De rustdag in Leon

Spanje, León

Leon is een mooie stad. Lekker om een rustdag te houden en niet te fietsen maar vooral te wandelen. In de ochtend heb ik ontbijt genomen in de albergue en raak aan de praat met twee Vlamingen die ik gisteren tijdens mijn koffiestop ook gezien heb. Ze zijn gisteren doorgelopen tot Leon want het weer was daarvoor ideaal. Ook, en dat was bijzonder, want het is meestal s’zomers op de Meseta (de hoogvlakte tussen Burgos en Leon) bloedheet en dan is het kilometers lang lopen zonder veel bescherming van bomen wel erg zwaar. Gisteren was de temperatuur echter aangenaam. Uiteindelijk lopen ze nog tot Astorga en dan zit hun vakantie erop. Het ontbijt voor 3 euro was prima. Na het ontbijt ben ik op mijn gemak de stad ingegaan bij het bureau voor toerisme een stempel en plattegrond gehaald. Door de dame van het bureau werd aangegeven dat ‘Centro de interpretacion del Reino de Leon’ vrij te bezoeken zijn en welke plekken op maandag ook toegankelijk zijn. De meeste musea blijken overigens dicht te zijn. Ze tekent de plekken die interessant zijn op het kaartje aan en ik ga op pad. Ik loop langs de oude stadsmuren die op veel plekken nog zichtbaar zijn. Uiteraard ga ik de aangekruiste plekken langs. De kathedraal heb ik gisteren al bewonderd en ik ga nu ook kijken naar de Basilica de San Isodoro. Een omvangrijk complex het bijbehorende museum dat laatste is op maandag dicht en wordt bovendien gerestaureerd. Ik kijk even in de baseliek maar zie dat er aanstalten wordt gemaakt voor een mis. Het valt me op hoeveel mensen daar toch nog hier in Spanje naar toegaan. Ik vertrek maar weer snel, wil ze niet storen. Loop verder kijk nog bij een van de stadspoorten en ga door naar een koffiebarretje waar ik een heerlijk flat white bestel tezamen met een stukje zoete koek wat samen met een klein glaasje verse jus d orange wordt geserveerd. Als ik afreken blijkt dat deze uitspatting me maar liefst € 1,60 heeft gekost. Vervolgens ga ik op pad naar Casa Botines waar het museum Gaudi in is gevestigd. Het is een zeer indrukwekkend museum over het gebouw zelf (ontworpen door Gaudí), de gebruikers van het gebouw uit het verleden, en de verschillende andere gebouwen die door hem werden ontworpen en gebouwd. Alsmede zijn ideeën en werkwijze. Vooral mooi uitgewerkt waren de linken van zijn vormen naar de natuur. Ook is een deel van de etage over de belangrijkste gebouwen en werken van Gaudí ingericht om te laten zien hoe zijn appartement er uitgezien kan hebben. Uiteraard met de door hem ontworpen meubels zijn bureau enz. De laatste etage van het museum bevat een expositie van een 11-tal belangrijke Spaanse kunstenaars waaronder o.a. Dali en Goya. Ik vervolg na het museum bezoek mijn weg door de stad. Ik bezoek nog een andere expositie die in een zogenaamd ‘Centro de interpretacion del Reino de Leon’ oftewel een interpretatie van de geschiedenis van het koninkrijk Leon is opgezet. Wel mooi maar ik ken geen Spaans en de uitleg was slechts in één taal: Spaans. Dus ik heb alleen maar maar de beelden foto’s tekeningen en schilderijen gekeken. Daarna is het tijd voor een kleine lunch. Na het lunchen ga ik terug naar de albergue en zie in een appje dat Henk de Leeuw inmiddels ook in Leon is gearriveerd. Ik wijs hem op mijn albergue en zijn keuze is snel gemaakt. ‘S Middags kies ik er voor om rustig in het park mijn boek te lezen. Het is immers rustdag. Rond een uur of half vijf ga ik samen met Henk nog een keertje de stad in en bezoeken de leuke pleintjes en belangrijke historische gebouwen. We drinken een biertje op het Plaza Mayor. En spreken af s avonds een hapje samen te gaan eten.

Burgos is inderdaad een erg mooie stad. Ik heb die ook 2x bezocht met Carin. En als je ook nog mooi weer hebt, is het helemaal perfect. Dit is een ideale rustdag.

Carin en Thieu 2021-07-26 22:26:52

Burgos moet Leon zijn. Sorry. Burgos is ook een prachtige stad.

Carin en Thieu 2021-07-26 22:28:56

Prachtig de 5e foto, met name de schaduw van de waterstraal.

Hans 2021-07-26 23:31:32

Ziet er uit als een heerlijke rustdag op een mooie plek. Fijn dat het eindelijk aangenaam fiets en wandelweer is. Ik hoop dat de rest van je tocht ook goed en comfortabel verloopt. Dank je wel weer voor de update, krijg er altijd een fijn vakantiegevoel bij, ook door al die mooie foto’s. Nu tenminste, al die regen in het begin was nogal ontmoedigend, gelukkig had jij daar geen last van. Succes met de laatste loodjes.

Tineke 2021-07-27 10:59:10

Je zult blij zijn met een dag rust en je lijf ook denk ik. Mooie stad Maurice. Goede voortzetting van jouw reis

Karin 2021-07-27 12:43:16

Leuke combi; bier uit een wijnglas met een lolly erbij

Marieke 2021-07-27 13:07:16

Geniet van de rustdag en langzaam naar de laatste etappes. Goede voortzetting gewenst.