De koningsetappe

Spanje, Allande

Dag 51, Van Samblismo naar Berducedo
24 km, cumulatief 1289 km (nog 203 km te gaan)

Om half negen vertrekken met z’n zevenen (de Duitse Rebecca, de Italiaanse Francesco, de Portugese Lopes, de Amerikaanse Lorena, de Ierse Rory, de Zweedse Emily en ik) voor wat de mooiste en zwaarste wandeltocht heet te zijn van de Camino Primitivo. Het is helder, een oranje gloed van de zon die nog op moet komen, schijnt boven de bergen uit.
Dit is de tocht over de ‘Hospitales’, genoemd naar de berghutten waar in verloren tijden pelgrims konden schuilen bij slecht weer. Er resten nu niet meer dan ruïnes. Het wordt nu sterk afgeraden om deze route bij slecht weer en mist te nemen. Daarvoor is een alternatieve omleiding beschikbaar. Maar het weer is perfect vandaag. Het is zonnig en helder en dat zal de hele dag zo blijven.
We stijgen, eerst rustig aan, later steil omhoog van 800 naar 1250 meter over een goed begaanbaar pad, ieder op z’n eigen tempo, zo nu en dan wachtend op elkaar. De uitzichten worden steeds mooier en zijn helder. Alleen de dalen ver onder ons blijven nog lang bedekt onder de dikke wattenlaag van mist.
Er zouden hier ‘wilde paarden’ lopen, we zien veel paarden, maar ik vraag me af hoe ‘wild’ ze zijn.
Onderweg rusten en eten we wat. Eenmaal boven gaat het nog geruime tijd omhoog en naar beneden, totdat we uiteindelijk over een heel lang en steil stenenpad naar beneden moeten. Nog steeds blijf ik afdalen vervelender vinden dan klimmen. Onze groep is intussen uiteengevallen in kleine subgroepjes. Lopes blijft alle tijd trouw bij mij.
De zon had boven weinig kracht, maar wordt op lager hoogten warm. Ik heb anderhalve liter water bij me. Dat is op een gegeven moment op, maar niet lang daarna - ik begin dorst te krijgen - komen we bij bewoning en is er een watertappunt beschikbaar. Vanaf daar lopen we weer met z’n vijven verder.
Uiteindelijk zijn we rond vier uur op onze plaats van bestemming en ontmoeten we vele andere bekenden
We drinken wat samen en rond acht uur krijgen we in een lawaaiig zaaltje vol met medewandelaars een voedzaam pelgrimsmaal voorgeschoteld.

Het is me alleszins meegevallen vandaag. Ik had het pittiger verwacht, en sommige etappes langs de kust heb ik ook als veel zwaarder ervaren. Een mooie tocht was het zeker.

prachtig, hemels weer voor pelgrims!

jannie 2021-10-07 23:09:03

Prachtige foto’s Frans. Ik ben nog steeds helemaal niet jaloers… Mooi dat het je zo goed af gaat. Hartelijke groet Wim

Wim Korteweg 2021-10-07 23:11:52

Het wordt steeds mooier en mooier. En door de koningsetappe ben je glansrijk heen gekomen. Toch wel prettig om met een groep te zijn. Alleen door het uitgestrekte landschap is ook maar wat. Prachtig dat je het meemaakt en kunt beleven. Bovendien zo goed volhoudt! Zal het morgen nog prachtiger zijn…?

Rian 2021-10-07 23:20:25

Nog 203 km te gaan :-) Het einde van de mooie tocht is in zicht. En ook vandaag weer mooie foto’s en een indrukwekkend verslag.

Carin 2021-10-07 23:29:42

Wat een indrukwekken mooie tocht vandaag. Een dag met een gouden rand. Fijn dat je met de groep kon starten en later met je trouwe metgezel verder liep om weer gezamenlijk te eindigen in de herberg ennandere bekenden terug zag. Dit is de essentie van de camino. Volgens mij. Je vordert gestaag en geniet nog steeds en wij genieten met je mee.

Doke 2021-10-07 23:34:11

Ziet er echt heel mooi uit maar….. En nog steeds diep respect.

Hans 2021-10-08 07:24:03

Dat was een prachtige route, zo te zien. Mooie foto’s Frans. En Santiago de C komt steeds dichterbij. Fijn dat het wandelen zo goed verloopt. Geniet van het laatste deel! Gr. Gertie

Gertie 2021-10-08 08:04:36

Wat een top dag! en zo fijn, dat we mee kunnen genieten van dat schitterende licht over die mooie landschappen. Een ervaring die je nooit meer vergeet!

Edith 2021-10-08 08:45:21

Inderdaad, een koningsroute Frans, wat mooi! Hoewel het ook fijn is om soms alleen te lopen, loopt waarschijnlijk minder zwaar als je én een prachtige omgeving hebt én een prettig gezelschap. Hopelijk blijft het de 'laatste' kilometer zo. Succes en geniet er van! PS de paarden zijn waarschijnlijk niet wild maar ze lopen in het wild. ;-)