Rustdag in Cahors

Frankrijk, Cahors

Gisterenavond Heb ik nog kunnen genieten van een muziekfestival hier in Cahors. De belangerijke doorgaande straten en.pleintjes waren afgezet voor verkeer. Op verschillende straathoeken stonden bandjes en muzikanten. Het was van alles wat. Gezellig bovendien. Ik heb natuurlijk wat rondgelopen en de Franse versie van de Dire Straits 'Sultans of Swing' vond ik nog best aardig klinken. Dat was in ieder geval een mooi begin van mijn rustdag. Vanochtend uitgeslapen voor mijn doen en na achten wakker. Gedoucht mijn wasje gedaan, vandaag is goed weer voorspeld dus het zal wel drogen. En inderdaad na een wat mistige ochtend brak rond 9 uur mooi de zon door. Heerlijk daarvoor fiets je naar het zuiden. Allereerst ga ik weer op zoek naar een fietsbril, niet dat die zoek is, nee dat niet. Het rechterglas valt er om de haverklap uit. En dat is lastig, er zit een minuscuul scheurtje in het plastic en daardoor zit het glas niet meer goed geklemd. Jammer maar het is niet anders. Ik heb meerdere velo shops gevonden. Maar eens kijken of ik daar wat vind. Allereerst ga ik naar een winkel op het eind van de hoofdstraat de Avenue Gambetta. Dat was wel een mooie winkel maar geen mooie bril. Slechts een soort met blauw-zilveren glazen dat vind ik wat overdreven. De anderen zit heel ergens anders daar ga ik vanmiddag wel even kijken. Nu ga ik eerst de stad bezoeken. Uiteraard de kathedraal en het klooster st Etienne. Dat schijnt de moeite waard te zijn. De kathedraal werd gebouwd in de 12de eeuw en is vroeger een bijzonder punt voor pelgrims geweest. En inderdaad de romaanse kathedraal met zijn ronde koepels is indrukwekkend. Men is al een reeks van jaren aan het restaureren en dat loont. Mooi zijn ook de verschillende muurschilderingen en de geschilderde koepel. Ook de klooster galerij vind ik erg mooi. Mooi hoe men in Frankrijk dit soort historische monumenten in ere houdt. Cahors is een gezellig stadje waarvan de oude straatjes gelukkig autovrij zijn. In een klein tentje neem ik een lekkere lunch. Na de lunch ga ik nog even terug naar de camping in 5 minuten fietsen ben ik er weer en ga zoals hier hoort siësta houden. Daar is een rustdag ook voor: rusten. Daarna ga ik nog op pad voor de fietsenmaker aan de andere kant van het stadje. Het was even zoeken maar ik vind hem. Het is een eenmanszaakje met een werkplaatsje als fietsenmaker en in dezelfde ruimte verkoop van onderdelen en accessoires en de fietsen staan buiten. En hij heeft ook Lunettes de cycliste. Zelfs meerder soorten en een stuk voordeliger als vanochtend. Ik zoek er een uit en vraag hem voor de zekerheid mijn derailleur te controleren. Pas de problem, mijn fiets gaat op de fietsenbrug en hij controleert de derailleur maakt nog wat schoon klein beetje olie en hij geeft aan dat alles nog prima in orde is. Dat is goed om te horen. Het stadje Cahors ligt bijzonder het oude centrum is geheel omgeven door een meander van de rivier de Lot. Ik fiets voor een deel rond en zie ook de mooie Pont Valentré alleen toegankelijk voor voetgangers en fietsers, hoewel het fiets niet fijn over al die kleine keitjes. Het is een mooie rustdag geweest en sluit die af met een pizza in het restaurantje van de camping. Morgen weer en route

Mooi als je zo’n mooie plaats bent en je kunt ook nog relatief genieten van Dire straights Je fiets weer op orde en morgen weer verder! Ik kijk al weet uit naar je volgende verslah

Jan van Bommel 2021-07-09 21:38:16

Ook wel weer lekker. Een dagje niets! Fiets ze Maurice.

Pieter 2021-07-09 21:40:54

Leuk weer om je dagelijks verslagen te lezen! Hoop dat je vanaf nu verlost bent van al die regen! Succes verder!

Margreth 2021-07-09 21:44:06

Heerlijk om zo'n muziekfestival mee te mogen maken in een heel mooi stadje. Regen laat je hopelijk nu achter je.

Carin en Thieu 2021-07-09 23:01:49

Gelukkig steeds meer foto’s met blauwe luchten, Maurice in een polo met korte mouw ipv regenpak, het wordt steeds zonniger, fijn en dik verdiend!! Regenpak op de post naar Jacq?!

Anke 2021-07-09 23:58:58

Een heerlijk zonnige rustdag zo te zien. Dik verdiend na al die regen!

Thijs 2021-07-10 06:54:48

Na enkele dagen afwezigheid door het fietsen langs het Canal du Bourgogne weer in staat om het verslag te lezen. Prachtige plek Maurice voor een rustdag. Invloeden van de Dordogne. Mooie foto’s van Cahors. Hopelijk weer energie voor het vervolg. Bon continuation!!

Jeroen.H 2021-07-10 12:26:40

En zonder fiets vermaak je je ook opperbest!

Hans 2021-07-10 15:38:31

Weer prachtige foto's lieffie. Ff een rustdagje met mooi weer. Lief dat je overal een kaarsje aansteekt 🕯♥️🌹

Jacqueline 2021-07-10 20:07:23

Weer mooi geschreven , en mooie fotos Kan ik wat van leren 😊. Altijd gezellig als er iets is onderweg . Geniet er maar van