De vijfentwintigste dag van Espinal naar Punta Reina via Pamplona

Spanje, Puente la Reina/Gares

Na de beklimming van gisteren was het vandaag zeker niet lichter. We hadden een ritje van zo’n 80 km voor de boeg. En die begon meteen goed met een klim van een paar kilometer naar 801 meter (hoogte). Overigens wel een schitterend landschap, dat dan weer wel. En de klim was niet druk met andere verkeer. Dat veranderde wel toen we in de buurt van Pamplona kwamen. Daar werd het langszaam steeds drukker. Ook niet vreemd Pamplona is een grotere plaats met mooie oude gebouwen. Ik zit overigens dit verslag nu te schrijven in een dichte tent goed ingespoten met DEET, het stikt hier van de muggen en ik ben kennelijk aantrekkelijk voor hen. Maar dat terzijde. In Pamplona kwamen we nog een demonstratie van 65plussers tegen voor meer pensioen. Dat was heel bijzonder, de demonstratie verliep uiterst gedisciplineerd men liep keurig in de rij door de stad twee aan twee. Wel met een hoop herrie via luidsprekers. In Pamplona hebben we twee stempels gehaald, een bij de VVV en een bij de kathedraal. Die laatste was een soort selfservice. De kathedraal is overigens de moeite waard en bestaat naast de kathedraal uit een Abdij, een museum. Als pelgrim kreeg je korting op de toegangsprijs. Na het bezoek aan de kathedraal zijn we op zoek gegaan naar een eettentje voor de lunch. We hadden weliswaar lunchboxen bij maar in Spanje heb je die echt niet nodig. In elk barretje verkopen ze allerlei lekkere tapas. Voor morgen dus geen lunchdoos meer mee. Wel water natuurlijk. Na ons bezoek aan Pamplona zijn we doorgereisd naar Punta Rei. Ook een bekende verblijfplaats voor pelgrims op de tocht naar Santiago. Die pelgrims en dan bedoel ik de wandelaars kwamen we veelvuldig tegen. Alleen lopen onze wegen veelal anders. Zij over wandelpaden en soms een stukje weg, wij gewoon over de weg. En dan ook nog soms over een hele drukke verkeersweg. Gelukkig niet al te veel. Om Pamplona uit te geraken was wel even zoeken. De track van de gps klopte niet helemaal. De Zeeuws Vlaamse zussen reden met ons (Wilma, Jan-Pieter, Willy en ondergetekende) mee de stad uit. Dat leek hun wel veiliger en makkelijker. De stad 'in' was voor hun al een zoektocht geweest. Na de stad verlaten te hebben dacht Wilma dat het dan wel makkelijk zou worden vooral een afdaling, maar dat bleek toch even wat anders. Direct na Pamplona begon een klim die wel erg lang was. Het stijgingspercentage was rond de 6% en 7% dat is best wel veel. Dit was best zwaar. Gelukkig was het laatste stukje richting Punta Rei bergaf, behalve dan de weg naar de camping dat was een niet te fietsen grindpad met stijging van naar mijn idee rond de 18% tot 20%, kort maar niet te doen. Zelfs erg zwaar om fietsen naar boven te duwen. Maar gelukkig hebben we het gehaald. Na het avondeten ben ik nog even met Jan-Pieter het dorp ingeweest voor wat foto’s. Daarbij zagen we ook op een van de kerktorens ooievaars met een nest jongen. Dat was wel heel bijzonder. Na nog genoten te hebben van een café con leche zijn we weer terug de weg naar boven gelopen.

Weer prachtige foto's Maurice. Sterkte met alle klimmen. Goede voortzetting.

Jeroen H. 2019-06-03 23:23:27

Wat een prachtige reis en wat leuk om een beetje met je mee te mogen reizen! Succes met alle klimmetjes en afdalingen!πŸš΄β€β™‚οΈ

Margreth 2019-06-04 08:28:33

En mooie streek rond en in Pamplona. Mooie foto's die ons bekend voorkomen. Je moet wel stevig aan de bak, maar daar is een pelgrimstocht voor.πŸ˜¨πŸš΄β€β™‚οΈπŸ˜… Ga zo lekker door en laat ons maar meegenieten.πŸ’ͺπŸ‘

Carin en Thieu 2019-06-04 15:49:34

Hey Maus, Heel veel herkenning. Bedenk jongen dat je een ervaring beleeft die je nog lang zal bijblijven. Groet en alle goeds Jan