De vijftiende dag van Chatellerault naar Chateâu-Garnier

Frankrijk, Chattellerault

Vanochtend na een discussie over het vullen van ons lunchbakje, waarbij onder andere ook de inzichten van de ruilverkaveling, het inpakken van een koffer en het meenemen van een kinderbadje ter sprake kwamen. We vertrokken nadat Rini van ons een foto maakte. Onderweg kwamen we nog een wegopbreking tegen en moesten een stukje stijl omhoog om vervolgens weer af te dalen. Dat was in Dissay waar we een mooi en bijzonder chateau zagen liggen. Het bleek het voormalig zomerverblijf van de bisschop van Poitiers te zijn. Helaas was er geen koffie te krijgen en we besloten door te fietsen naar Poitier en daar een wat langer bezoek af te leggen. Al fietsend zagen we Futurscope in de verte liggen, het was te ver weg voor een bezoekje, wel kwamen we nog langs een mooi kasteeltje. In Poitiers zijn we uiteraard de Notre Dame la Grande (een mooi zeer oude kerk) gaan bewonderen. Nadat we de lunch op een pleintje hadden opgegeten vertrokken we weer. Ik raakte samen met WIlma en Jan-Pieter de rest even kwijt. Daardoor misten wij de Baptisterium st. Jean (uit de 4e eeuw). Via onze whatsapp groep kwam alles toch weer goed en troffen we elkaar even buiten het centrum weer. Van Poitier is het ongeveer zo’n 45 km naar Chateâu-Granier. De weg ging glooiend door een mooi ‘boeren’land. We zagen nog de abdij Noualle Maupertuis liggen. Een stuk verder kwamen we onderweg langs het plaatsje St. Maurice la Clouere. La Clouere staat voor de rivier die daar stroomt. Uiteraard heb ik foto’s gemaakt van het bord vooraan het plaatsje. Ook heb ik een stempel gehaald bij het gemeentehuis ter plaatse, dat was wel heel speciaal moment vond ik. Ook het kerkje uit de 12de eeuw is naar mij vernoemd, of ik naar het kerkje. Na de nodige foto’s gemaakt te hebben zijn we doorgereden naar het volgende plaatsje, waar we op een pleintje nog een laatste drankje namen voordat we naar de kleine (prive) camping aan een mooie visvijver. We fietsen vandaag zo’n 80 kilometer en zijn inmiddels de 1000 ruimschoots gepasseerd.

Je zit in een mooie kastelenroute met het rijke roomse leven (kathedralen, e.d.). In Poitiers zijn we ook geweest. Mooie stad en mooi gebied. Goed dat jullie een What's App groep hadden aangemaakt. Al 100 km erop zitten. Ga lekker zo door.

Carin en Thieu 2019-05-24 20:07:20

Mooie foto's Maurice!

Marcella 2019-05-24 21:21:17

Mooie foto's! En ben je nu ook heilig verklaart St Maurice 😉

Karin 2019-05-25 10:32:55

Wat maak je toch een prachtige reis en wat fijn dat wij zo mee kunnen genieten via je verslag en de foto’s. Goede reis verder en groetjes uit een ook heel mooi Dijon.