Een nieuw loopmaatje

Spanje, Salas

Dag 48, Van Grado naar Salas
23 km, cumulatief 1223 km

Het ontbijt in niet Spaans: brood met kaas en ham, yoghurtjes en fruit.
Om kwart voor acht vertrek ik met Lopes (67 jaar, gepensioneerd bouwvakker, Portugees maar woont al heel lang in Frankrijk). Toen ik hem gisterenochtend ontmoette voelde ik meteen al een klik.
Het begint nog maar net licht te worden en het is koud. Voor het eerst heb ik mijn dikkere trui aan. Het is bewolkt, later gaat de zon schijnen, het waait, echt warm zal het niet worden, en we lopen veel kilometers in de schaduw van het bos.
De route is een beetje als gisteren: bos, veld, beekjes, heuvels. Er zijn minder appelboomgaarden. Er worden kiwi’s verbouwd (te hard en onrijp om te eten) en hier en daar mais. We moeten regelmatig een drukke weg oversteken en we lopen langs lawaaiige plekken waar open mijnbouw van kalk plaatsvindt.
Onderweg drinken we koffie met een broodje.
Om twee uur komen we aan in Salas. Daar nemen we een pelgrimsmenu en zoeken de albergue op, vooraf aanbevolen, gerund door de Nederlandse Nicolaas. Met Lopes, de Duitsers Werner en Burkhard (eerder ontmoet in Oviedo) en de Amerikaanse Lorena genieten we van een heerlijk vegetarisch menu en hebben een gezellige avond met veel wijn…

Wat zijn de straten daar toch schoon. Mooie kerkjes tegen mooie luchten. Geen vuiltje aan de lucht, maar dat is niet helemaal het geval. Eerst bewolkt en zo te zien wat wolkjes later. Fijn dat je prettig gezelschap hebt en de wijn goed heeft gesmaakt. Morgen gewoon een half uurtje later op. Moet ook kunnen?! Fijne tocht.

Rian 2021-10-04 22:55:16

Prachtig verslag weer en een mooie omgeving. En een keer uit de ban springen moet kunnen. Hopelijk kun je morgen zonder veel problemen wel om 8.15 starten :-)

Carin 2021-10-05 00:53:39

Wat mooi te lezen over wat je allemaal tegen komt onderweg en over de ontmoetingen met andere pelgrims. Goede wandeltocht vandaag en geniet. Hartelijke groeten uit Valkenswaard, Hans en Lyt.

Lyt 2021-10-05 06:35:43

Frans, mooie verslagen. het gaat je goed zo te zien. Mijn broer en ik zijn na een start in St Jeanpied de Port tot Burgos gelopen een mooie belevenis. Ik wens je nog veel veilige kilometers en een goede aankomst in Compostela