De negendertigste dag van Azura naar Santiago

Spanje, Arzúa

Eerste deel:

Lieve en beste bloglezers, dit schrijf ik alvast voordat ik op de fiets stap richting Santiago. Ik wil jullie allen hartelijk bedanken voor alle berichtjes, aanmoedigingen, appjes, enz. Ze hebben mij aangezet tot het dagelijks bijhouden van deze blog. Bovendien waren ze een fijne ondersteuning om dagelijks weer volle goed moed te blijven fietsen met volle energie. Het motiveerde mij bovendien om zo min mogelijk de fiets ondersteuning te gebruiken en het mooie is: dat is mij gelukt.
Dagelijks arriveerde ik op onze eindbestemming met een vrijwel volle accu. De ondersteuning heb ik alleen gebruikt als de knieën er om vroegen, en dat was gezien het vele bewegen minimaal. De berg op ging goed. Tot 5%-6% stijging kon ik nog makkelijk de pedalen ronddraaien en mee met de anderen, daarboven lukte dat goed niet meer en moest ik in de laagste versnelling een beroep doen op wat 'eco'-ondersteuning. Geweldig dat dit zo gelukt is. Hoewel je dan extra inspanning levert die in feite voor de fiets niet nodig is, de ondersteuning kan je natuurlijk ook gewoon aan laten, is de voldoening daarna vele malen groter. Mijn Duitse victoria fiets heeft er sinds begin januari bijna 4300 km op zitten, en fietst en draait nog steeds als een zonnetje. Een uitkomst voor ieder die denkt dat het te zwaar is om deze tocht te kunnen fietsen vanwege lichamelijke ongemakken.
Ook het slapen op campings in tenten met een goed bed vond ik een uitkomst. De albergue’s in Spanje maakten dat je ook een pelgrim voelde. De formule van Cycle2Explore is op dat punt prima. Uiteraard zijn er een behoorlijk aantal zaken die wel beter kunnen, dat gaf ons tijdens de tocht ook genoeg stof tot onderlinge discussies. Maar die zaken zijn voor de evaluatie met Antoon, mocht die er ooit komen. Met mijn fietsmaten (ik neem aan dat ik ze inmiddels zo mag noemen): Anne (tot Jean Pied de Port), Wilma en Jan-Pieter heb ik een schitterende reis beleefd. Ook de groep als geheel mocht er zijn. Ieder met zijn eigenaardigheden, maar ja, je moet ook een beetje gek zijn om vanuit Vessem naar Santiago de Compostela te fietsen. Ieder heeft op zijn beurt de tocht volbracht. Een enkeling heeft daarbij meer problemen ondervonden dan de anderen, maar voor ieder staat vast dat ze een puike prestatie hebben geleverd. Straks na het ontbijt gaan we weer fietsen en na het fietsen schrijf ik het tweede deel van deze blog. Of dat er vandaag nog van komt weet ik niet. Het zal een dag vol spanning en emotie worden daar ga ik vanuit. Vandaar alvast het eerste deel nu gepost.

Tweede deel:

Daar sta ik dan, in de rij voor het halen van mijn compostelaat. Een soort diploma dat je het gehaald hebt. De rij is altijd zo’n uurtje wachten horen we net. Tja al staande kan je natuurlijk een deel van het verslag alvast schrijven. Hoewel na deze zin blijkt het typen staande in de wachtrij toch niet echt comfortabel. Ik besluit toch maar te wachten totdat ik rustig in mijn tentje lig. Nu is het rond de klok van 7 uur op 18 juni, 1 dag na de aankomst en ga ik verder. Het aankomen op het plein was bijzonder. Zeker na de korte maar zware etappe van vandaag. Tal van lastige kleine maar wel steile klimmetjes. Onderweg wel een barretje voor koffie maar geen gelegenheid om wat te eten. Dat moet dan maar wachten tot in Santiago. Af en toe een reepje doet ook wonderen. De trainingen in Nederland buiten maar zeker ook binnen bij Gerwin en Yvonne hebben mij de afgelopen dagen er doorheen gesleept. Wat een ruig en bergachtig gebied is dit laatste deel in Spanje. Minder mooie gebouwen maar wel veel mooie landschappen te zien. Wat denk je van fietsen tussen de eucalyptus bomen. Je verkoudheid, mocht je daar last van hebben, is meteen aan kant. Onderweg deze laatste fietsdag naar Santiago laat mijn fietsteller zien dat ik de 2500 km passeer. Reden om daar nog even een foto van te maken. En dan bereiken we Santiago en in de verte zie ik de torens van de Kathedraal. Vreemd genoeg ontbreekt een plaatsnaambord van Santiago. Daar een foto van maken gaat niet lukken. Omdat de hoofdroute is opgebroken moeten we door zeer smalle steile straatjes met tegemoet komende auto’s. Fietsten kan en mag niet, het blijkt verboden in te rijden. We moeten de fietsen naar boven duwen. Uiteindelijk komen we in de ‘bovenstad’ en kunnen weer wat fietsen. De torens van de kathedraal zijn niet meer te zien, dat wordt lastig, de track is ook in de war omdat we anders arriveren. Een vriendelijke Spaanse meneer ziet ons stuntelen en wijst ons de wijst ons de weg en wenst ons succes. Dan zien we Ellert, Ria en Hanny, die al vooruit waren, op een terrasje in een smal straatje. Reden voor ons om ook voordat we richting plein gaan even wat te eten. We willen samen aankomen. Rond 15.45 stappen weer op. Samen met mijn fietsmaten bereik ik dan het grote plein voor de kathedraal, in de verte staat al iemand te zwaaien met een Nederlandse vlag, dat moet Antoon zijn, ook Wim (onze reisbegeleider) staat er naast. Van Marit krijgt iedereen een roos. En zo sta je dan trots te wezen, 2511,7 km heb ik gefietst sinds ik s’ ochtends op 10 mei uit Eindhoven vertrok richting Vessem en vandaar naar .... tja dat is bekend. Volgens de GPS ruim 20.000 hoogtemeters overwonnen. We omhelzen elkaar en geven een high five. Een enkeling laat een traantje. En dat is ook niet vreemd. Kleine ongemakken van de afgelopen periode, zoals een bultje in de buurt van mijn zitvlak, wat mij soms pestte bij klimmetjes, doen er niet meer toe. Slechts 2 lekke banden voor heel het gezelschap zijn er geweest, en dat kan niet anders dan te danken zijn aan st Jacob. De wegen immers waren vol met gaten, kuilen, grint en steentjes, die hebben hun best gedaan om de banden te beproeven. Echter van bandenpech was nauwelijks sprake. Een afgelopen ketting in het begin bij de e-bike van Wilma, die fiets heeft zich verder gedurende de reis weer prima gedragen. Bij Jan-Pieter is ook wel een keertje de ketting eraf gelopen. Echter die zat in een mum van tijd weer op zijn plaats. Ongevallen, behalve een kleine uitgeleider van Willy, die na 2 dagen weer op de fiets zat, zijn er niet geweest. Het weer tenslotte was op een enkele regendag na, perfect fietsweer. En of Jacob het nu wel genoeg vindt, zitten we nu ineens in de regen. En de verwachting is dat blijft totdat we weer vertrekken. Maar dat deert ons nu niet meer. We hebben de tocht volbracht. Gisteren zijn we heerlijk met een aantal gaan eten met een lekker glaasje wijn. Vandaag wacht de pelgrimsmis, een niet te vergeten onderdeel van deze tocht. En dan de fiets inleveren voor vervoer naar Nederland, mogelijk woensdag nog een uitstapje naar Finistere en dan is het echt voorbij.

Geniet van de laatste rit, pa! Wij zijn trots op jou!

Sjoerd 2019-06-17 08:13:10

Super trots op je lieffie! Geniet en veel succes, gezelligheid en emotie tijdens deze laatste kilometers van jouw fietsavontuur. Verheug me op donderdag ❤

Jacqueline 2019-06-17 08:33:44

Heb bijna elke dag je verslag gelezen. Wat een topprestatie. En wat een prachtige foto's gemaakt. Zodat wij het idee haddrn dat we met je mee fietstte. Succes met de laatste loodjes!!!👍

Rianne Bierens 2019-06-17 08:48:35

Je bent er bijna. Knap gedaan. Elke dag met plezier je berichtjes gelezen. Op naar het eindpunt.

Paul 2019-06-17 09:12:18

Beste Maurice, Wat was het leuk om je belevenissen te volgen. Geniet van vandaag. Ongetwijfeld een dag vol emotie.

Veronique 2019-06-17 09:12:21

Wij zijn super trots op je, Opa Fiets! Veel succes!

Myrthe 2019-06-17 09:23:49

Succes met de laatste loodjes Maurice!! Super knap om bijna zonder ondersteuning al die hellingen te nemen!! Petje af!

Maria wijnen 2019-06-17 09:36:53

Succes met de laatste etappe. Je hebt het bijna voor elkaar. Razend knap. Ik wens je een prachtige aankomst toe in de kerk met een mooie laatste stempel. Bonne route

Jeroen 2019-06-17 10:05:55

Wat een prestatie!!! Supergoed! Geniet vandaag van het laatste 'stukje' en van het afscheidsfeestje.

Jopie 2019-06-17 10:47:40

Met veel plezier heb ik je iedere dag gevolgd, voor het slapen gaan las ik je blog. Jouw verhalen ga ik missen, want inmiddels ben ik fan van je, je verhalen schreef je steeds mooier. Het verhaal van deze ochtend raakte me. Zet hem op naar Santiago en veel plezier met de laatste kilometers.

Karin 2019-06-17 11:46:33

Geniet van deze speciale dag Maurice..!! Heb van je verhalen en foto’s genoten!!

Anja 2019-06-17 13:11:38

Een super prestatie Maurice! Ik heb zoals velen van je dagelijkse blogs genoten.

Jacqueline Roosenboom 2019-06-17 13:19:40

Nou Maurice, de laatste fietstocht met het warme onthaal op het plein bij de kathedraal. Elke dag keken we uit om je verslag te lezen en elke keer stonden we verbaasd. Ook wij zijn trots op je. 👍🙌🙌🙌🙌😀

Carin en Thieu 2019-06-17 20:56:57

Wat zal dat een mooie rit zijn geweest vandaag🚴🏻‍♂️🚴‍♀️ Ik hoop dat je nog lang mag nagenieten van deze bijzondere reis en natuurlijk zijn wij ook trots op je Tot snel in de kerk, helaas geen stempel😂 Jouw instructeurs groeten je!

Gerwin & Yvonne 2019-06-17 21:03:18

Dank je Maurice, dat we met je mochten 'meefietsen'. Wat een avontuur, inspanningen en mooie plaatjes die je ons liet zien. We hebben ervan genoten. Je ben een KLASBAK. Liefs, Mike en esther

Esther 2019-06-18 07:39:34

dag Maurice, Fantastisch wat je hebt gepresteerd, proficiat, ik heb van je verslagen en foto's genoten, ik keek er steeds naar uit. Goede thuisreis. Adrie Mennen

Adrie Mennen 2019-06-18 08:08:01

Heel hartelijk dsnk voir je prachtige verslagen en foto's, Maurice. Ik heb er erg van genoten.

Anne Neve 2019-06-18 08:30:53

Proficiat met het behalen van de finish. Razend knap. Dank voor het delen van je avontuur en de bijpassende foto's. Geniet nog even na en wel thuis.🍾👊👍😁

Jeroen 2019-06-18 08:31:24

Een hele diepe buiging voor jou en "jouw fietsmaten"!! Wat een presentatie!!!

Chantal spijkers 2019-06-18 08:35:52

Geweldige prestatie,, prachtige verslagen en foto ‘s . We hebben ervan genoten !!! Geniet van deze laatste dag lieve groet Ingrid en Stijn

Ingrid Luijkx 2019-06-18 08:39:45

Hallo Maurice, Hoewel ik je niet persoonlijk ken, ik ben een oud collega van Jacqueline, vond ik het toch prachtig om je reisverhalen te lezen. Ik stond verbaasd over je prestaties. Maar vind het SUPER goed dat je het gedaan hebt! Wat zal het een geweldige ervaring zijn geweest. Ik heb je dagelijks gevolgd en ga deze verhalen missen. Geniet nog lang na van deze mooie, sportieve ervaring. En groetjes aan Jacqueline.

Monique Smits 2019-06-18 08:41:16

Wow wat super gedaan!

Micha Mommers 2019-06-18 08:48:12

Gefeliciteerd Maurice!

Michael 2019-06-18 08:49:31

Gefeliciteerd Maurice met het behalen van deze geweldige prestatie! Wat moet dit een bijzondere reis voor je zijn geweest, in heel veel opzichten lijkt me. Geniet hiervan nog lekker na!

Jolanda van Boxtel 2019-06-18 09:02:52

Wat een prestatie en wat een verhalen! Trots op je 😘

Anne-Marie 2019-06-18 09:03:49

Geweldig gedaan Maurice. Wat een mooie toch en mooie verhalen

Marnix Suijkerbuijk 2019-06-18 09:15:28

Zooooooooooooooo TROTS ❤!

Jacqueline 2019-06-18 09:18:07

Maurice, Hartelijk gefeliciteerd met deze prestatie. Het doel is gehaald, een ervaring waar je nog lang aan terugdenkt. Kan me voorstellen dat dit een prima methode was om af te schakelen van CZ 😉 Geniet ervan! Groetjes Nancy

Nancy Ruijten 2019-06-18 09:18:21

In een woord: respect Maurice! En natuurlijk ook voor je medefietspelgrims. Met dat bultje komt 't ook wel goed. 😀

Pieter 2019-06-18 09:18:33

Zalig, Maurice ! Zo aankomen op het plein in Santiago en weten dat je het geflikt hebt. Knap gedaan! Fijne dagen nog met Jacqueline daar in het mooie Galicia.

Charlotte van Leeuwen 2019-06-18 09:26:15

Wat een geweldig avontuur en een mooie prestatie Maurice. Aan je blogs te lezen heb je er echt van genoten en daar mochten wij dan van meegenieten. Top Maurice! Goeie en veilige terugreis.

Ad 2019-06-18 09:31:30

Gefeliciteerd Maurice met het behalen van deze geweldige prestatie! Wat een geweldige reis, super mooie verhalen en foto’s. Nu nog een paar dagen genieten en dan weer lekker naar je gezinnetje

Marian 2019-06-18 09:49:42

Gefeliciteerd Maurice met deze mooie afsluiting van deze bijzondere tocht. Gisteren had ik ook mijn laatste dag. We kunnen voldaan en gesterkt verder naar wat er nog meer op ons pad komt. Hartelijke groet

Adri van der Wurff 2019-06-18 09:54:12

Bravo Maurice!! Wat een mooie fysieke en mentale prestatie. Ik heb genoten van je verslag, jammer dat er nu een eind aan komt. Maar voor jou bijna weer thuis :-)

Fabienne 2019-06-18 10:41:54

Wat een prachtig verslag van een mooie tocht,super gedaan!

InekeDankers 2019-06-18 13:37:41

Gefeliciteerd met je compostelaat, heel knap. Wat een prestatie.

Wim en Irene 2019-06-18 15:12:36

Gefeliciteerd Maurice wat een prestatie! Wat heb ik ook (iedere dag) genoten van je verhalen en foto’s! Heel bijzonder om zo toch ook een beetje deze reis mee te kunnen maken!

Margreth 2019-06-18 17:50:48

Gefeliciteerd Maurice. Een reis om nooit te vergeten. Geweldige prestatie👍

Cees 2019-06-18 19:29:56

WoW, wat een fantastische prestatie maurice! Ook ook heb je (bijna) dagelijks gevolgd en sluit me aan bij de opmerkingen van vele: wat was het leuk je te volgen 😘

Annemieke 2019-06-18 19:51:35

Gefeliciteerd met het Compostolaat, knap gedaan! Leuk om op afstand jouw avonturen gevolgd te hebben dankzij dit blog!

Stijn Rieff 2019-06-18 20:18:03

Het is niet te bevatten wat een uitzonderlijke prestatie jij geleverd hebt temeer omdat je nauwelijks ondersteuning hebt gebruikt. Nu je Spanje zo goed hebt verkend, is de Vuelta voor jongere ouderen een serieuze optie voor 2020! Maurice, erg bedankt voor je boeiende verslagen en schitterende foto's. Groeten van Opa Flits! 📸📸

Hein 2019-06-18 20:58:13

Wat een bijzondere prestatie zeg. Ik ben hartstikke trots op je! De meisjes zullen het fantastisch om je weer te zien donderdag. Tot snel!

Thijs 2019-06-18 22:29:15

Hi Maurice, dapper, supergoed. Het spreekwoord gaat, dat je niets leert van de wedstrijden die je wint, alleen van verloren wedstrijden. In dit geval heb je met glans gewonnen en ik weet zeker, dat je veel geleerd hebt en mooie ervaringen rijker bent. Maar dit was dan ook een bijzondere wedstrijd.....

Martin 2019-06-18 22:51:30

Super!!! En veel succes en fiets plezier op de laatste kilometers ! En geniet ervan donderdag

Mark van Bergen 2019-06-19 11:24:47

Geweldig gedaan!

Henk 2019-06-20 10:34:41

Er bestaat maar 1 woord voor: PROFICIAT.

Carin en Thieu 2019-06-20 15:34:49

Gefeliciteerd. Super gedaan. Hoop snel de verhalen bij Sportcity te horen. Veel plezier nog in Santiago.