Even bijkomen

Spanje, Teo

Dag 60, Santiago de Compostela

Dank voor alle felicitaties op het bereiken van mijn einddoel.
Ik heb het al eerder gezegd: Het is mijn prestatie, maar die is vooral mogelijk gemaakt door het geluk van een gezond lijf (ik heb veel blessureleed gezien onderweg), van een werkgever die dit mogelijk maakte en een lieve vrouw die me dit gunde.

Vannacht heb ik goed geslapen, nog wel diarree, maar al veel minder dan de vorige nacht. In de loop van de dag gaat het steeds beter. ‘s Avonds voel ik me weer de oude.

Vanochtend een heerlijk buffetontbijt. Daarna ga ik Lopes (weer) helpen om te zorgen dat hij zijn certificaat krijgt. Hij mag gouden handjes hebben, op dit gebied kan hij absoluut niet zonder mijn hulp. Het kost even tijd en hij is me erg dankbaar. Intussen gaat het regenen. Weer een geluk dat we de afgelopen weken zulk goed weer hebben gehad en gisteren met zon zijn gearriveerd!
Ik ontmoet weer een aantal bekenden die ik de afgelopen weken niet meer heb gezien, en warempel ook Marc, met wie ik eind augustus twee dagen in Frankrijk heb gelopen en die via de Camino Frances vanochtend is gearriveerd.
Francesco en Rory zijn al op weg naar het vliegveld voor hun terugreis.

Lopes en ik nemen een kijkje bij het graf van Sint Jacob, onder de kathedraal. Dat is immers de ware bestemming van deze pelgrimstocht!

Na de lunch rust ik uit op mijn kamer en bezoek daarna het museum van de kathedraal. Lopes en ik wonen de pelgrimsmis in de kathedraal bij en daarna eten we met Werner, Burkhard, Rebecca en Lorena (de laatste is vandaag gearriveerd). Voor Rebecca en Lopes is het ons afscheidsdiner.
Ik voel me goed genoeg om na het eten nog mee de stad in te gaan, te genieten van de straatmuziek en het bier van een aantal barretjes. Het wordt een relaxte avond.

Ik had me overigens een beetje voorbereid dat de aankomst in Santiago in een bepaald opzicht een deceptie zou kunnen zijn en dat ik zou belanden in een grote toeristische caminokermis. De twee dagen voor aankomst zag ik de eerste tekenen al met de toenemende caminocommercie.
Hier aangekomen blijkt er weinig van dat vooroordeel te kloppen. De gemeente heeft het hier in een stijl georganiseerd. Direct rondom de kathedraal zijn er geen terrassen en souvenirswinkels en zelfs in het oude centrum zijn de terrassen en de winkels bescheiden. Niks geen kermis, circus of poppenkast. Heel veel, uitgelaten pelgrims, maar in een serene sfeer. Ook het nachtleven is kleinschalig, moet ik in de loop van de avond vaststellen .

Mooi Frans! Dat terugblikken en nagenieten van alles wat de Camino je gebracht heeft en nog brengt; en dankbaar voor de mogelijkheid die je gegeven is, zowel met een gezond lichaam als door Ilona en je werkgever. Ik wens je nog een heel fijne zondag in Santiago en alvast een mooie terugreis toegewenst. Graag tot gauw in Breda!

Diana 2021-10-17 07:29:26

Heel mooi die terugblikken en het nagenieten. Ik wens je een fijne zondag en een goede reis naar Breda.

Lyt 2021-10-17 08:00:23

Goed om te lezen dat je weer bent opgeknapt en kunt genieten van de stad en het eten en drinken met je medecaminogangers. Jullie stralen allemaal op de foto aan tafel. Het is volbracht. Wat zul je nog lang nagenieten van deze mooie tocht.

Doke 2021-10-17 08:55:14

Frans, van harte gefeliciteerd met deze prestatie ! Zeer velen van atletiekvereniging Sprint doen je dit niet na, ik ook niet. Gisteren 7 kilometer door het Mastbos, nou ja. groet van Vincent

Vincent Smit 2021-10-17 10:04:59

Frans, wat een prestatie! Wat een belevenissen! Dank dat ik heb mogen meegenieten!

Edwin 2021-10-17 11:22:17

Tot nu toe heb ik in stilte bewonderend en verwonderend jouw pelgrimstocht gevolgd . Dank je wel voor je prachtige verslagen en foto's en natuurlijk Van Harte Gefeliciteerd met het bereiken van de eindbestemming Santiago de Compostella . Ik hoop je gauw een keer live te spreken bij Adie. Een hele goede thuisreis gewenst . Hartelijke groeten, Hetty Heikens.

Hetty Heikens 2021-10-17 12:52:59

Frans, Proficiat. Gehaald. Steeds mooie foto's!! Geniet ervan en straks een goede terugreis!!