De zevende dag van San Quentin naar Carlepont

Frankrijk, Saint Quentin

Vandaag weer op de fiets. Eerst nog even de matrassen teruggewisseld voor vertrek en weer op de fiets. Vandaag is het ook niet zo’n lange route. Bovendien een paar kleine heuvels maar daar zijn we inmiddels aan gewend. Morgen wordt het wat heuvelachtiger en dus gaat het echte klimwerk beginnen. Dat begreep ik van Elbert die de route al een keertje eerder heeft gereden. Het eerste deel van de route reden we vandaag langs het Canal de st. Quentin en daarna door het mooie groene gebied waar ook de Somme door stroomt. Het viel ons niet mee om een koffietentje te vinden. Wel heb ik tussendoor bij een bakker nog twee Pain au Chocolat gekocht (mochten we geen koffie vinden dan heb ik in ieder geval iets in reserve), Uiteindelijk zijn we even van de route afgeweken om koffie te drinken in een barretje wat wel open was. Na de koffie door naar Noyon. In de Cathedrale Notre Dame (ontstaan in de 12e of 13e eeuw) weer een mooie stempel gekregen. Het is een erg grote Kathedraal, vond deze niet bijzonder mooi maar vooral groot. Wel een Chapel Sainte Maurice, dat dan weer wel. Achter de kerk lag een mooi grasveldje naast een oude middeleeuwse bibliotheek. Bernd had een groot picknickkleed bij en we hebben daar lekker in de zon onze lunchboxen leeggegeten. Het stadje zelf is wel aardig maar een beetje stil vond ik. Na de lunch zijn we verder gefietst richting van de Abdij Ourscamp. Een klein deel daarvan is nog in gebruik, het meerendeel echter is ruïne en vervallen. Het is wel een erg grote abdijkerk geweest. Ook hier weer een stempel, als pelgrim hoef je geen entree te betalen voor een bezoekje, dat scheelt toch mooi weer 3 euro. Omdat het wel nog wat vroeg was om door te fietsen naar onze volgende rustplaats is besloten eerst een kopje koffie voor het nieuwe bureau Tourisme voor de ingang van de Abdij te nemen. Bijzonder en echt op zijn Frans. Eerst betalen aan de kassa van de VVV daarna een bonnetje krijgen en dan mag je zelf het Nespresso apparaat bedienen. De koffie smaakte goed maar was wel uit een papieren bekertje. Buiten op het kleine terrasje gezeten kwam een van de medewerkers met een fototoestel vragen of ze een foto van ons mocht maken. Kennelijk was het nog niet zo druk geweest. Na de koffie is een deel vandaar uit richting de camping gegaan. Ik ben met enkele andere meegegaan en hebben een langere route gekozen. Zo’n 70 km gefietst vandaag. De weersomstandigheden waren prima. Nu op de camping toch nog even een wasje wegwerken en dadelijk om 7 uur weer het avondeten. De vraag van Hein van gisteren een 35 mm op mijn APS Fuji xt-20 komt overeen met ongeveer een 50 mm op een full frame. De internet verbinding is hier erg matig ook via het mobiel derhalve bewaar ik de foto’s maar tot morgen.

Fietsen gaat je goed af, evenals het zoeken naar en vinden van een kop koffie.😉 Zo te lezen is het een fijne reis. Houd zo vol.💪🚴‍♂️

Carin en Thieu 2019-05-16 23:21:25

Hey Maurice, lekker die pain au chocolat. Ik mis wel de mooie foto's 📸 Morgen weer een fijne fiets dag gewenst

Karin 2019-05-16 23:29:38

Na een aantal "fietsverslagen" ontstaat het heerlijke beeld van echt down to earth onderweg te zijn. Weg van alle "grote wereld problemen". Dat is mooi en goed. Het is een sfeertekening die het onderliggende doel van de fietstocht een mooie kleur geeft. Trap lekker door zo, Maurice!

Martin 2019-05-17 07:54:12

Ja dat van die 35mm dus eigenlijk 50mm dacht ik al te zien: Geen groothoek opnamen maar min of meer 'standaard' beeldhoek. Pas op dat je niet te ver achteruit stapt en in een sloot terecht komt!!