Boekje één op, nu verder in boekje twee

Frankrijk, Augy-sur-Aubois

Ook vanochtend weer vertrokken met miezer en regen het blijkt bijna standaard erbij te horen. Heb bewust nog wat gewacht tot de echte zware regen voorbij was en ben om 9 uur vertrokken. Van de herberg gaat de tocht via de inmiddels ook bekende klimmetjes naar uiteindelijk Nevers. Het is de hele tocht zwaar bewolkt en dreigend, echter de regen laat zich na 10 uur gelukkig niet meer zien. Als ik Nevers binnenrijdt valt me op hoeveel er onder ander aan de weg gewerkt wordt. Ook ik in het centrum is het een drukte van belang. Er wordt volop aan de weg gewerkt. Het zal wel te maken hebben met de tour de France die hier over een paar dagen aanwezig is. Ik bezoek de Cathedraal st Cyr er st Julliette. Wat opvalt zijn de glas in lood ramen ramen die in de jaren tachtig door plaatselijke kunstenaars zijn gemaakt. Ze maken van de de kathedraal een schitterend verlichtte ruimte. Ook het Palais Ducal waar destijds de graven van Berry en Nievre hun residentie hebben valt op. En wat nog zeer belangerijk is mijn eerste routeboekje is op en kan aan kant, nog 2 te gaan. Ik heb zo.n 920 km gefietst in 12 dagen waarvan 1 rustdag. Een gemiddelde van rond de 75 km per fietsdag. Ik schat in dat ik eenderde van de reis nu heb afgelegd. Ik besluit een hapje te eten voordat ik verder ga. Bij het zoeken naar een eettentje kom ik café Velo tegen. Dat kan ik niet links laten liggen. Tijdens het eten zoek ik in mijn nieuwe boekje hoe en waar ik vannacht ga slapen. Met al die regen elke ochtend lijkt me een herberg het beste idee. Er is een door Nederlanders gerunde herberg zo'n 45 km verder. Dat is wel een heel stuk verder. Een deel van de route gaat langs kanalen en jaagpaden. Bovendien passeer je de rivier de Allier op bijzondere wijze samen met het kanaal. Er is vroeger voor het kanaal een boog-aquaduct met een drietrapsluis gebouwd. Ook is net voor het dorpje Apremont-sur-Allier nog ronde keersluis te zien waar vroeger schepen konden draaien. Erg bijzonder. Het Canal Latêrale zelf eindigt in de Loire. Apremont-sur-Allier is een bijzonder mooi middeleeuwsn dorp.
Uiteindelijk kom ik terecht bij de herberg 'Nos Repos' in Augy-sur-Aubois. Ik wordt vriendelijk ontvangen door René met een koel biertje. Er is nog een andere pelgrim aanwezig een Franssprekende Belg. Voor het avondeten en ontbijt wordt door de echtgenote Hanny de gezorgd. Dat is ook wel gemakkelijk en fijn .We eten gezamenlijk met de herbergier en echtgenote. De conversatie gaat deels in het Frans. We krijgen eerst een voorgerechtje en vervolgens lekkere spaghetti bolonaise met Franse kaas en koffie na en uiteraard een lekker glas wijn. Ik mag niet mopperen. Het Frans verstaan kan ik het wel maar spreken is andere koek. Maar het wordt zo toch een gezellige avond. Wat betreft de kosten die vallen 100% mee, men werkt met het systeem van prijs voor verblijf en een donativo (vrijwillige bijdrage). De prijs die gevraagd wordt is 12 euro en de rest wordt overgelaten aan de pelgrim als vrijwillige bijdrage.

Maurice, wat heb jij een pech, bijna elke dag wel regen! Maar ja na regen komt toch wel een keertje zonneschijn! Toch ondanks de tegen mooie foto’s Succes voor morgen hopelijk zonder tegen!💥

Riny 2021-06-30 22:50:15

Ik geniet zo van je verhalen dat ik blij ben dat je nog een flinke tocht hebt te maken. Ik hoop voor jou dat je eindelijk mooi weer krijgt

Ineke 2021-06-30 23:12:06

Idd balen al die regen, je kan dan toch minder genieten. Groot gelijk dat je een ander onderdak zoekt dan je tent, dat doe ik ook als het regent 😜. Hier in Nederland ook veel regen, hopelijk vandaag een droge fietsdag!

Atie 2021-07-01 08:51:41

Wouw mooie foto's . Nu alleen het zonnetje er nog bij. Dan wordt het echt genieten. Goed bezig 👍

Henk 2021-07-01 09:35:55

Maurice, jij hebt ook de doelstelling om op zondag 25 juli (= naamdag St. Jakob) aan te komen in SdC?

harms.reizen 2021-07-01 15:46:35

Maurice, Chapeau!! De foto’s laten, ondanks het mindere weer, zien wat een mooie tocht je aan het maken bent. En schrijven kan je ook gezellig! Iedere dag 75 km, beetje eelt op je billen😅 Geniet ervan, ik geniet van je verhalen. Er komen vast nog dagen dat je wilt dat de zon even weg is. Blijf gezond! 🍀😎🎶