‘De mede-pelgrims’

België, anseremme

Dag 5, van Namen naar Anseremme (onder Dinant)
34 km, 44400 stappen
Cumulatief: 141 km, 189800 stappen

De hele route loopt vandaag over een fietspad vlak langs de Maas, die door het landschap slingert tussen heuvels en rotspartijen aan weerskanten. Sommige stukken lopen helaas langs een drukke autoweg.
28 km staat op de planning, gerekend tot Dinant, maar ons hotel ligt 3,5 km onder Dinant aan de route, en het blijkt soms onvermijdelijk dat je stukjes extra loopt: naar een winkel die 100 meter van de route is, maar een stukje terug van waar je vandaan komt, terug van de winkel bedenk ik mijn stok te zijn vergeten, in Dinant even heen en weer naar de supermarkt, even van de route naar een pinautomaat…. Ik moet daar structureel rekening mee gaan houden in de te plannen dagtochten. Dat blijft een leerpunt.

Vandaag is Hester mijn ‘mede-pelgrim’. Wat mij betreft tussen aanhalingstekens omdat ik het begrip ‘pelgrim’ vind voorbehouden voor wie deze tocht om religieuze redenen loopt. Maar afijn, we lopen wel een ’pelgrimspad’.
Het is fijn met Hester, knus, gezellig en gelijkgestemd in tempo en pauzebehoefte. In de loop van de middag doen we de schoenen uit en laven onze warme voeten aan het frisse water van de Maas.

Maar we hebben onderweg ook een onverwachtse ontmoeting met Nils, een man van 50 jaar uit Edam, die al 11 dagen onderweg is, en tot nu toe - en tot zijn teleurstelling - nog geen enkele andere caminoganger is tegengekomen. En voor mij geldt hetzelfde. Dus zijn we verrast en blij elkaar te zien en te spreken. Op een bankje wisselen we onze ervaringen, achtergronden en plannen uit. Nils loopt tot Reims of Vezelay en heeft ongeveer dezelfde planning als ik. Ik heb hem getipt voor mijn pelgrimsadres over 2 nachten, waar we in principe afspreken om elkaar te zien, en nader bij te praten. Hij heeft vandaag een paar kilometer voor Dinant een overnachtingsadres geregeld.

In Dinant drinken Hester en ik nog wat, voordat we verder gaan naar ons hotel in Anseremme. Daar vinden we op Google maps geen restaurant dat open is (veel restaurants zijn hier gesloten op maandag en dinsdag). En de supermarkt vlakbij het hotel gaat snel dicht. Daarom eten we maar even een pizza in Dinant, en en slaan eten in bij een supermarkt in de buurt, voor als we later op de avond honger krijgen.
Het liefst had ik overigens overnacht in de abdij van Leffe in Dinant, een beroemde overnachtingsplek voor caminogangers. Maar dat is wegens corona voorlopig niet mogelijk, helaas.

Ook vandaag hebben we geluk met het weer. Het is de hele dag zo goed als droog. Nu we in het hotel zijn, valt er een fikse bui.

Overigens dank voor alle lieve en aanmoedigende reacties op mijn blog tot nu toe. Het doet me goed, dat zoveel vrienden het leuk vinden om mij te volgen.

Wat een verhaal weer en leuk dat Hester er is. O ja en doe skiën de groetjes als je hem weer ziet.

Hans 2020-08-25 21:48:43

skiën moet zijn Koen

Hans 2020-08-25 21:49:55

Je bent al goed op weg, Frans. Goed hoor! Vanavond tijdens de hardlooptraining nog even over jou / je tocht gesproken ☺️ Mooi om je verslagjes te lezen 👍. Gezellig voor je dat je dochter nu een paar dagen met je mee wandelt. En je hebt al een paar mooie ontmoetingen gehad; die draag je verder je met je mee. Succes en vooral: geniet er van!

Gertie 2020-08-25 22:58:36

Gezellig verhaal weer! Het is hier (Sarrazana) ontzettend heet. Hopelijk is het wat koeler tegen de tijd dat je wat verder op je tocht bent. Ze snakken hier naar een regenbui... Veel plezier verder samen!

Trees 2020-08-25 23:18:52

Ik geniet elke dag weer van je berichtjes.

Carin 2020-08-25 23:47:21

Hi Frans, leuk om jouw verslagen te lezen. Knap dat je na een pittige wandeling ook nog de energie hebt om jouw blog te schrijven. Veel plezier.

Donald 2020-08-26 08:58:32

Leuk om je zo te kunnen volgen. En toch weer 34 km, petje af hoor. Die extra stappen om boodschappen te doen, of even iets bekijken gaan inderdaad wel meetellen. En op stap met je dochter, heerlijk. Ik was 2 weken geleden met Rianne aan de wandel in Duitsland, het blijft mooi om zulke dingen samen te doen. Veel plezier en ik verheug me weer op nieuwe verhalen!

Annelies 2020-08-26 09:17:12

Goed bezig Frans ! Veel plezier onderweg.. ik wens je veel mooie ervaringen op de route, onder het motto “de weg ernaar toe is belangrijker dan het doel”, zing je af en toe een liedje onderweg ? lieve groet uit zuid-Frankrijk, Annechia

Annechia 2020-08-26 11:16:14

Ha Frans, zo gatie goed zo gatie beter weer een kilometer... Hopelijk vanavond een lekker voetbadje 😎. Veel wandelplezier met Hester.

Maarten 2020-08-26 15:39:09

Ha Frans leuk jouw bevindingen en op leuke wijze geschreven stukjes te lezen, fijn dat Hester nu meeloopt en dat je eindelijk een camino hebt gevonden. Lieve groet uit Breda

Yvonne 2020-08-26 19:01:57

Hi Frans, Je schrijft heel leuk, zeer leesbaar en voor mij beeldend, zeker met de plaatjes erbij. Bijzonder dat Je daar na zo’n lange dagtocht nog energie voor hebt. Ik vind het heel leuk en bijzonder om op deze wijze deel uit te mogen maken van je belevenissen. Ben zeer benieuwd naar de volgende blog’s en je oplossing voor de extra km’s. Wens je veel plezier.

Huub 2020-08-26 19:27:58

Leuk om je verhaal te lezen. Ik las dat je ook over Rocroy loopt, daar hebben we net drie dagen op de camping gestaan, maar omdat het weer wat fris werd zijn we iets naar het zuiden afgezakt anders hadden we je misschien tegengekomen. Overigens is het nu wel prima weer om te lopen. Veel succes met je tocht. Hoe verder je naar het zuiden komt hoe vriendelijker de mensen worden,... wat doen wij eigenlijk verkeerd in on welvarende en aangeharkte Nederland? We zullen het maar aan het gebrek aan zonuren wijten, dan ligt het niet aan ons. Succes met lopen.