Almabtrieb

Oostenrijk, Kleinsölk

Wat een koude natte dag vandaag, het komt niet boven de 8 graden. Het sneeuwt lekker boven. Ingrid was vanmorgen met Theresa Jannick gaan wegbrengen naar zijn werk. En toen ze net terug was ging mijn telefoon. Jannick of ik Ingrid wilde vragen want hij kon haar niet bereiken. Dus mijn telefoon naar Ingrid gebracht. Bleek dat hij zijn overhemden in de auto had laten hangen. Dus die ging Ingrid hem dan maar brengen. Tja dat waren wij al gewend van hem. Theresa mocht bij Oma blijven.
Om half 12 zijn wij naar het huis gereden, het is bij Schloss Gr0ßsolk. Het is een oud houten huis met een enorme tuin. Binnen zijn ze nog aan het renoveren. Centrale verwarming en warm water op pellets. Er is een nieuwe badkamer, een nieuwe keuken, en een ruimte waar de pellets komen. Op de 2e verdieping eenwoonkamer kamer met een kleine kamer eraan en een slaapkamer met balkon. dan nog een grote zolder en hoog met ook nog een slaapkamer. Je mag zelf ook aan het huis wat doen en het is de bedoeling dat je de tuin bij houd. Er zijn appel, peren en kersenbomen. Er is een weide en ze willen nog een schuur en of carport bouwen want de schuur die er was is ingestort. Als je dat wegruimt krijg je geen toestemming om een nieuwe schuur te bouwen. Als je het laat kan je wel vervanging aan vragen. Je hebt daar een eigen waterbron. Het heeft een fantastisch uitzicht en het licht erg mooi. Veel werk is er nog aan en vooral de tuin is enorm verwaarloosd. Er is geen toilet boven. Er zijn hele smalle traptreedjes. Het is mogelijk om van de kleine kamer een badkamer te maken. Maar dat hadden ze niet gedaan omdat het meestal als vaknatiehuis te huur was. Het grootste nadeel is de enorme borg die ze vragen. 2500 Eurootjes. Nu heb ik wel recht op de borg terug van Hannes maar zo lang Jannick daar blijft wonen dus niet. Jan vindt het daar helemaal niets. Dat komt omdat het nog zo enorme puinhoop is door de renovering. Ondertussen heeft Ingrid op een hele grote woning in Irdning gereageerd. Die zou groot genoeg voor ons allemaal zijn met 160 kwadraat woonruimte. Hangt wel af van de indeling en wat het gaat kosten. We mogen nadenken en mogen over 14 dagen nog een keer kijken als we dat willen.

Zaterdag
Alm abtrieb
WE konden de koeien voorbij zien komen en om 15 uur kwamen de laatste voorbij. De meeste lopen 18 km !! Hannes deed het vroeger ook maar je moet veel mensen hebben om te begeleiden . Zij moeten vanaf nog verder komen dan de Breitlahnalm. Ook geven de koeien minder melk erdoor. Maar het is een super mooie traditie. Wij horen af en toe ook het almschreien. Dat kan je echt van heel ver horen. Het heeft iets zo aparte dag en wij hoeven er niet eens de deur voor uit. Er worden ook bij veel almbetrieben in de avond voor de abtrieb Schotten geroerd. Het is de laatste melk van de alm waar geen kaas meer van wordt gemaakt. Dat wordt geroerd en aangezuurd met karnemelk en wordt dan gegeten met kaneel melk rozijnen en suiker.