Naar de eindbestemming

Spanje, Teo

Dag 59, Van O Pedrouzo naar Santiago de Compostela
21 km, cumulatief 1499 km, inclusief vorig jaar 2561 km

Even terug naar gisterenavond. Ik ben eerder teruggegaan naar het pension. Lopes is met Werner en Burkhard in het restaurant gebleven. Ik neem de sleutel mee, Lopes zal me bellen zo gauw hij voor de buitendeur staat.
Ik val in slaap en schrik om kwart voor elf wakker. Waar is Lopes? Ik kijk op mijn telefoon en zie dat hij mij de afgelopen anderhalf uur wel tien keer heeft proberen te bellen, en ik had niet in de gaten dat het geluid van mijn telefoon uit stond. Ik bel hem snel en ren naar beneden om voor hem open te doen. Heeft hij daar al die tijd staan wachten in de avondkou en er waren ook geen andere gasten die gedurende die tijd naar binnen kwamen. Ik verexcuseer mij, maar Lopes neemt het luchtig op.

‘s Nachts ben ik aan de diarree, ik blijf heen en weer lopen naar de WC. Tussendoor slaap ik wel goed. ‘s Ochtends weet ik even niet waar ik goed aan doe: een dagje in het pension blijven of toch gaan lopen, met alle risico’s van dien. Gelukkig heeft Lopes een diaree-remmend medicijn bij zich, onderweg verwacht ik heel veel barretjes (met WC), dus ik waag het erop.
Als ontbijt drink ik koffie met veel melk en een croissant. Even over achten gaan we op weg, het is net licht genoeg om het pad te zien. Het is mistig en dat zal het een groot deel van de ochtend blijven. De mist gaat over in nevel, maar op een punt waar we geacht worden het eerste zicht te hebben op onze eindbestemming, de kathedraal van Santiago, is nauwelijks iets te onderscheiden. ‘s Middags gaat de zon wel schijnen.
Het gaat over brede paden door het bos, ook rondom het vliegveld van Santiago, maar door de mist is daar niets van te zien of te horen.

We lopen nu echt in een grote optocht. Het valt me op dat meer dan 90% van de mensen met een dagrugzak loopt en dus bagagevervoer heeft geregeld. Gisteren hoorden we van twee Nederlandse dames die meeliepen in een vijfdaagse georganiseerde reis voor de laatste 100 kilometer, dat het extra druk is omdat veel georganiseerde reizen op vrijdag eindigen, mede omdat op vrijdagavond de Engelstalige pelgrimsmis wordt gehouden in de kathedraal. En daar komt natuurlijk de vrije week bij, die veel Spanjaarden genomen hebben in verband met de feestdag van dinsdag, in combinatie met het onverwachts mooie weer voor deze tijd van het jaar.

We schieten op. Op het punt waar we de stad Santiago inlopen, hebben we afgesproken met alle andere loopmaatjes van de afgelopen dagen, om gezamenlijk het einddoel te bereiken. We lopen door de voorstad van Santiago en dan de oude stad door naar het plein voor de kathedraal.
Daar aangekomen heb ik even een brok in mijn keel, maar ik voel minder emotie dan ik van tevoren had verwacht. Na begroeting van velen, ook een aantal van de Camino del Norte, die ik al weken niet gezien heb, en de fotosessies voor de kathedraal, gaan Lopes en ik ons aanmelden voor ontvangst van het certificaat. Dat is een heel gedoe met een QR-code. Lopes snapt er niks van, maar ik kan hem helpen. We krijgen een nummer en kunnen op internet bijhouden dat er nog zeker 600 mensen voor ons zijn. In totaal zullen er zo’n 1500 mensen met ons arriveren vandaag.

Lopes en ik eten wat. Hij gaat naar de accommodatie die ik voor hem geregeld heb, ik naar de mijne, vlakbij de kathedraal. Het is een eenvoudige eenpersoonskamer en een heel oud en enorm groot pelgrimsverblijf.
Ik bekijk de kathedraal en moet nog een tijd wachten op mijn certificaat. Lopes is helaas te laat, balen, en moet - met mijn hulp - de procedure morgen weer van voren af aan beginnen.
We eten samen wat met Werner en Burkhard. Twee voorgerechten (kippensoep en rijst met wat groenten) is genoeg voor mij. De hele dag had ik geen last meer van diarree. Helaas begint het vanavond weer. Morgenochtend maar snel naar de Pharmacía om zelf diarree-remmende middelen te kopen.

Goed man.....gehaald!

Riki 2021-10-15 17:11:08

Top, Frans! Einddoel bereikt. Knappe prestatie 👍

Gertie 2021-10-15 21:39:14

Kanjer! Wat een prachtige ervaring Frans… lekker bijkomen nu en voldaan terugkijken.. bedankt voor je inspirerende berichten en foto’s.

Wim Korteweg 2021-10-15 21:58:24

Gefeliciteerd, Frans! Echt geweldig dat je de hele tocht volbracht hebt. Veel beterschap en nog mooie dagen.

Barbara 2021-10-15 22:00:25

👏👌👍geweldig Frans je hebt het toch maar mooi voor elkaar gekregen!

Yvonne 2021-10-15 22:05:56

Knap gedaan Frans. Gefeliciteerd met het bereiken van je einddoel! Was heel leuk om je verslagen te lezen iedere avond

Hanneke Govaers 2021-10-15 22:12:19

Diep respect en ik vind het heel knap wat je gedaan hebt. Nu maar eens goed uitrusten.

Hans 2021-10-15 22:12:56

Top Frans! Je doel bereikt. Hopelijk herstelt je lijf snel. Neem de rust. Beterschap. Ga je naar t wierookvat kijken?

Jeanne 2021-10-15 22:15:54

Het is je gelukt! Een bewonderenswaardige prestatie. Ga de verslagen en prachtige foto’s wel missen. Vond het super leuk om jouw camino te volgen. Dankjewel.

Rian 2021-10-15 22:17:42

Wat een topprestatie heb je geleverd. Chapeau. Gefeliciteerd en beterschap. Ik hoop dat je snel opknapt zodat je toch nog kunt genieten van je weekend in Santiago. Je komt er vast veel bekenden tegen die je tijdens je tocht ontmoet hebt. Daarna een goede thuisreis.

Doke 2021-10-15 22:18:16

En wat een prachtige foto's zijn het weer. Je straalt samen met Lopes bij de binnenkomst in Santiago. Die cathedraal is ook prachtig.

Doke 2021-10-15 22:23:43

Super Frans. Ik heb genoten van je verslagen. Hoop dat het morgen beter gaat en dat je van Santiago kunt genieten. Voor later een goede reis naar Ilona en je familie in Nederland.

Lyt 2021-10-15 22:25:29

Gefeliciteerd kanjer!

Annelies 2021-10-15 22:46:02

Mede namens Nel proficiat met het bereiken van je doel Santiago en het behalen van de “eindstreep”” laat het fijn in je komen en geniet van de prestatie. Groet Hans en Nel

Hans leeuwerik 2021-10-15 22:48:05

top

jannie 2021-10-15 22:56:33

Komen de emoties er tóch op een andere manier uit Frans…😊

René Gorrissen 2021-10-15 23:27:31

Ben er helemaal stil van. Wat een prachtige ervaring en je kunt voldaan terugkijken. Bedankt voor je berichten en mooie foto’s. Je bent een kanjer!!!!

Carin 2021-10-16 01:41:27

Chapeau, Frans! Geniet van dit mooie moment. Wat een geweldige ervaring en wat heb ik genoten van je reisverslag en foto’s.

Marjolein 2021-10-16 07:31:17

Van Nederland naar Santiago; wat ontzettend knap! Goed om te lezen (op de laatste twee dagen na) dat je zoveel kracht had. Het heeft je zo te lezen veel gebracht deze tocht, en mij geïnspireerd. Ik vind het wel een gezellig idee dat je weer terug naar Nederland komt. Tot gauwww

Hester 2021-10-16 08:49:37

Zo Frans wat een prestatie! Ongelofelijk mooie voetreis. Mooie reisverslagen heb je gemaakt. Ik wens je hele fijne dagen in Santiago: verwondering je over de mede-'reizigers' die het anders hebben gedaan en geniet van de prachtige stad. Graag tot in Nederland!

Diana 2021-10-16 09:01:35

Wat ontzettend mooi Frans, je doel bereikt! Veel bewondering geoogst, maar het meest trots kun je op je zelf zijn. Én op Ilona, die jou moest missen de meeste (op een tripje Bilbao na) tijd. Jammer dat je nog niet echt opgeknapt bent. Hopelijk kun je vandaag veel slapen en morgen Santiago echt gaan verkennen!

Sjef en Trees 2021-10-16 09:05:40

Proficiat Frans Top prestatie geweldig. Het lijkt ons een heel bijzondere ervaring. Hopelijk ben je snel van je diarree af. Nu nog even nagenieten. Goede reis morgen.

Henk en Liesbeth 2021-10-16 09:59:43

Geweldig!!! Een rugzak vol mooie ontmoetingen:)

Monique 2021-10-16 10:37:57

Topper! Gefeliciteerd met het behalen van je eindbestemming. Heb genoten van je reisverslagen. Lekker uitrusten nu en dan rechtsomkeerd naar huis😀

John 2021-10-16 13:22:03

Wat leuk, zo met n aantal mensen die je onderweg ontmoet hebt, je einddoel te halen. Proficiat. Goed gedaan.

Els 2021-10-16 18:14:44

Mooie prestatie en een fantastische ervaring. Petje af. Bedankt voor de mooie verhalen en vele foto’s. Groet.

Harry 2021-10-17 00:13:06

Geweldig Frans! Mooie prestatie, dit neemt niemand je meer af! Vol trots en mooie ervaringen naar huis! Heb genoten van je verslag!

Charlotte van der Vring 2021-10-17 16:21:13

Proficiat, chapeau, wat een prestatie. Nog een fijne tijd gewenst voor je terug reist.

Paul Spierings 2021-10-17 23:03:42

Gefeliciteerd Frans, je hebt het gedaan! Wat een reis, wat een belevenissen en ontmoetingen. Prachtig.