Relaxed en ook even in de war

Spanje, Santander

Dag 38, Van Güemes naar Santander
15 km, cumulatief 944 km (inclusief vorig jaar: 2006 km)

Als ik alle loopkilometers van vorig en dit jaar bij elkaar optel, heb ik vandaag de 2000 kilometer gepasseerd.

Na het ontbijt vertrekt iedereen, alleen, in koppels of in groepjes. Ik loop vandaag weer met Claudia. Het is mooi weer. We lopen een eind over en langs een vervelende weg door het agrarische landschap, terug naar de kust. Vandaar over een smal pad direct langs de hoge rotsen die boven de zee uitrijzen, wat weer de mooiste uitzichten oplevert. De weiden en maisvelden lopen hier door tot direct langs de kustrotsen. Het is vlak of rustig klimmen en dalen, niet spannend. Onderweg zien we wat medepelgrims, waaronder Jana en Thomas uit Slowakije. Ik dacht dat het een stel was, maar het blijkt moeder en zoon (‘ik was nog heel jong toen Thomas werd geboren’; ze ziet er nog patent uit voor haar 50 jaar).
We komen bij het strand. Ik wil gaan zwemmen, maar we nemen eerst onze lunch, in de schaduw van de rotspartijen. Als we klaar zijn, wordt het ineens bewolkt en kouder. We lopen over het strand, maar de branding is woest en ik zie alleen surfers in wetsuit in het water. Dus toch maar niet zwemmen. Het gaat zelfs een beetje regenen.
Na het strand is het een kort stukje lopen door een een badplaats tot de boot, waarmee we de baai voor Santander oversteken.
Daar aangekomen, is het een kort loopje door de stad naar de albergue. Het is er schoon maar pover.
Ik ging er vanuit dat de meeste medepelgrims hier vandaag ook zouden zijn, maar kom erachter dat veel van mijn medewandelaars zijn doorgelopen, waaronder Maria. Ze heeft nota bene mijn wandelwol geleend vanochtend, die ben ik nu dus kwijt. Alleen Claudia, Juan, Jana en Thomas verblijven hier als bekenden. Juan gaat morgen naar huis. Het voelt even raar. Heb ik wat gemist? Het was maar een kort tripje, maar na een paar dagen rond de 30 kilometer even genoeg voor een keer.
Vervolgens ontdek ik ook dat de albergue die ik morgen heb gepland dicht is. De eerstvolgende betekent 40 kilometer lopen, dat is me te gortig. Dus reserveer ik een accommodatie nog geen 20 kilometer van hier, weer samen met Claudia, voor wie het morgen haar laatste wandeldag is.
We slenteren en drinken wat in de stad. Het is gezellig samen maar Santander oogt niet als een heel boeiende stad.
‘s Avonds eet ik met Claudia en Juan.
Morgen moet ik maar eens goed de planning van de komende dagen in kaart brengen.

De een na het andere stuk prachtige kustlijn. Mooi mooi mooi. De aanvang onder de opkomende zon is toch een feestje. Kan de dag niet meer stuk. Op het uiteindelijk niet kunnen zwemmen na dan. En wat logistieke knopen die doorgehakt moeten worden. Wat gaat de dag van morgen brengen…