De derde dag in de Ardennen klimmen naar Bastenaken

België, Bastenaken

Ik was na een rumoerig nachtje op tijd op. Rond half zeven was ik er uit. Helaas douchen gaat niet lukken. De bedoeling is dat je de sleutel aan de bar ophaalt en dan heb je toegang tot een hokje waar zowel het invalide toilet in zit en een douche. De beheerder zal nog wel in bed liggen na het feestje van gisterenavond. Volgens mij kennen zie hier Corona alleen van het bier. Gisterenavond was het gewoon feest met karaoke zo'n 60 zingende en dansende mensen die waren zeker tot een uur of een het onweer aan het overstemmen. Volgens mij een super spreading event van jewelste. Gelukkig ben ik goed gevaccineerd met Pfizer anders zou ik me toch wel zorgen maken. Ook Yvette mijn overbuurvrouw is al aan het pakken. Van de geplande wandeling samen met haar zoon komt niets terecht. Gezien het weer heeft die de nacht met 3 vrienden in een auto doorgebracht en nauwelijks geslapen.dat is geen goed uitgangspunt voor een frisse wandeling van zo'n 25 aan 30 km. Bovendien zou hij de rugzak, toch ook al gauw meer dan 10 kilo, voor zijn moeder op zijn rug nemen. Jammer maar ze hebben nog wel gezellig ontbeten in de nu lege partytent voor de kantine. Yvette vertrekt wandelend iets eerder dan ik en probeert vandaag La Roche te bereiken. Ik ga rustig ontbijten met mijn gisteren aangeschafte noodvoorraad van kaas en philadelphia om in plaats van boter op de boterham van een soort Duits brood te doen. ik ben niet kapot van die combinatie, maar het is wel voedzaam en dat is gezien de klimpartijen die vandaag op het programma staan wel nodig. Ik vertrek rond de klok van negen in de richting van Joubiéval waar ik Yvette zie lopen. Ze heeft me nog via whatsapp een foto gestuurd. Dank daarvoor. En dan begint de klim van 2,5 km naar ruim 540. Ik wist het, dus ik had er al rekening mee gehouden. Vervolgens een lekkere snelle daling maar ook een klim nu naar het hoogste punt vandaag tot bijna 600 meter. Met stijgingen tussen de 4% en 8%. Dan ervaar je pas goed hoeveel gewicht er op de fiets hangt. Maar niet klagen ik heb er zelf voor gekozen. Vervolgens daal je weer een stuk af eerst naar Cherain waar nog een oude kerk en een oud kanon uit de eerste wereldoorlog staat en vervolgens naar het dal van de Ourthe. Een mooie route ook geliefd bij veel buitensporters blijkt, als ik aankom bij de camping Moulin de Bistain, Zie ik een hoop gedoe, veel mountainbikers die de bossen ingaan. Helaas is het café restaurant niet open. Ik maak mijn eigen koffie en neem een banaan. Wel nodig omdat dadelijk weer een klim van zo'n 2 km start. Als ik die klim heb gehad zie ik boven een bankje naast een verweerd kruisbeeld dat is niet vreemd deze streek was vaker strijdtoneel tijdens de wereldoorlogen. Na mijn lunch moet het makkelijker worden. Volgens het boekje kom je dan bij Bourcy op een makkelijk te fietsen ravel fietspad over een oud spoortrace. Op het moment dat ik daar wil inslaan begint een tegemoet komende wielrenner druk te gebaren en in rap Frans wat te vertellen. Ik begrijp eruit dat het pad verderop vanwege travaux niet meer bereikbaar is. Hij wijst me naar de normale weg . Die ik vervolgens dan maar neem, in het dorpje kijk ik op mijn Garmin naar andere mogelijkheden en ik zie er een via een boerenweggetje en na 2 km kom ik nu op het ravel fietspad. Het is nagenoeg vlak en dat is na dat klimmen een verademing. Ik heb in Bastenaken gekozen voor de stadscamping De Renval ik heb nog overwogen om uit te wijken naar een hotel maar dat vind ik te duur worden. Na Bastenaken of Bastogne zoals de Walen het noemen wordt het klimwerk makkelijker je blijft wel rond de 500 meter maar wel met meer open stukken en dus de kans op tegenwind. Ik besluit een rustdag te nemen. Ik ben 4 dagen onderweg en heb er zo'n 325 km opzitten, het ritje naar Vessem voor het paspoort meegerekend, en inmiddels zo'n 2480 hoogtemeters overwonnen. Dat is geen kattenpis al zeg ik het zelf. Ik zit mijn verslagje te typen in een Italiaans restaurantje en heb besloten vanwege vaderdag me zelf te verwennen met een anti pasta alla case en een pizza scampi's dit om de calorieën weer eens aan te vullen. Overigens heb ik alle kleinkinderen deze vaderdag via de factime in beeld gehad. Dat is ook een mooi kado. Van mijn pelgrim vriendin lees ik nu via de app dat ze het niet gehaald heeft. Echter ze is bij mensen thuis uitgenodigd met een groot vankantiehuis. Dat is als fietsende pelgrim weer wat lastiger.

Ha Maurice. Toch veel blauw in de lucht. Naar de Bourgogne is het grijs. Hoop dat het goed voor je blijft qua weer. Bon voyage.

Jeroen H. 2021-06-20 22:01:11

Hoe sterk is de eenzame fietser die kromgebogen over zijn stuur tegen de wind zichzelf een weg baant? Hier moest ik aan denken toen ik de foto van jou zag die Yvette gemaakt heeft :-)

Anne-Marie 2021-06-20 22:03:34

Geniet lekker van jouw rustdag morgen Maurice! Ik neem wel aan dat je bij de Italiaan in die hoekje bent gaan zitten?!😜

Kim 2021-06-20 22:07:54

Rust morgen maar lekker uit na deze beproevingen. Ik blijf het heel knap vinden om in je eentje te fietsen.

Carin en Thieu 2021-06-20 22:10:56

Leuk om je te volgen.

waar.is.marion 2021-06-20 22:18:58

Leuk om je verslagen te lezen en de mooie foto's te bewonderen. Fijne rustdag morgen

Elly 2021-06-20 22:23:07

Hey Maurice, heftig met die belgische bergen. Stoer avontuur ga je aan. Leuk om je weer te volgen. Lees je graag. Fijne rustdag morgen

Karin 2021-06-20 22:29:08

Weer een mooi verslag en mooie foto’s, groot gelijk dat je een rustdag neemt, geniet ook hier van😴

Atie 2021-06-20 22:48:04

Hoi Maurice, Wat leuk jouw verslag te volgen! Leuke foto's joh!👍 Heel stoer om in je eentje deze barre maar prachtige fietstocht te doen! Respect! Zie alweer uit naar je volgende schrijven! 😀 Groetjes Yvonne

Yvonne 2021-06-20 23:48:16

Hoi Maurice vanmorgen j verslagen gelezen. Dappere strijd tegen de verschillende elementen op je weg. Al sjeik verhalen en beelden zie denk ik dat je er ook erg van kunt genieten. Komende dagen lees ik wederom graag je verslagen en bekijk met genoegen je foto's. Groet, Jan

Jan van Bommel 2021-06-21 11:02:47

Jammer dat het tot fietspad omgetoverde spoorwegje onbegaanbaar bleek, het is één lange afdaling naar Bastogne dat uitkomt bij het fietsmonument op de rotonde. Bastogne is een leuk stadje om een dagje in door te brengen!

Joost 2021-06-21 15:29:10

Je bent tenslotte in Wallonië, de Walen zullen wel iets van de Franse slag meegekregen hebben. La grande Guerre is in België en ook in Frankrijk nog steeds een belangrijke gebeurtenis. Je bent nu bij een groot slagveld van de 2e WO slag om de Ardennen (Bastogne vandaar die Sherman tank) maar je fietst nog over de grootste slagvelden van de grand Guerre ofwel de 1e WO, Sedan, Verdun. Indrukwekkende begraafplaatsen. Een mooi gebied. Geniet ervan.