De zesentwintigste dag van Punta Rei via Estella naar Logrono

Spanje, Logroño

Wat een schitterend landschap om doorheen te fietsen. Het is genieten van mooie vergezichten en leuke dorpjes en plaatjes Deze streek is zeer de moeite waard. We vertrokken vanochtend vroeger om dat er weer veel hitte was voorspeld. Door Wim is de routing van het inpakken enz. gewijzigd. Eerst de bagage verzamelen tenten afbreken enz. en dan pas ontbijten. Dat scheelde vanochtend veel tijd. Rond kwart over acht waren we al op weg. De zon brak al door maar de temperatuur was heerlijk om te fietsen. Meteen uit de camping konden we aan een klim van 2.8 km met percentage tussen de 5%-8% beginnen. Dat valt niet mee net naar het ontbijt. Overigens ging het de hele dag op en neer (maar naar mijn gevoel vooral op). Vandaag fietste Denise met ons mee, haar zus was niet helemaal fit, en dan kun je beter niet een zware etappe gaan rijden. Voor Denise ook mooi, haar zus zou zorgen voor de was van beide als ze op de nieuwe overnachtingsplaats in Logrono aankwam. Maar eerst was het voor ons nog even fietsen. Onze eerste stop zou ongeveer 20 km vanaf de start zijn in Estella. We vonden een prima plekje om een café con leche te bestellen en daarna gingen we op pad om de stad wat te verkennen. We waren op zoek naar Sta Sepulcro (een mooie kerk) echter konden die niet vinden. Wel stonden we voor de sta. Maria del Castilo - maar die was gesloten. De Sepulcro lag iets verder weten we nu. We zagen wel nog een mooie andere kerk liggen Daarom zijn we via een klein weggetje teruggegaan naar het centrum van Estella oa. over een prachtige oude pelgrims (voetgangers) brug. Wel wat klimwerk maar zeker de moeite waard. Uiteindelijk bij die andere kerk aangekomen, leek die ook gesloten. Maar we hadden geluk, om precies 10.30 kwam er een oude dame, die ook wat krom liep, de oude kerkdeuren ontsluiten. De kerk was aanvankelijk gehuld in het donker maar ik zag een automaatje, en met 1 euro van Willy konden we de kerk in het volle licht bewonderen. Zoals zoveel andere kerken die we gezien hebben bevatte deze ook veel mooie kunstschatten. Helaas de dame die de kerk opendeed was meteen verdwenen. Dus geen stempel. Buitengekomen zag ik tegenover de kerk een bureau van de Gardia Civiel. IK stelde voor daar om een stempel te vragen. Die zullen er zeker wel een hebben. Zo gezegd zo gedaan. We kregen een mooie stempel van hen in ons pelgrimspaspoort. Daarmee is mijn voorzijde nu volledig gevuld met mooie stempels. Toen het licht uitging zijn we verder gefietst weer de berg op nu richting het klooster van Irache. Waar het water maar vooral de wijn zomaar te tappen is aan uit de muur, bijna een reden om hier te blijven. In het museum bij de bodega haalden we de stempel en werden ontvangen door een allervriendelijkste oudere heer die ons in gebroken Engels / Spaans de hele geschiedenis van de wijgaard vertelde. Van Irache reden we door naar Los Acros voor een echte Spaanse lunch met pinchos hebben verorberd. Na de lunch wachtte ons volgens het routeboekje enkele heuveltjes. Nou dat noem ik geen heuveltjes. Stijgingen tussen de 5% en 7% voor enkele kilometers, gelukkig daarna weer met een daling. Valkbij Logrono mochten we over het geasfalteerde wandelpad dat was prettig. Anders zouden we over de drukke weg de stad moeten inrijden. En bij dit wandelpad hield een ouder echtpaar een stempelplaatsje met wat snuisterijen en simpele souvenirs. Vandaar was het nog maar een klein eindje naar Logrono waar we nog stopten bij de Kathedraal alvorens we naar de camping fietsten.

Met plezier lees ik je blog, Maurice. Zo ben ik een beetje bij jullie

Anne 2019-06-04 22:43:43

Weer super mooie foto's in een hele mooie omgeving. Geniet van de besevaart.

Jeroen 2019-06-04 22:45:31

dag Maurice, wat leuk al die foto's te zien van de bekende punten, dat is weer genieten. Jullie doen het goed zo te lezen!, houdt vol!

Adrie Mennen 2019-06-05 07:42:48

Vandaag starten jullie met regen maar dat gaat wel weer over. Vandaag richting Santo Domingo De La Calzada waar het kippenhok boven in de kerk staat. De meesten van U kennen de legende wel en daarom wordt er elke dag een levende kip in dat kippenhok in de kerk gezet. Jullie komen nu in de Rioja wijnstreek met zijn heerlijke Spaanse wijn Koop een heerlijke fles Rioja onderweg en wel een beetje geld uitgeven voor een goede fles Tussen de 7 en 12 euro heb je een heerlijke Rioja die vele malen beter is als de wijn die je proeft uit de muur van het klooster in Irache Jullie reis gaat al richting Burrgos hopelijk hebben jullie daar een rustdag Na al die mooie uitzichten en kleine dorpjes kom je ineens in een prachtige stad met veel rijkdom aan gebouwen. Zeker is de moeite waard om aan de overkant van de lange rij spuitende fonteinen het grote postkantoor te gaan zien van binnen ,een prachtig gebouw . Het is wel wat klimmen en dalen vandaag maar zonder klimmen en dalen geen mooie uitzichten. Geniet van de mooie wijdse uitzichten met graanvelden en druiven. Veel plezier we reizen met jullie mee en voelen nog elk dorpje en weggetje waar jullie fietsen.

Jacques van Litsenburg 2019-06-05 08:54:42

Het is goed te lezen dat het weer meezit. Daarmee mag je geluk hebben. Een mooie streek , zeker als de vergezichten goed zijn. , veel fietsplezier.

Carin en Thieu 2019-06-05 09:37:14

Wat fijn dat je geniet van het schitterende landschap! En wat een mooie kerken en cultuur onderweg. En dat klimmen...pffff...een hele prestatie. Heel veel plezier nog. X van je zus