We zijn voorbereid

Vanmorgen wel vroeg wakker maar heel lekker in bed gebleven. Het was hardstikke koud buiten 1 graad. De sneeuw is weer hozen van water geworden en de sneeuwgrens ligt misschien een honderd meter boven ons. Bij de Rosemialm ligt al 50 cm sneeuw. Alle activiteiten in de Steiermark zijn vanaf nu en maandag afgezegd. Dus ook bij ons moet het RK alles afbreken en stopzetten. In Graz zou het hele weekend Aufsteirer zijn ook afgezegd. Dat is een grote financiele strop .
Morgen schijnt het zeer extreem te worden dus ja we wachten maar af. Jannick zei het ook al het gaat erom spannen. Er wordt tot 400 L verwacht bij 200 l waren er al grote problemen. Verder de enorme storm die gaat komen. Sneeuw valt op bomen die nog helemaal in blad zijn . Die kunnen de last dan niet dragen. In de hele Steiermark is code rood en het Ennstal heeft nog een code hoger gekregen.
Die Prognosen der Schneefallgrenzen schwanken zwischen Tallagen und 1.200 Meter Seehöhe. Insbesondere in der westlichen Obersteiermark ist mit Schneefall bis zu 30 Zentimeter in Tallagen und damit winterlichen Fahrverhältnissen zu rechnen. Schneebruch in den Wäldern inklusive Windwürfen sind zu befürchten. Besonders Straßen und Stromleitungen sind gefährdet, wenn Bäume oder Äste unter der Last des Schnees nachgeben und auf Anlagen fallen. Dies könnte zu Straßensperrungen, Stromausfällen und anderen gravierenden Beeinträchtigungen führen.
Heel veel passen zijn al dicht bij ons Sölkpass en de Triebenerpass. In Obertauern was ook al 50 cm sneeuw.
Ontbijt in bed en lekker tv kijken tot half 10. Je moet toch wat. Dan opgestaan en alle ochtend dingen gedaan. Dan de houtkachel aangestoken want we hadden het koud. Ik hoorde beneden dat de deur dicht ging. En ja hoor daar was Kono al. Jannick en Meli waren naar de advocaat in Schladming. Het ziet er niet slecht uit voor ons al blijft het afwachten. Jannick en ook Theresa weten niet of ze ook voor moet komen. De advocaat gaat daar achter aan.
Hij heeft ook gezegd dat veel dingen die Ingrid schrijft in haar verweer er niet toe doen en zo weg gestreept kunnen worden.
Toen ze thuis kwamen rende Kono weer naar beneden. Ze waren inkopen wezen doen bij de Hofer in Schladming. Hij had een vacumeerder gekocht met een paar pakken met rollen ervoor. Spotgoedkoop ik betaalde tot nu toe 14,99 voor een pakket en nu 1,99 en de vacumeerder maar 5 euro. Ik had ook rollen nodig dus tegen Jan gezegd kom we gaan even naar Schladming. Dus met een behoorlijke voorraad en ook een nieuwe vacumeerder met meer functies . Die van mij doet het nog maar is zeker al ouder dan 15 jaar. Voor die prijs kon ik dat niet laten. Verder vond ik ook een Dampfbesen voor 15 euro. De Hofer stunt met restposten tot 70 %. Jannick had ook veel vlees afgeprijst (grilvlees dat doet niemand dit weekend) En ja ik heb ook nog een flinke stapel deel 25% en deels 50% korting. Na onze slag geslagen te hebben weer terug naar huis. Jannick had ook bij de nieuwe energiezuilen bij de Hofer getankt. Dat zijn snelladers dus bijna vol toen hij klaar was met inkopen doen.
Straks maar eens mijn vlees in porties gaan vacumeren. Dan maar in de koelkast want ik heb even geen plaats in de vriezer , er liggen al grootverpakkingen bij Jannick in de kist. Ik denk erover om ook een kist te kopen. Dan wel ook een grote dan kan de vriezer met laden weg. Er is geen lade die nog heel is. Jan heeft al met houtlatjes de laden gemaakt.
De kasten zijn vol met levensmiddelen de winter kan komen.
De wind neemt nu al flink toe. Helaas hebben we de trampoline nog niet afgebroken.
In de middag een flinke pan kippensoep gemaakt. Eerst de kip een paar uur laten trekken heerlijk.
Het weer wordt steeds slechter.
Ik kreeg een berichtje dat de cadeaus bij Jula en Tobi waren aangekomen. Ze waren heel blij en zeiden allebei dat het precies was dat ze hadden gewenst. Nou beter kan dus niet.
Voor ons begint het weekend, kacheltje aan, kaarsjes aan en we maken het gezellig .