Boven de wolken

Spanje, Tineo

Dag 50, Van Tineo naar Samblismo
21 km, cumulatief 1265 km, nog 231 km te gaan

Lopes en ik vertrekken vandaag om kwart over acht, als het net licht is. Het is erg mistig. Over een bospad klimmen we omhoog tot 950 meter hoogte, totdat de zon boven de mist tevoorschijn komt en ook de bergtoppen boven de mist uitstijgen, die als een dikke wattendeken onder ons ligt. Het levert prachtige vergezichten op. We krijgen er geen genoeg van om ernaar te kijken en foto’s te maken. Later schijnt de zon overvloedig. Het is nu koel genoeg dat de zonnewarmte aangenaam aanvoelt, ook tijdens het wandelen. Het laatste deel van de route gaat over de weg, door de velden. We lunchen in een piepklein barretje in het laatste dorpje voor onze eindbestemming: een albergue in de middle of nowhere, waar we gisterenavond de laatste twee van de twaalf beschikbare plaatsen boekten.

We moeten de dag van vandaag en morgen goed plannen. Morgen is een echte bergetappe en zullen we nergens iets te eten of drinken tegenkomen onderweg. De barman waar we vanochtend ontbijten, vertelt ons waar we onderweg een winkel tegenkomen. Daar kopen we aan het einde van de ochtend brood, yoghurtjes en fruit. Ik heb nog kaas, Lopes heeft een blikje sardientjes.
In de albergue arriveren ook de Italiaan Francesco, de Duitse Rebecca, de Amerikaanse Lorena en de Ierse Rory, waarmee ik de afgelopen dagen al uitgebreid kennis heb gemaakt en ik maak kennis met Emily uit Zweden. Tevens verblijft er een Duits gezin met twee jongere kinderen, die - als onderdeel van een reis van een jaar door Europa - nu de camino Primitivo loopt, en die ook al een paar dagen met mij in dezelfde accommodaties verblijft.
Het is hier stil en idyllisch. Als we praten, hebben we de neiging om te fluisteren. Door de zon kan ik mijn wasje weer eens laten drogen in de zon.

We eten gezamenlijk een heerlijke vegetarische maaltijd, hebben het gezellig samen en krijgen een instructie over de bergwandeling van morgen. We zullen met z’n zessen op pad gaan op deze ‘koningsetappe’.

Al vast mooie foto’s van een super omgeving. Ik kijk nu al uit naar het verslag.

Carin 2021-10-06 18:55:15

Erg mooi, die ochtendnevel!

Barbara 2021-10-06 22:11:57

WoW de mist heeft prachtige foto’s opgeleverd. Mooie vergezichten. En een aansprekende foto van Lopes. Het moet wel een schitterende dag geweest zijn. Bovendien een gezellig aantal mede- caminoërs (als het woord al bestaat). Gaat de dag van morgen deze evenaren?!

Rian 2021-10-06 22:41:21

Hoi Frans, ik zie dat de resterende afstand nog ongeveer 230 km is. Het einde komt dus langzaam in zicht, bijzonder. Geniet van de wandelingen en het gezelschap! Groet, Paul

Paul J 2021-10-07 09:25:51

Wat een mooie foto’s. Vooral van de ochtend. En pelgrims genoeg. Voor mijn gevoel is het einde al een beetje in zicht? Best spannend. Ik blijf je met veel interesse volgen.