De vierde dag van Geraardsbergen naar Marchiennes

België, Geraardsbergen

Na een erg koude nacht, er stond zelfs ijs op mijn fietstassen vandaag een heerlijke dag gefietst. Op tijd vertrokken, rond 9 uur. Het was wel nog wat koud in het begin maar later begon de zon te schijnen. We fietsten heerlijk langs de meanderende Dender op weg naar Doornik, oftewel wel Tournai. Onderweg wel gezocht naar koffie maar geen gelegenheid gevonden die open was. De taalgrens overschreden bij Deux - Arcen (ofwel Tweeakkers), er is echter niet meer te zien dan een simpel bordje. Richting Lessines het eerste echte heuveltje, bovenaan het heuveltje een Watertoren met daarnaast een Boerderij en een opschrift op de poort bij de watertoren “Compostellae 1789KM”. We stonden voor deze poort en terwijl we daar bezig waren (fotomomentje) kwam er een boertje naar buiten die zei: wacht even ik heb nog wat voor jullie. Na een klein moment kwam hij weer naar buiten met een aantal vellen papier met daarop een verhaal o.a. over Santiago de Compostela. Verder hield hij een verhaal over een verdwenen bord en een boerderij zonder dak. En inderdaad na zo’n kilometer verder fietsen lag er een bord over ‘Compostela’ op de weg. Overigens ook zonder die aanwijzing had Ellert die voorop fietst die afslag zeker niet gemist. Vandaar fietsen we verder via een glooiend landschap naar Tournai. Via de plaatselijke VVV daar een stempel gehaald en even een stukje verder achter de kathedraal naar de Grande Place, de grote markt van Tournai. Lekkere koffie op het terras (en daar geluncht) en sommige zonder ontbijtdoos aan de pizza. Anne had nog wat pech met haar wandelschoenen en wilde graag nieuwe kopen. Volgens de VVV lag het Centre Commercial vlakbij. Echter na een zoektocht naar dit Centre Commercial bleek dit wat al ter ver om 14.30 weer op pad en door naar Frankrijk. De fietspad was, met wat opbrekingen het jaagpad van de Schelde. En na even de Franse Grens in Rumiges bereikt. Weer een fotomomentje, met onder ander een strak portret van Bernd en weer door voor het laatste stuk naar Camping Les Evoiches in Marchiennes. Vandaag zo’n kleine 90 kilometer gefietst, morgen weer een nieuwe tocht van zo’n 90 km en dan onze eerste rustdag.

Hoe lekker een kop koffie kan zijn als je ernaar verlangt en in het begin niet gevonden kunt krijgen. Dan smaakt die later alleen maar lekkerder. Ondanks de kou in het begin tochl ekker 90 km gefietst. Compliment. Zo te horen is de groep ook gezellig. Ga zo door.