De twingste dag van Saint Emillion naar Pissos

Frankrijk, Pissos

Een bijzondere dag vandaag voor Sven onze kok, hij werd volwassen. (Jarig en 21 jaar). We zijn weten we sinds gisterenavond over de helft en werden vanochtend door Antoon en Wim met het bord van ‘over de helft’ uitgezwaaid. Het was vandaag geen makkelijke rit. We vertrokken vanaf de camping en kwamen eerst (na een klimmetje) door Saint Emillion. Ook ‘s ochtends om 9 uur is het er daar al aanzienlijk drukker dan we tijdens deze reis elders hebben gezien. Het weer was in vergelijking tot gisteren gelukkig redelijk en al snel kon er bij sommige een laagje vanaf. De ochtend fietsen we door de immense wijnvelden over een glooiend heuvelachtig parcours. Soms wat stijl omhoog en dan weer een lekkere afdaling. Ik had gezien de briefing van gisteren het eigenlijk al vlakker verwacht maar dat begon pas na de lunch. We passeerden de Dordogne en even later konden we in Targon bij een bakkertje een koffie en een pain au chocolat scoren. De koffie overigens was niet al te best. Vandaar ging het verder naar Cadilac, een mooi oud stadje aan de Garonne. We lunchten daar onder wat leek een oude overdekte markhal. Daarna passeerden we de Garonne via een imposante oude brug en kwamen zo steeds dichter bij Les Landen. Kort nadat we de brug gepasseerd waren stond Wilma ineens stil. Wat zo ook trapte, de ketting wilde niet meer ronddraaien, hij was er af gelopen en dat geeft bij eeen e-bike en lastig probleem. Met kunst en vliegwerk lukte het om de ketting weer goed rond te laten draaien. Na Cadillac was het nog wel zo’n 60 km, een beetje te ver om te lopen. Samen met Pieter-Jan, ondergetekende en Wilma zijn we verder gefietst. Inmiddels begon het jammer genoeg wel wat te waaien. Afwisselend reden Pieter-Jan en ondergetekende aan kop. Na enige tijd kwamen we de rest weer tegen bij een kerkje in Guillos.. Na een kwartiertje rust zijn we weer verder gegaan. Les Landes is een erg saai gebied. We fietsten over een nogal drukke weg die wel kaarsrecht was tussen open velden en dan weer aangeplante bossen van vooral dennen. Zo’n 30 km voor het eind zijn we nog even gestopt bij een bar voor een flesje cola. De zon liet zich vanaf dat moment meer zien en dat beloofd veel voor morgen. Na nog een laatste stop bij Moustey zijn we richting camping gefietst alwaar we toch wel wat vermoeid rond 17.30 aankwamen. Afgelegde afstand ca. 105 km.

De Spaanse grens komt in zicht. Het 4e land waar jullie doorheen trappen. Fantastisch. 👍👍👍🇫🇷 Een goed vervolg gewenst en gefeliciteerd voor de kok.

Jeroen H. 2019-05-29 22:26:03

Nog een paar dagen en dan gaat de echte Camino beginnen Vanaf de camping in st Jean Pied de Port zie je de toppen al liggen waar je overheen moet Een prachtige tour over de Pyreneeen en ineens zeggen de mensen niet meer Bonjour maar Ola En daarna heel veel leuke plaatsen en kleine dorpjes en steeds meer Pelgrims die je gaan vergezellen allemaal dezelfde kant uit Een prachtige reis en de zon komt er nu ook bij

Jacques van Litsenburg 2019-05-30 10:22:57

Ik kreeg net van Jopie de link van je reisverslag door. Je bent al een heel eind op streek! Mooie verhalen en hele mooie foto's! Veel fietsplezier verder.

Henk 2019-05-30 10:29:19

Wat een verschil: De wijnvelden van de lekkere Saint Emilion en les Landes :áltijd wind, vaak regen en onweer. Jullie slaan je er goed doorheen. Wij zijn vandaag (donderdag) vertrokken maar Gardameer voor totaal 5 weken. We proberen te blijven reageren. Wederom succes🚴‍♂️