een meer boerenlandschap met kleinere percelen en meer vee, en nu helemaal met wijngaarden van de verschillende domeinen. Ik ben nu immers in de Bourgogne aanbeland. Verder waren er nog enkeke klimmetjes te doen o.a. een van 7% 8% en met regenjasje aan is dat geen pretje. Dan wordt de boel van buiten nat van de regen en van binnen van het zweet. Maar ja het leven van een pelgrim hoort ook niet over rozen te gaan. En dan heb ik als fietser nog geluk, ik hoef niet zoals de wandelaars door het natte hoge gras te banjeren. Na een lange (4 km) minder steile klim tussen de 3% en 5% vond ik het tijd voor een verlaat ontbijt. Ik stopte bij een speeltuintje met enkele banken onder een dik bladerendek in Bleigny -le -Careau. Daarna begon de afdaling naar Auxerre. Je ziet de stad dan vanuit een hoogte liggen. En dat is een mooi gezicht. Beneden in de stad aangekomen ben ik van de route afgeweken ik wilde nog naar de kathedraal maar die lag in de bovenstad. Net toen ik met mijn klim naar boven door de smalle straatjes veelal met kinderkopjes reed begon het weer harder te regenen. Het lastige is bovendien als je door die straatjes fietst dan is de kathedraal niet te zien. Ik heb het een aantal malen moeten vragen maar het was niet eenvoudig. Ook de uitleg in het frans is niet altijd even duidelijk ook is men erg zuinig met bordjes naar de kathedraal. Bovendien kreeg mijn Garmin vanwege de vele regendruppels de kuren. Op een moment zag ik een pijl naar het bureau voor toerisme. Daar heb ik mijn stempel ontvangen en wees het meisje mij de weg naar de kathedraal. Achteraf maar goed ook in de kathedraal is helemaal geen stempel te krijgen. De kathedraal is vooral groot, hoog en leeg met buiten een mooi voorportaal. Uiteraard heb ik wel een kaarsje aangestoken voor ieder die dat nodig heeft. Na de kathedraal ben ik naar beneden gefietst of liever gezegd geglibberd over de kinderkopjes. Eenmaal beneden was het wel tijd voor een lunch. Ik kwam langs leuke eettentjes en ik ben bij een ervan waar nog een droge plaats was gestopt en heb genoten van een menu degustation. Een wat luxe omschrijving voor het Plat du Jour van € 22,95. Daar was ik wel aan toe na al die nattigheid. Daarna heb ik mijn tocht vervolgd nu werd het fijn fietsen over eerst langs de rivier de Yonne en later over de jaagpaden langste Canal du Nivernais, heerlijk vlak en bijzonder mooi. Mijn overnachtingsplek is vandaag de camping Des Ceriselles ook aan het kanaal bij het plaatsje Vincelles. Morgen gaat de dit keer korte etappe naar Vezelay en daar neem ik dan in die beroemde pelgrims plaats een rustdag.

Canal du Nivernais is bekend fietsterrein voor ons. We komen er elk jaar wel een keer. Lekker geen last van heuvels. Alleen een bultje bij de ecluses. Je komt aardig in onze buurt en dus niet al te ver meer van Vezelay. Auxerre is een aardige stad voor een bezoekje. Een goede voortgang gewenst. Het weer blijft hier helaas wisselvallig. Op 2 juli komt hier de Tour vlak langs in het zuiden van de Morvan. We gaan evenkijken. Bon continuation.

Jeroen H 2021-06-27 21:23:24

Het ziet niet echt mee met het weer Maurice, hoop dat het nu echt beter wordt voor langere tijd. De fotos zijn weer prachtig, ondanks de regenachtige omgeving. Komen hoop herinneringen boven van onze tijd in de Bourgogne, je hebt nog veel mooie stukken voor de boeg. Goede en veilige reis verder.

Tineke 2021-06-27 21:25:05

Je treft het niet met het weer. Jammer, maar na regen moet toch de zonneschijn komen.

Carin en Thieu 2021-06-27 21:31:13

Weer een mooi verslag en mooie foto’s, je treft het niet met het weer. Maar gelukkig blijf je optimistisch en eet je wel lekker 😋.

Atie 2021-06-27 22:03:12

Jammer van al die regen. Je verhaal is mooi om te lezen en al die regen krijg j wel mooie frisse foto's met mooie luchten. Succes met de volgende etappe

Jan Bommel van 2021-06-28 09:54:47

Wat een doorzetter ben je...! Respect hoor!! Veel succes en plezier verder!