De tocht is volbracht.

Spanje, Santiago

De laatste dag is altijd bijzonder. En spannend. Gisterenavond na een heerlijke pizza op tijd naar bed. Goed geslapen en vanouds op tijd eruit. Gisteren nog wat boodschappen gedaan voor het ontbijt. Kaas met zoete broodjes, Jus d orange en een yogurtje. Daarop kan goed gefietst worden. De laatste dag is kort maar ca 48 km. Maar niet echt makkelijk er zijn een aantal lastige en steile klimmetjes te bedwingen. Dus de kortere afstand is bewust je wilt niet al te laat aankomen. Henk heeft een link van de live streamcamera op het grote plein, die link deel ik met de kinderen en Jacqueline en laat ze weten dat ik van te voren app als ik er bijna ben. Maar dat is voor later. Nu eerst de belevenissen van vandaag. Wat opvalt is dat er langzaam de hoeveelheid jongelui die de Camino lopen in mijn ogen fors toeneemt. Zo was er In onze albergue veel bedden bezet door jongeren. Het is natuurlijk ook een prima en goedkope overnachtingsmogelijkheid. Een albergue kost gemiddeld tien euro en zelfs soms wat goedkoper. Wel dan in een slaapzaaltje met stapelbedden maar de bovenbedden worden vanwege Covid niet gebruikt. In onze albergue waren enkele jongelui gisterenmiddag en die lagen s middag na hun (1 ste) wandeling (van 16km) al lui lagen te slapen op bed. 's Avonds is andere koek dan komen ze pas tegen sluitingstijd, bij onze albergue was dat 22:45, weer terug. 's Ochtends vertrekken de echte wandelaars vroeg. De jongelui echter zijn pas later uit de veren. Toen wij vertrokken lagen er zelfs nog sommige in bed. Maar ja zij 'vieren' de Camino wel tijdens hun reis. Wij (Henk en ik) zijn wat vroeger uit de veren deze ochtend. Na wassen inpakken en het ontbijt halen we de fietsen uit de garage en hangen de fietstassen weer aan de fiets. Henk maakt nog een foto voor vertrek en we zijn op weg. Het is kwart voor acht nog zelfs een beetje ochtendmist en de schemer op dat moment. We fietsen aan uit Arzúa over de N547, die nu het zaterdag en vroeg is nog erg rustig is. We krijgen een eerste klimmetje en een afdaling. Tijdens de klim maak ik mijn gebruikelijke dagelijkse vertrekfoto. Daarna mogen we lekker een stuk dalen. Vervolgens slaan we af van de N-weg en gaan via kleinere weggetjes richting Touro. Via het plaatsje A Muña, daar zie ik nog een vrachtauto staan met Santos erop, gelijk aan het Nederlandse fietsmerk waar ik ook mee fiets, na een klim komen we aan in Touro. Daar pakken we een cafe con leche met een koekje. Het bureau voor toerisme is op zaterdag dicht dus die stempel ontbreekt deze keer op de kaart die op één vakje na helemaal vol is. Na de koffie komen de echte klimmetjes maar ook de lekkere afdalingen. We fietsen heerlijk tussen alle eucalyptus bomen. En natuurlijk een klim nu van 2 km. Daarna dalen en weer klimmen nu 9% daarna steil omhoog. Wij dachten 12% vervolgens glooiend en dan 1,5 km klimmen met een stukje van 10 %. En als beloning een heerlijke afdaling 4 kilometer lang. We voelen dat we in de buurt komen nog even een stukje klimmen 2 km tot 7% en dan de brug over de Rio Sar. Daar is Santiago. Het plaatsnaambord staat niet op meer op onze route. Maar om daarvoor voor om te fietsen is ook zowat. Ongeveer 1 km voor het plein licht ik Jacqueline en de kinderen in om de live stream in de gaten te houden. Het is erg druk als we via de ingang van de kathedraal het plein oprijden. Henk maakt een filmpje maar door de drukte kan hij mij maar moeilijk volgen. En daar zijn we dan, midden op het plein. En we worden inderdaad via de livestream gespot. Kim maakt nog een filmpje van de live stream onze aankomst op het plein en stuurt dat via Whatapp naar mij toe. ( link naar de spot: https://youtu.be/AI9NClFh2SM ) We gaan uiteraard op de foto samen en apart er zijn genoeg aanwezigen die ons even op de foto willen zetten. Daar sta je dan 2845 kilometer en ruim 27500 hoogtemeters overwonnen het grootste deel alleen. Een fantastische tocht langs oude wegen en pelgrimsteden gefietst. Veel meegemaakt, veel gezien. Mooie mensen ontmoet leuke gesprekken gevoerd in verschillende talen en soms ook met handen en voeten. Fietsvrienden en wandelpelgrims leren kennen. Ik ben best wel wat trots op het volbrengen van deze mooie tocht. Na de aankomst op het plein moet je even bijkomen van alle emoties en waar kan dat beter dan in de tuin van het pelgrimsbureau waar we ons Compostela een bewijs van volbrengen (het pelgrimsgetuigschrift) van de tocht met de gemaakte afstand ontvangen. Na enig wachten zijn we aan de beurt, toch wel spannend dat moment, het pelgrimspaspoort wordt gecontroleerd en oké gevonden. Het Postolaat wordt uitgeschreven. Na dat is gedaan gaan op zoek naar ons Hostal. We hebben een kamer voor twee geboekt in Hostal Albergue La Salle. Dat is het voordeligst. We blijven nog even elkaar gezelschap houden. Na ons te hebben opgefrist gaan we Santiago in voor een welverdiende pot bier. We zien ook nog de Drentse boer Henk die gisteren is aangekomen en morgen vertrekt naar Nederland. Dat vinden we een hele prestatie zeker met de fiets, de huis tuin en keuken Gazelle die hij had. Henk waarmee ik de laatste week optrok blijft ook nog 3 nachten hier voor hij doorfietst naar Lissabon. Henk is met volle bepakking bezig aan zijn pensioenreis van 5 maanden. Die heeft dus nog een aantal weken en maanden voor de boeg. De dagen na de aankomst zijn we naar de pelgrimsmis geweest en ben ik de stad gaan bezoeken en het mooie museum van de kathedraal. Ik ben zelfs op het dak van de Kathedraal geweest. Daarvan heb ik ook enkele foto's in dit boek opgenomen.

Tenslotte wil ik alle lezers van mijn blog bedanken voor al de leuke en fijne reacties. Dat heeft me aangezet om dagelijks een verhaaltje te blijven schrijven zodat jullie virtueel met mij mee konden fietsen en wie weet zin krijgen om het ook eens zelf te doen of al gedaan hebben.
Dank daarvoor!

Ik heb met genoegen jouw verhalen gelezen Maurice! Bedankt voor het delen van jouw ervaringen!

Joost 2021-08-01 19:26:48

Geweldig gedaan Maurice. Groot respect voor jouw doorzettingsvermogen en het delen van jouw avontuurlijke fietsers. Een prachtige pelgrimmage met bewuste herinneringen en kaarsjes voor Marcelaa of anderen die wat licht kunnen gebruiken. Geniet nog even daar en wel thuis.

Jeroen H. 2021-08-01 19:29:44

Proficiat Maurice, ik heb met heel veel plezier je dagboeken gevolgd en het was helemaal herkenbaar. Ook de groeten en felicitaties van Hetty de Groot en Petra Cardinaal.

Adrie Mennen 2021-08-01 19:38:52

Maurice: je bent een BIKKEL😄!!! Egeweldige fietstocht: eerst door erg veel regen en kou, goede en slechte wegen, omleidingen, mindere maar voornamelijk goede overnachtingsplaatsen met en zonder ontbijt enz. Een heel mooie blog die we graag lazen. Nu nog de levende verhalen. Tot binnenkort.

Carin en Thieu 2021-08-01 19:45:16

Wat heb ik genoten van je tocht, goed gedaan gefeliciteerd, ik wil hem volgend jaar fietsen. Gr Marion.

waar.is.marion 2021-08-01 19:47:42

Proost!

Bernd 2021-08-01 19:50:43

Gefeliciteerd. Geniet van je fietsloze en hopelijk droge dagen in Santiago. Alvast een goede thuisreis gewenst. Ik tel af naar Boedapest.

Hanny 2021-08-01 20:02:51

Een diepe buiging voor jou Maurice! Maar ook voor Jacqueline die je al die tijd heeft moeten missen. Geniet nog even van je aankomst en goede reis terug.

Marieke 2021-08-01 20:04:03

Je kent me niet maar ik heb zo genoten van je mooie verhalen en foto’s dat het wel leek of ik erbij was! Hulde! Ben benieuwd naar je volgende verhalen

Ineke 2021-08-01 20:04:17

Super gedaan. Veel respect voor je. Geniet van je laatste paar dagen in de Compostela.👍🎉👏

Henk 2021-08-01 20:05:59

Gefeliciteerd met deze mooie prestatie en de mooie verhalen en foto’s. Ben benieuwd waar je volgende reis naar toe gaat!

Margreth 2021-08-01 20:07:58

Ben zo trots op je! Je hebt de reis gemaakt zoals je zelf wilde, op jouw eigen manier en in jouw eigen tempo. Heerlijk dat je weer naar huis komt. Heb wel het gevoel dat dit niet jouw laatste fietsavontuur gaat worden 🥰♥️

Jacqueline 2021-08-01 20:11:11

Chapeau en wat zal jij lekker slapen vanavond!! En donderdag nog fijner, weer naast lieve Jacq! Het was elke avond heel erg leuk om je verslag te lezen!! Wat een discipline trouwens om dit elke dag zo uitgebreid te doen!! Dank dank!! En ja “mijn” Henk gaat nog één jaartje werken en dan start zijn pensioen ook op de fiets!

Henk/Anke 2021-08-01 20:17:43

Ik sluit aan bij bovenstaande reacties: chapeau voor deze prestatie, ik heb genoten van je foto’s en verslagen, ik ga het missen en geniet vooral van de mooie herinneringen die je gemaakt hebt!!!

Atie 2021-08-01 20:34:23

Het was als een mooi boek met verhalen. TROTS OP JE ZELF. Dat je dit mag en kan doen. Ons moto is altijd. Genieten is voor mensen die er de tijd voor nemen. Nou dat mag jij zeker zeggen.

Adrie Rotte 2021-08-01 20:44:49

Gefeliciteerd met deze knappe prestatie! Net als zo veel anderen heb ik genoten van je dagelijkse verslagen. Geniet nog en een prettige terugreis toegewenst.

Jacqueline R 2021-08-01 21:02:42

Ik heb genoten van je verhalen. Goede reis terug

Mirjan 2021-08-01 21:17:22

Maurice, je hebt een super prestatie geleverd! Proficiat ! We hebben van jouw dagelijkse verslagen genoten! Geniet nog even van het verblijf in Santiago en geniet ook van je terugreis!😜

Riny van E. 2021-08-01 21:17:25

Dank Maurice voor het delen van je ervaringen over je indrukwekkende reis. Dat zal nog veel nagenieten opleveren! Dat wens ik je in ieder geval toe.

Mike Vredegoor 2021-08-01 21:27:14

Wat een tocht zeg! Mooi om met de dagelijkse verhaaltjes een beetje met je mee te fietsen. Ben trots op je,Pa!

Thijs 2021-08-01 22:19:33

Super Maurice dat je jouw tocht volbracht hebt vooral na alle ontberingen in de eerste weken. Je hebt gereden als een Zwitsers uurwerk! Diep respect dat je daarnaast ook nog de energie en inspiratie had voor het schrijven van de uitgebreide en leerzame reisverhalen gelardeerd met vele fraaie foto’s. Ik heb ervan genoten! Goede reis terug en wel thuis.

Hein 2021-08-01 22:24:38

Gefeliciteerd, Maurice! Geweldig gedaan! Ik heb enorm genoten van je verhalen.

Anne Neve 2021-08-01 22:41:13

Tjongejonge, wat een prestatie. Weer en wind overwonnen, historische plekken gepasseerd, ontelbare hoeveelheden koffie en broodjes verorberd, veel gefotografeerd en beschreven, vrienden gemaakt en last but not least, je doel bereikt. Hulde en respect. Geniet er van. Groeten Hans

Hans Gruijters 2021-08-01 22:54:07

Top!!

Wim 2021-08-01 23:38:33

Maurice, gefeliciteerd met het bereiken van Santiago! Geniet ervan.

Nancy R 2021-08-02 08:52:24

Wat een top prestatie en wat heb ik veel plezier beleefd aan je volledige verhalen met mooie foto’s. Bedankt Maurice en goede terugreis

Claire 2021-08-02 09:01:16

Gefeliciteerd, Maurice. Ik heb je verslag elke dag met belangstelling gelezen en (de mooie foto’s) bekeken. Ik wens je een goede verblijf nog en een voorspoedige terugreis.

Adri 2021-08-02 09:34:51

Ik vond het fijn dat ik je nog volgen door je verslagen en je mooie foto’s. En proficiat met het resultaat!👏

Jan 2021-08-02 14:07:34

Het was wel een heel avontuur! Prima gedaan, Proficiat!

Henk 2021-08-02 15:25:34

GEFELICITEERD1 met het eindigen van deze barbaarse tocht! Positief ingesteld en een enorm doorzettingsvermogen CHAPEAU

Hans 2021-08-02 22:46:19

Gefeliciteerd Maurice!!

Richard 2021-08-03 05:26:45

Gefeliciteerd met deze geweldige prestatie. Genoten van je verhalen en foto's

Elly 2021-08-03 09:32:43

Heel mooie fietsverhalen. En geweldig dat je het volbracht hebt. Op naar het volgende avontuur?! Groetjes,

Monique 2021-08-03 11:33:03

Chapeau Maurice, wat een geweldige tocht heb jij gemaakt, daar mag je echt trots op zijn!! Ik heb met plezier je verhalen gelezen, mooie herinneringen heb je gemaakt!! Nu weer thuis bij je geliefden. Heerlijk toch weer 💖

Carla 2021-08-04 20:22:25

Het was geweldig Maurice en blij dat we elkaar via ( Atie) ontmoet hebben genoten van de fijne soms moeilijke momenten. Savonds gezellig uit eten het was TOP. Als ik keer in buurt van Eindhoven ben kom ik Bakie doen en verhalen ophalen.Hetga je goed.