De derde dag van. Grimbergen naar Geraedsbergen

België, Geraardsbergen

Gisterenavond nog een mooie wandeling gemaakt in Grimbergen en uiteindelijk uitgekomen bij de Liermolen voor een lekker glas Grimbergen blond. Vanochtend weer in alle vroegte vertrokken en via een stukje vals plat (van 15 naar 60 meter hoogte) naar het punt waar de route weer verdergaat. Daarna een mooie route via een fietspad wat voorheen een oude spoorbaan is geweest. Onderweg een gedenkteken tegen gekomen van de Santiago route. Een paaltje waarop stond Santiago 2000 km. Dat is alleen niet de afstand voor ons maar voor de wandelaars. Gestopt bij een restaurantje voor een kopje koffie, we konden wel koffie krijgen, maar mochten niet binnen vanwege Moederkensdag. We waren er om 11 uur en naar verwachting zou om 12 uur de hele tent vol zitten met gezinnen voor een dinertje of lunch. De koffie smaakte overigens prima. Vandaar doorgefietst naar Aalst, een bijzonder mooie plaats. Rondgekeken en naar de Sint Martinuskerk (sint Maarten is de patroonheilige van Aalst). De kerk wordt sinds begin van deze eeuw gerestaureerd en zal pas rond 2029 klaar zijn. In de kerk is het rijke roomse leven te vinden. O.a bijzondere schilderwerken van Rubens zijn er te bewonderen, o.a. Jacobus de morendoorder. Helaas geen stempel kunnen scoren in de kerk daarom verder op zoek of er in het stadje een bij het bureau Toerisme te krijgen zou zijn. En gevonden alleen om 13.00 uur open. Dus nog even wachten en in de tussentijd maar het lunchpakketje soldaat gemaaakt. Op het moment dat ik naar het bureau wilde gaan, paniek, fietssleuteltje niet meer in mijn zak. Ik was kort daarvoor naar het toilet in een kroegje geweest. Maar snel even terug, gelukkig het sleuteltje lag nog op de grond. Waarschijnlijk uit mijn zak gevallen. Vanuit Aalst langs het jaagpad van de Dender doorgefietst naar Nivove. FilmpjeL https://youtu.be/kFp3ehFPW14 Daar de Onze Lieve Vrouw Hemelvaartkerk bezocht. Een bijzondere abdijkerk. Bij het beeld van de heilige sint Antonis (je weet ooit wat je nog meer kwijt raakt) maar meteen een kaarsje opgestoken. Vandaar door naar de camping, vergeet bijna nog de eerste lekke band (van Hanny). Haar achterband werd zacht en liep leeg. Samen met Ellert en Hanny de band verwisseld, het hele wiel eruit en weer erin. Met de Santos fiets met de Rohoff naaf is dat toch niet erg moeilijk. Op de camping nog even kunnen genieten van de zon.

Het gaat lekker te lezen. Ga lekker zo door en pas goed op je spullen. 😓

Carin en Thieu 2019-05-12 22:37:27

Leuk dat jullie ook de tijd nemen om mooie dingen te bekijken. Die blonde Grimbergen zal zeker gesmaakt hebben.

Karin 2019-05-12 22:57:26

Ik geniet van je reisverslagen.

Esther 2019-05-13 07:18:08

Leuk om je te volgen. Het is niet alleen fietsen wat jullie doen. Mooi afwisselend.

Jeroen 2019-05-13 08:02:52

Heel leuk om te lezen allemaal Maurice :-) Geniet ervan!😘

Kim 2019-05-13 08:32:36

Hartstikke leuk om zo jouw avonturen te volgen. Het is ook nog een culturele reis waar je wat van opsteekt. Filmpje is een leuk extraatje om te zien hoe jullie op pad zijn.

Hans Gruijters 2019-05-13 09:41:35

Goed bezig, Maurice., je bent al lekker op weg. Leuk om te lezen allemaal.

Charlotte van Leeuwen 2019-05-13 09:47:30

Wat ontzettend leuk om zo je reis te kunnen volgen 👍

Ingrid Luijkx 2019-05-13 10:12:07

Klinkt super allemaal Maurice! Geniet van het zonnetje de komende dagen ☀️!

Esmée 2019-05-13 15:49:45

Mooie foto's, vooral de foto van het boek in de kerk erg bijzonder. Goed om te weten dat Grimberg op het programma staat en dat bij zulk een tocht je sleutelje weer terecht is. Zet 'm op! 🚲ze!

Jan van Bommel 2019-05-13 17:15:11

Kwam het QR filmpje over een band plakken nog van pas? Leuke verhalen Maurice.

Karin van Iersel 2019-05-13 18:19:56

Goedenavond, ik ben een (schaats-) vriendin van Hanny en ik vind het erg leuk om deze blog ten de blog van Ellert e volgen. Succes iedereen met de fietstocht en groeten aan Hanny. Van Cobie

Cobie den Oudsten 2019-05-13 18:59:04

Je schrijftleuk ik ben een vriendin vanAnne Neve en heb verledenjaar de tocht gefietst .ikfietst in gedachten mee metjullie succes

Ella Bom 2019-05-14 09:09:36

Wat kom jullie tijdens de tocht veel interessante kerkjes tegen. Het zal vast met het karakter van de reis en de eindbestemming te maken hebben. Ga zo door, de thuisblijvers kunnen vanuit hun luie stoel een virtuele reis door België en Frankrijk maken.