Boekje 3 in zicht!

Italië, Montagnana

Bijna boekje twee uit, 1700 km gefietst dat vind ik een beloning waard. Ik zit op een terrasje met een prosecco wat hapjes en een chipje. Ik begin me al wat Italiaans te gedragen. Men dineert hier in de regel veel later dan in Nederland. Dat is wel even wennen als je in het binnenland komt zit je rond zeven in een leeg restaurantje, als ze al willen serveren, dat is niet gezellig. Bovendien is het vaak nog te heet om te eten. Vandaag liep de temperatuur op tot boven de 30 graden. Alleen maar zon gezien, ik kon de boel vanochtend droog inpakken. Vandaag heb ik gekozen voor een echt bed. Ik slaap bij de B&B Bed and Bike Belfiore. Voor het bedrag van € 30,- heb ik een mooie 1 persoons kamer ter beschikking en een gedeelde badkamer, alleen ik ben de enige gast dus medegebruikers zal ik niet tegenkomen. Ik heb voor een echt bed gekozen vanwege enig lichamelijk ongemak. Ik heb sinds enkele dagen wat last van lage rugklachten. Misschien door het klimmen en de fiets met bagage tegen 15% omhoog duwen. Gelukkig is deze en de komende etappe vlak. Ik fiets door het Po gebied geen klimmetjes dit keer, alleen muggen. Ik vertrok vanochtend op mijn gemak van mijn kleine agri camping in Verona. Bij het vertrek kwam ik nog een Nederlands stel tegen (met camper) uiteraard wat zaken uitgewisseld. Ze vonden het jammer dat ze me de avond ervoor niet hadden gezien anders hadden ze me op de koffie willen uitnodigen. De dame zou graag ook de route fietsen de heer echter ziet dat niet zitten. Mijn advies is doen voor het te laat is en het niet meer lukt. Ook een dame alleen kan dit aan. (nietwaar José). Ik fietste vandaag lang op dijkjes langs de rivier de Adige, deels onverhard. Behalve in de gemeente San Martino Buon Albergo. Daar was een werkelijk on-Italiaans mooi vlak fietspad gemaakt. En dat ter ere van Marco Patani ofwel Il Pirata (De Piraat) respectivelijk Il Elefantino (Het Olifantje). Het pad was speciaal naar hem vernoemd. Zodra de gemeentegrens bereikt werd was het over met de pret. Een eerste stop maakte ik in Zévio voor een cappuccino op het marktplein was de kermis opgebouwd en het viel me op dat er nog een ouderwetse zweefmolen stond. Vanwege de warmte maakte ik een tweede stop voor een frisse cola in Albaredo d'Ádige. Vanaf dat punt verlaat ik de route langs de rivier en ga via landbouwweggetjes verder totdat in Caselle ineens de weg niet meer verder kan er is een zodanige versperring dat het beter is om te rijden. Er is echter geen omleiding aangegeven dus even kaartkijken. Ik neem de route (voor degene die na mij komen) via Cologna Veneta en dan door naar Presana en vervolgens via een klein weggetje weer naar de route. Hierdoor kwam ik nog langs een wonderschone Villa uit de XVI eeuw. De villa: Querini Stampalia. Uiteindelijk bereik ik het vestingstadje Montagnana. Een mooi plaatsje met een nog intacte middeleeuwse stadsmuur. Ik wandel door het stadje en beklim de toren van het kasteel Rocca degli Alberi en heb een mooi uitzicht over het stadje. Ik wandel naar het bijzondere marktplein met een grote kerk. (er zijn er overigens wel een stuk of vier hier). Ik steek nog een kaarsje op in de Duomo. Het is vandaag de sterfdag van de moeder van Jacqueline (mijn schoonmoeder) vandaar. Morgen gaat de tocht verder naar Ferrara.

68 km gefietst

Wederom mooie foto’s! Hopelijk gaat het goed met je rug, ik als Helmonders ken die problemen😉! Zet ‘m op! Mooie foto’s!

Jan van Bommel 2023-07-07 20:31:38

Ook wel eens lekker, een goed bed en een eigen kamertje. Geniet ervan.

Jolanda 2023-07-07 20:37:37

Verstandige beslissing. Er gaat niets boven een goed bed en een goede nachtrust. Zeker als je rug gaat protesteren. De foto's geven een goede indruk van je reis.

Carin en Thieu 2023-07-07 22:00:49

Wat leuk Maurice om deze foto's terug te zien we hebben op hetzelfde bankje gezeten langs het lange Patani fietspad. Toen stond de Adige droog maar de muggen waren gebleven. Prachtig uitzicht vanuit de toren over het stadje en weer mooie foto's. Hopelijk gaat het morgen beter met je rug, en kun je weer heerlijk verder gaan genieten.

Jose 2023-07-08 07:56:10

Jij begint je wat Italiaanser te gedragen schrijf je. Jouw foto's ondersteunen in ieder geval dat je ook door Italiaanse landschappen en plaatsjes fiets. Sterkte met je rug en hou vol!!!

Hans Gruijters 2023-07-08 16:56:08

Prachtig allemaal. Hoop dat de pijn in je rug weg is na een goede nachtrust.