Naar Logrono

Spanje, Logroño

Ben vanochtend redelijk op tijd vertrokken. Ik ken dit deel nog uit 2019. We fietsen toen ook van Puenta la Reine naar Logrono. Ik weet dat je door Estella komt een mooie plaats en een langer bezoekje waard. En uiteraard ook langs het Monasterio (klooster) van Irache. Rond 8 uur was ik op pad uiteraard over de oude pelgrimsbrug. Vandaar begint er meteen een stevige klim van 2.8 km (5-8%). En die is zonder wat fiets kilometers in de benen ‘s ochtends best lastig. Maar ik ben uiteraard boven gekomen. Vandaar golft de weg met af en toe een klim (7%) naar Estella. Onderweg sta ik nog even stil om mijn ketting wat aandacht te geven, druppeltje olie, en ook mijn keel moest gesmeerd worden. Ik had voordat ik vertrok nog een paar kleine dingen (pakje drinken, bananen, koeken) gekocht. Het kleine winkeltje in de hoofdstraat van Puenta la Reina is al vroeg open met het oog op langs wandelende pelgrims. Dit kwam nu goed uit. In Estella weet ik dat daar ook een oude pelgrimsbrug is, de route gaat er niet echt langs. Maar van vorige keer weet ik nog hoe je daar het best bijkomt. En direct bij de brug is een leuk barretje. Tijd voor een Spaans broodje met ham en ei en een café con leche. Na te zijn uitgerust ga ik nog even het stadje in naar het Plaza de Fueros het centrale plein met de kerk de San Miguel. Er zijn overigens erg veel oude kerken in Estella. Ik ga ook nog even langs het bureau van tourisme waar naast de oudste kerk van het plaatsje staat de San Pedro. Als ik de kerk in ga word ik aangesproken door een oudere mevrouw, ze ziet dat ik pelgrim ben en wil graag ook een stempel op mijn credential zetten. Geen probleem. Ik heb nu twee stempels van Estella. En die van de kerk is wel de mooiste. Na mijn bezoek aan Estella vervolg ik de weg en ga de wijn proeven die bij het Monesterio van Irache zo uit de kraan aan de muur komt. Ik kan mijn water vandaag vanwege de warmte niet missen. Anders had ik zeker mijn bidon volgetankt met wijn voor later. Na mijn wijnavontuur, met selfie, vervolg ik mijn route. Af en toe zie ik wandelende pelgrims en we groeten elkaar en wensen elkaar een Buen Camino. Bij Igúzque ga ik even van de route af en bij een barretje bestel ik een lekker stokbroodje met kaas en (warme) bacon. Heerlijk. Ik raak met handen en voeten nog in gesprek met een gemixte groep Spaanse mountainbikers. Wanneer ze horen dat ik uit Nederland kom gefietst zijn ze enigszins verbaasd. Na de lunch fiets ik door naar Los Arcos. Het plaatsje waar Henk gisteren zei dat dat zijn eindpunt was voor vandaag. Ik had als doel Logrono dus ik moet toch nog een 30 kilometer verder. Het wordt inmiddels wel wat warmer (vandaag 32 graden) en ik besluit voor dat ik door fiets in Los Arcos op het pleintje bij de kerk nog wat te drinken. Van Los Arcos moet je eerst nog behoorlijk klimmen voor dat je weer kan dalen. Als ik Logrono binnenkom ga ik volgens dezelfde route als de wandelaars en net voor Logrono is daar al sinds jaar en dag een kleine stempelplaats met wat snuisterijen en gekoelde frisdrank. Vorige keer ben ik hier ook gestopt en ik weet dat de oudere dame die de stempels plaatste afgelopen jaar is overleden. Voor haar stempelde volgens mij haar moeder ook nog. Nu zit er een jongeman als opvolger, ik neem aan dat het haar zoon of een ander familielid zal zijn. Ik drink nog een koude cola en ga door naar de Albergue waar ik vannacht slaap. Zijn wel weer slaapzalen maar alleen de boven of het onderbed van de stapelbedden mogen worden gebruikt. Kost ook maar een tientje. Maar wel om 10 uur binnen dan gaat de deur op slot. Morgen plan ik door te gaan naar sta Domingo de Calzada. Maar het kan ook wat anders worden dat zie ik morgen wel.

Mooie foto’s. Omdat ik het 3x heb gefietst is alles zo herkenbaar en beleef ik het weer met veel plezier en hoef nu niet te klimmen!

Hanny 2021-07-19 21:36:05

Ook vandaag weer een uitgebreid verslag met mooie foto’s. Volgens mij geniet je ook volop van de reis.

Atie 2021-07-19 22:18:54

Misschien ben ik wel een cultuurbarbaar maar ik ken Estrella van het bier. Als ik jouw verhaal lees en foto's zie is het er prachtig. Geniet ervan. Groeten Hans

Hans Gruijters 2021-07-19 22:21:02

Nou Maurice, toen ik die selfie met dat rode water zag, vroeg ik me af of hier één van de plagen van Egypte zich afspeelde. Je tekst gelezen hebbende was dat "rode water" bepaald geen bezoeking, maar meer een genot! Het is je gegund, Maurice. En trap ze!

Martin 2021-07-19 22:31:59

Rode wijn die uit een muur stroomt: wie wenst dat nou niet? Alleen moet je dan niet meer verder hoeven te fietsen. Je krijgt daar slappe benen van. Daarom maar water en een koud colaatje voor onderweg. De temperatuur loopt goed op. Toen wij 4 jaar geleden naar Santiago de Compostella gingen, hebben we vanaf San Sabastian t/m S.de C. alleen maar regen gehad. Jij gelukkig niet. Goede reis.

Carin en Thieu 2021-07-20 08:38:07

Strakke blauwe lucht en zo'n dat is toch wel heerlijk na al die regen. En dat in combinatie met rode wijn uit de muur. Wat n feestje! Goeie reis weer Maurice.

Pieter 2021-07-20 08:48:44

In lourdes zijn ze denk ik jaloers want daar komt alleen water uit de pelgrimskraantjes. Wijn. Hoe komen ze erop. Weer mooie avonturenfoto's.

Jeroen H. 2021-07-20 18:07:38

Prachtig! Ik koop in Barcelona een extra bidon!!

Richard 2021-07-21 09:55:04

Wijn uit de dorpspomp, dat is een goeie!