De zevenentwintigste dag van Lonogro naar Sante Domingo de la Calzade

Spanje, Bañares

Vandaag was een regendag. Tja, dat kun je zo wel eens hebben. Ineens is de temperatuur zo’n 10 graden lager dan de dagen ervoor. Dat is wel jammer. Weinig foto’s dus gemaakt, een groot deel van de dag in regenkleding doorgebracht. Nu zit ik lekker warm in de bar van de camping die alleen om 22.00 uur dicht gaat en dat is het nu al bijna. Dus dit wordt een kort verslagje.
Vanochtend moesten we al inpakken en afbreken in de regen. Dus dat is improviseren voor de crew. Het lukt overigens prima. De tenten mochten blijven staan, die zou de crew dit keer zelf afbreken. Dat scheelt ons in ieder geval in gedoe. We vertrokken in de regen, aanvankelijk licht maar steeds heftiger. We schuilden zelfs even onder een afdakje. Na even te hebben geschuild fietsten we door naar Sotes. De weg was lang aanvankelijk vals plat maar langszaam werd het steiler tot 10%. In Sotes hebben we in een cafetaria ons even gewarmd en een kopje koffie gedronken. Na enigszins te zijn opgedroogd zijn we verder gegaan, echt droog waren we overigens niet geworden. Nog gezocht naar een stempel, maar die konden we daar niet vinden. Van Sotes zijn we doorgefietst naar Naverette en vandaar door naar Najera. De Zeeuws Vlaamse zussen, die met ons mee Logrono uitfietsten, hadden voor Sotes besloten om op basis van hun eigen tempo verder te gaan. Toen we in Najara even een supermarkt bezochten. Mijn scheerschuim was op en Willy moest een nieuwe tandenborstel. Zagen we een appje van de dames binnenkomen dat zij de korte route wilde nemen, en de lunch in Najera zouden gebruiken. Wij vonden elkaar terug in het barretje bij hostel Hispano, daar hebben we de lunch gebruikt. We besloten van de orginele track af te wijken vanwege slechter wordende weer en de korte route naar de camping te nemen. We wilde verder via de (oude rustige) N120 naar de camping bij Santo Domingo, echter het was lastig om de stad uit te komen. De weg die de stad uit gaat richting de N120 leek geblokkeerd en daarom moesten we wat omrijden. Eenmaal op de N120 was die op dat moment erg druk (ook de aanloop naar de autoroute, die parallel aan de N120 loopt). Daarom heb ik via Google maps een andere route gezocht en gevonden. Vie een landweggetje, hetgeen later ook de wandelaarscamino bleek te zijn, reden we tussen Rioja wijnvelden naar het plaatsje Azofra. Toen we aankwamen was het droog echter de lucht zag er wel een beetje dreigend uit. We besloten te stoppen bij de pelgrimsherberg. En op het moment dat we binnen aan de thee zaten regende het buiten heftig. Na enige tijd leek het rustiger te worden en besloten we weer op pad te gaan. Eenmaal op de fiets bleek het toch wel wat harder te regenen dan gedacht. Maar uiteindelijk zijn we toch maar doorgefietst, de camping was nog maar 10km verwijderd van waar we toen waren. Al met al een erg natte dag vandaag. Morgen beloofd het weer beterschap, dat mag ook wel want we hebben een flinke rit van 90km met het nodige klimwerk op het programma staan.

Het was een gezegende dag Maurice dus helemaal in stijl😜 Een goede voortzetting gewenst en lekker fietsweer.

Jeroen 2019-06-05 22:59:59

Dit weer hebben we vorig jaar een paar weken gehad op deze route naar S.d.C. dat is niet leuk.☹😖 Morgen hopelijk beter fietsweer. Goede voortzetting en houd het droog. Een wijntje smaakt beter bij droog en zonnig weer. 😀

Carin en Thieu 2019-06-05 23:46:45

Niet fijn om in de regen te moeten fietsen. Hoop echt op beter weer vandaag voor jullie. Succes 💪🚲 vandaag met de 90 kilometer. Respect hoor❤.

Jacqueline 2019-06-06 07:19:09

Hopelijk vandaag een stralende dag Maurice!

Ad 2019-06-06 07:43:05

Poeh, poeh... wat een dag. Knap dat je dat volhoudt. Het zou niks voor mij zijn in die regen en dan ook nog om moeten fietsen.

Hans Gruijters 2019-06-06 09:20:53

Stralend weer kan twee betekenissen hebben volgens het orakel van Delphi. Laten we er voor gaan dat het weer dat j vandaag had slechts een enkele keer op jullie tocht het geval zal zijn. Knap van jullie! Veel succes!

Jan van Bommel 2019-06-06 09:49:00

Ik neem mijn petje voor je af!