De vijfde dag van Marchiennes naar Saint-Quentin

Frankrijk, Saint-Quentin

Afgelopen nacht prima geslapen het was in ieder geval minder koud dan gisteren. ‘S ochtends raken we al aardig op elkaar ingespeeld. Het afbreken van de tenten en opruimen van het tentenkamp gaat van een leijen dakje. Als de een sneller klaar is dan de andere dan helpt men elkaar. Sven (onze kok) had vandaag scrambled eggs als verrassing bij het ontbijt. Dat was erg lekker. Rond 9 uur was het weer vertrektijd, vandaag gaat de route van Marchiennes via Cambrai naar Saint-Quentin. Een mooie route met de nodige klimmetjes. Zowaar 2 stempels gekregen in Cambrai een in het gemeentehuis, de stempel heet daar Le Tampon de Ville, ik had het idee dat tampon vrouwelijk zo zijn, nee dat is dus niet zo. Daarna nog een gekregen bij de Basilique Metropole (de Kathedraal van Onze Lieve Vrouw van Genade). Helaas staat die op zijn kop in het ’Credencial del Pelegrino’ oftewel het pelgrimspaspoort. Cambrai was vroeger meer Vlaams en heet ook Kamerik, dat is nog goed te zien aan de Vlaamse geveltjes. Samen met enkele medepelgrims de lunch gebruikt op de trappen van het Stadhuis. Om ca. 13.00 weer door naar de volgende bestemming De jeugdherberg in Saint-Quentin waar we twee nachten met z’n vieren op een kamer gaan verblijven. Maar daarover later meer. De route na Cambrai was meer heuvelachtig dan de vorige dagen. Het was nog wel goed te doen en alleen de heel steile stukken even de ondersteuning aan gehad. Een streepje (verbruiksaanduiding) van de vijf verbruikt. Onderweg nog af en toe wat afgezakt en alleen of met een paar anderen gefietst. Ik probeer ook zoveel mogelijk zelf mee te pikken en te fotograferend en dat is het lastig om bij de groep te blijven. Uiteindelijk ook de bron van de Schelde bezocht. Het water stond echter nagenoeg stil zag er wat smerig uit. Wel is er een mooi beeldje vanuit Antwerpen in bruikleen geplaatst. Daar ook een andere pelgrim uit Nederland ontmoet die zat uit te rusten, hij was die ochtend vertrokken uit Tournai en al zon kleine 100 km onderweg. De slaapplaats voor hem was nog een vraag. Door een van ons is nog geprobeerd om iets bij de jeugdherberg te regelen echter dat lukte niet. Over de jeugdherberg gesproken we hebben een viertal kamers 2 voor de dames en 2 voor de heren, allemaal wel met zes bedden waarvan ook 2 stapelbedden. Gelukkig kunnen we allemaal op een onderste bed liggen dat voorkomt veel gedoe, bijzonder waren ook de matrassen. Die van de mannen oud en geheel versleten. Die bij de dames net nieuw. Stiekem zonder dat de leiding van de herberg dit doorhad (die vonden dat namelijk niet goed) de matrassen zodanig gewisseld dat ieder op een nieuw matras slaapt. Tot zover de belevenissen vandaag. Morgen een rustdag met enkele activiteiten, waarvan ook een wielerkoers. De 4daagse van Duinkerken eindigt in Saint-Quentin en komt hier pal voor de deur langs. Vandaag hoorde ik won de Nederlander Groenewegen, kijken of ik die morgen voorbij zie flitsen.

Rust lekker uit Maurice en de anderen.

Jeroen H. 2019-05-14 19:40:04

Leuk om te lezen allemaal, heel veel plezier met alle activiteiten.

Tineke 2019-05-14 21:17:13

Neem de rustdag om lekker te fotograferen en om jezelf weer op te laden. Doe dat gezellig met anderen of alleen.

Carin en Thieu 2019-05-15 10:02:03

Mooie foto's Maurice!

Jan van Bommel 2019-05-15 16:09:23

In die beperkte tijd om immers niet de aansluiting met de groep tr verliezen, zie je toch kans om fraaie foto's te maken. Dit niet zomaar vakantiekiekjes maar zorgvuldig uitgekozen standpunten (bijv. die brug en ook dat beekje in een fraai perspectief) en nauwkeurige belichtingen.