Samen en alleen

Frankrijk, Saint-Gor

Dag 16: Van Captieux naar Vialotte (Retjons)
25 km cumulatief 421 km

Om 7 uur haalt Bertrand vers brood bij de bakker en hij neemt lekkere broodjes mee: croissant, chocolatine en pain aux raisins. Heerlijk!
Ik moet even wachten omdat hij veel tijd nodig heeft om zijn spullen in te pakken. Bertrand heeft contact met Emanuelle maar die voelt zich moe en slaapt uit. Dus vertrekken we half negen met zijn tweeën.
Bertrand vertelt honderduit, over het algemeen goed te volgen. Zijn verhalen over hoe hij een paar keer de weg is kwijt geraakt en die - met God’s hulp - weer op bijzondere wijze heeft teruggevonden (met behulp van een hond, en later een keer met reeën) zijn wel erg miraculeus…
Onze tempo’s blijken nogal te verschillen. Bertrand zet er flink de pas in, ik kan hem niet bijhouden. Zonder op of om te kijken loopt hij door. Al snel zie ik alleen nog maar een kleine schim in de verte. Hij heeft ook blijkbaar geen behoefte aan pauze. Ik loop nog relatief lang door, maar kies uiteindelijk voor mezelf, en zoek een lunchplek. Het is op zich verstandig om verschillen in looptempo en pauzefrequentie te respecteren.

De zon schijnt maar wordt in toenemende mate getemperd door hoge sluierbewolking en er staat een windje. Ondanks de voorspelde 30 graden vandaag, voelt het minder warm dan de afgelopen dagen. De irritante zweetvliegjes zijn wel weer erg actief.

De route gaat nog lang rechttoe-rechtaan over het fietspad door het bos - met stroken bloeiende heide aan beide zijden -, maakt een kronkel om een snelweg over te steken, en daarna loop ik door maisvelden en uiteindelijk over kronkelige en rulle zandpaden door het bos.

Rond 15 uur arriveer ik in een bijzondere refuge, die is gevestigd in een voormalig kerkje dat recent modern is gerenoveerd en wordt beheerd door de vrijwilligers Ricardo (Italiaan) en Catrine (Parisiene). Bertrand blijkt daar al gearriveerd. Aan het einde van de middag komt ook Emanuelle binnen.

We eten een heerlijk diner samen:
  • ‘Cardinal’ als aperatief: rode wijn met een beetje creme de cassis.
  • Salade van sla, tomaat, meloen en komkommer met een dressing van olijfolie, charlotte, azijn en mosterd.
  • Een hoofdgerecht van forelfilet uit de oven met een schotel van aardappel, courgette en boter, en crème fraiche.
  • Een kaasplankje.
  • Zelf gemaakte chocolademousse van eieren (gescheiden geklopte eiwit en dooier), chocolade en suiker.
Het is weer niet makkelijk om actief mee te doen aan een gesprek, als enige Nederlander tussen vijf Franssprekenden (Ricardo spreekt vloeiend Frans).

Morgen ga ik weer mijn eigen weg. Ik heb met René afgesproken in Mont-de-Marsan, maar dat is 40 kilometer lopen van hier. Ricardo is zo aardig om me morgenochtend met de auto naar Roquefort te rijden (overigens niet het Roquefort van de kaas). Dat scheelt me 13 kilometer.

hoi Frans, iedere keer lees ik met veel plezier je verhaal. veel wandelplezier gewenst.

Gabrielle 2021-09-01 22:01:32

lijkt mij helemaal te gek, zo aan tafel te gaan met uitzicht op altaar. Fijn, dat het zo goed gaat Frans

Edith 2021-09-01 22:09:52

Ha die Frans, Inmiddels ben ik ook aangehaakt. Je verhalen zijn interessanter dan die over de kabinetsformatie…. Culinair heb je het iedere dag aardig voor elkaar! Hartelijks Wim

Wim Korteweg 2021-09-01 23:54:44

Het blijven leuke verhalen om te lezen vooral alle mensen en de omgeving die voortreffelijk beschrijft.

Harry Killaars 2021-09-02 08:00:22

Goedemorgen Frans, De pains aux raisins, dat is mijn favoriet! Inderdaad héérlijk. Ik zal het trouwens met de bekende boterham met kaas moeten stellen. Ook lekker hoor. Wel weer speciaal om in een kerkje te bivakkeren. Mooie foto.De 27 km die je vandaag moet gaan lijkt me te doen. Een fijne dag en weerzien met René.

Rian 2021-09-02 09:30:32

Wat eten die Fransen toch steeds lekker! Goed vervolg van de reis gewenst.

Paul J 2021-09-02 12:18:50

Oooh, je bent al in het land van de chocolatine :)

Tine 2021-09-02 14:02:13

Ik lees weer met zeer veel plezier je verhalen en bekijk je mooie foto’s.