Toch weer gevolgen noodweer

Gisteravond waren Jannick en Meli met Kono een ronde van 5km fietsen. Daarna mocht ze bij ons en gingen Jannick en Meli nog een ronde fietsen. Kort daarna brak er noodweer uit . Zo veel regen je kon niet eens buiten wat zien . Daarbij onweer. Maar ze kwamen niet terug. Het weer klaarde op en ze kwamen thuis. Waren ze de berg op naar de Viebergalm gegaan. Hadden het noodweer niet gehad maar ze konden het bij ons zien. Ze zijn dolblij met hun fietsen.
Ik had even op de brandweerapp gekeken en het is opnieuw rondom Mautern zwaar getroffen. Alleen daar al 18 brandweren bezig. Ze waren nog niet eens klaar met het opruimen enz van de vorige keer. Ook bij Pruggern en Schladming zijn ze bezig. Wij wonen eigenlijk best goed in Gröbming toch beschut. Zo lang het niet van de verkeerde kant komt voor ons.

Vanmorgen pas om half 10 wakkeren zeer goed geslapen. Gelijk opgestaan. Het is zwaar bewolkt en af en toe piept de zon door. Het is toch alweer 22 graden. Ik heb Jan ook wakker gemaakt. Vanmorgen bleek ook weer dat het korte heftige noodweer opnieuw schade heeft gegeven.
+++ Zahlreiche Murenabgänge im Bezirk Liezen +++
Die punktuell intensiven Regenfälle haben am frühen Abend mehrere Murenabgänge quer durch den Bezirk Liezen ausgelöst und wichtige Verkehrswege verlegt. Glücklicherweise kamen dabei keine Menschen zu Schaden.
Ein halbes Dutzend Feuerwehren stehen derzeit im Einsatz; die Verkehrswege werden abgesichert und von Geröllmassen befreit, aufgrund vieler Murenabgänge im Gsäuse werden die B115 und B116 noch länger gesperrt bleiben.
Ein Überblick:
B115, km 97, FF Kirchenlandl und Hieflau
B115, km 85, FF Großreifling und Altenmarkt
B116, km 105,8, FF Johnsbach
Obertalstraße, FF Untertal-Rohrmoos
Sattentalstraße, FF Pruggern
Verder zijn andere Bundeslanden ook zwaar getroffen. In Spielberg is de Moto Gp en daar waren de tribunes ingestort. Het houdt maar niet op. De vraag is elke keer wie wat waar is aan de beurt. Het goede nieuws de waldbrand bij Admont is nu eindelijk uit.
De bedden afgehaald en het was tijd om een keer alles over hoop te halen. Dus Jan gevraagd om even te helpen. Ik had de laden onder de bedden al opgeruimd. Mijn bed al alles eraf en in de gang gezet. Dan eerst mijn kant helemaal schoongemaakt , wat een troep landt er onder. Dan bedbodem terug en Jan zijn matras daarop geschoven en dan zijn matrasbodem. Jan heeft aan zijn kant alles schoongemaakt en dan alles weer terug erop. Dat was een hele klus. Bedden opmaken moet even wachten want ik heb de matrasbeschermers er ook afgehaald en die zitten nu in de machine. Ik heb een was al klaar en opgeruimd , eentje in de machine en eentje in de droger. Dan heb ik het eten gemaakt en we hebben gegeten. Nog steeds Grieks smaakt goed met het warme weer. Dit keer met Bifteki en de laatste zaziki. En dolmadakias. Met dat warme weer smaakt het eten wat in warme landen wordt gegeten het beste.
Dan eerst de tijdschriften onder de salontafel opgeruimd en even een natte doek eronder door. Is ook weer opgeruimd.
De laatste weken niet heel veel aan de huishoudelijke klusjes gedaan en nu maar weer begonnen. Als het me gaat ergeren dan moet het ook goed gedaan worden.
Buiten is het warm en helemaal dichtgetrokken en geen zuchtje wind.
Eind van de middag is alle was opgeborgen en zijn de bedden weer opgemaakt. Dat was een nuttige dag.