Asfalt

Frankrijk, Guérigny

Dag 32, van Prémery naar Guerigny
21 km, cumulatief: 761 km

Rond zeven uur sta ik altijd op, intussen is het dan nog donker. Aankleden, brood halen, ontbijten, definitief inpakken, om half negen weg. Langzaam neemt de temperatuur overdag af en de bewolking toe.

Net als de afgelopen twee dagen gaat de tocht grotendeels over asfalt wegen. Vandaag kleiner en met minder auto’s dan gisteren. Boven Vezelay was dat (behalve de fietspaden in België) uitzondering, de route liep in Noord-Frankrijk voor een groot deel gelijk op met de GR-654, het soort routes dat zoveel mogelijk door de natuur loopt. Nu zijn er geen rood-witte of rood-gele markering meer te bekennen. Vanaf Vezelay wandel ik zogenaamd op de oorspronkelijke pelgrimsroute, 1000 jaar oud, maar tot nu toe lijkt dat vooral geëvolueerd tot een geasfalteerd pelgrimspad, comfortabel om met je auto of camper op pelgrimage te gaan.
Ik zie veel bos om me heen maar de route weet dat voor een groot deel vakkundig te omzeilen, jammer. Ik zoek naar alternatieven, maar zie op de kaart alleen paadjes die doodlopen of naar de verkeerde kant buigen. Pas de laatste 3 kilometer zie ik een alternatief bospad, het mooiste stuk van de dag, en het blijkt zelfs een stukje van de formele route af te snijden.
Ik moet de komende dagen beter gaan letten op alternatieven.

Ik slaap weer in een refuge municipal, een kilometer buiten het centrum, maar ik heb een bakker vlakbij gezien. Ik koop een kant-en-klaar-maaltijd in de megasupermarkt een eindje terug in het dorp. Ik moet het vanmiddag en vanavond weer alleen rooien, de drie lege bedden gebruik ik om mijn spullen uit te stallen.
Gelukkig word ik opgevreten door mijn boek.

We zijn vanavond even wat extra bij je. Wat een bijzondere ervaring zo'n tocht als jij maakt en wat een afwisseling. Ook al die bedden maken wel indruk. Heel wat anders dan lekker naast Ilona in Breda. De weg is de weg wordt altijd gezegd en die heb je maar te volgen. Wellicht is dit de meditatie die je ook zocht. Toch wensen we je nog vele pelgrimontmoetingen en mooie verhalen van harte toe. We proosten met water op jouw reis en gezondheid.

Liesbeth en Henk 2020-09-21 21:18:04

Precies een maand onderweg en wat een verhalen! Ik heb net denk ik drie weken ingehaald, want Frank en ik zijn zelf op reis door Zweden. Mooi om deze tocht van jou zo mee te kunnen maken en succes met al je avonturen die je nog gaat beleven!

Annelies 2020-09-21 22:06:05

Leuk je te volgen Frans, ik had nog niet eerder gereageerd maar ik lees je dag verslagen bijna allemaal. Bon voyage Frans! Groeten Ron