Rustdag in Aubeterre-sur-Dronne

Frankrijk, aubeterre sur dronne

Gisteravond vertrok Rini met zijn dochter naar Nederland en Antoon heeft hem afgelost. We hadden een mooie maaltijd met als verrassing een kaasplank geserveerd door onze kok Sven met 5 soorten kazen en bijpassende wijn in kleine glaasjes. Aangevuld met wat stokbrood olijven vijgenconfiture en dun gesneden ham. Voor diegene die mij kennen weten dat kazen tot mijn favoriete gerechten horen. Van deze aangename zondagse verrassing heb ik bijzonder bijzonder genoten. Maandag, vandaag is de rustdag. Aubeterre-sur-Dronne is een oud stadje met enkele bezienswaardigheden. Er is een in rotsen uitgehouwen kerk die door Pelgrims op vertoon van hun pelgrimspaspoort gratis kan worden bezocht. Ook een mooie stempel in het paspoort wordt gezet. De eglise Monolithe, zoals die wordt genoemd, was heel bijzonder. Uiteraard bezocht ik die met onze groep ‘Pelgrims’. Het miezerde lichtjes in de ochtend maar dat deerde ons weinig. De temperatuur is goed en vandaag wordt er niet gefietst. Beter nu de nattigheid, dan tijdens het fietsen, vonden de meesten. Wim onze reisleider had de wandeling door het plaatsje voorbereid. We wandelend via steile klimmetjes langs het voormalige klooster, enkele mooie uitzichtplekjes die helaas door het weer wat minder uitzicht als gewoon boden. Langs het marktpleintje, een voormalige kapel en de ‘St. Jacques’ de tweede kerk in Aubeterre. In die kerk staat bovendien een beeld van Jacobus. Na de wandeling bezocht ik samen met Anne, Wilma en Pieter-Jan een theesalon genaamd Cupcakes. Later sloot ook Willy daar nog even aan. Ze was de rest van de groep kwijtgeraakt. Cupcakes bleek een door een Engelse mevrouw gerund theehuis, waar je overigens ook heerlijke cappuccino kon krijgen, met als specialiteit eigen gemaakte cupcakes. De inrichting van haar salon was echt engels. Behang met kleurrijke motieven, veel aandacht voor kleine details maar zeker niet te vergeten heerlijke cupcakes. Rond de klok van een uur (Willy was al eerder vertrokken) besloten we de lunch te gaan gebruiken. We hadden daarvoor een restaurantje op het oog waar we gisteren bij aankomst een biertje hadden gedronken. Hoewel de deur open stond, bleek er niemand te zijn, kennelijk had men rustdag op maandag. In het dorpje bij het marktplein was gelukkig nog een Crêperie, die naast crêpes en galletes ook een ‘Plat du Midi’ serveerde. De gelegenheid was druk bezocht. Ook deze gelegenheid werd weer gerund door een Engelsen. De bediening bestond uit een aantal Engelse jonge meiden. De voertaal van de meeste bezoekers was bovendien Engels. Ik begon haast te denken dat we naar Engeland waren gefietst. Uiteraard was dat niet zo. Na onze lunch zijn we teruggewandeld naar onze camping, waar ik mijn tentje opzocht. Lekker luieren op mijn bedje, wat lezen en af en toe de regen horen op het tentzeil zorgt ervoor dat je makkelijk in slaap valt. Dat gebeurde dus ook, maar dat mag ook wel op een rustdag.

Rust nog maar lekker uit en geniet van de omgeving, want morgen moet je weer in de pedalen klimmen. Op de route naar Santiago de Compostella kom je veel kerken en kloosters tegen. Niet vreemd, maar wel mooi. Laten we hopen dat deze regenbui overtrekt en dat jullie morgen droog kunnen fietsen.

Carin en Thieu 2019-05-27 21:06:14

Geniet van je rust en van alle mooie dingen om je heen! Hopelijknis het morgeb weer droog!

Maria wijnen 2019-05-27 21:43:19

Jouw rustdag is mooi besteed. Nieuwe energie opdoen voor de volgende dag. Morgen weer veel moois zien en genieten van wat je doet.

Karin 2019-05-27 23:13:59

Leuk om elke dag jouw avonturen te lezen.