Een zware dag

Spanje, O Pedrouzo

Dag 58: Van Boente de Arriba naar O Pedrouzo
27 km, cumulatief 1478 km - Nog 20 km te gaan

Ik heb slecht geslapen. Het eten gisterenavond is verkeerd gevallen. Ik voel me moe en alles is zwaar: mijn benen en mijn rugzak. Ik heb dat gevoel de hele tocht nog niet gehad, en prompt met de finish in zicht, gaan de laatste loodjes zwaar tellen.
Na een ontbijtje (veel krijg ik niet naar binnen) vertrek ik om half negen met Lopes, Werner, Burkhard, Rebecca en Francesco. Rebecca en Francesco lopen al snel door op hun eigen tempo. Met Werner en Burkhard lopen we nog een tijdje, maar net als een aantal eerdere dagen, hebben ze de neiging lang te pauzeren. Lopes en ik willen graag niet te laat op onze bestemming zijn en dus gaan we later op de ochtend samen verder.
Vandaag is er voor het eerst geen mist, de dag begint helder, later hangt er een sluierbewolking voor de zon.
Na een eerste koffiepauze voel ik me wat beter.

De route is niet bijzonder. Het gaat op en neer door bos en landbouwgebied, te vaak is er verkeerslawaai op de achtergrond. Op een gegeven moment lopen we een verkeerd weggetje in. Een eindje verderop, op een grote weg, komt een bestelbus aan rijden, die toetert en ons vanuit de verte met zwaaiende gebaren duidelijk maakt dat we verkeerd zitten. Een aantal wandelaars voor ons negeren de waarschuwing. Nou ja, dat is hun probleem.

Soms is het druk met andere pelgrims, soms niet. Het zijn golfbewegingen. De meeste wandelaars halen we in. Er is een overvloed aan barretjes en terrassen langs de route, die veelal vol zitten. We gaan lunchen, maar ik hou het bij een banaan en een glas verse sinaasappelsap.
De camino-commercie neemt toe, zo vlak voor Santiago. Zelfs bierreclame wordt gekoppeld aan de camino. Nu moet ik erkennen dat er veel bier gedronken wordt. Ik ben een van de weinigen die regelmatig alcoholvrij bier drinkt (dat goed verkrijgbaar is in Spanje, beter dan in Frankrijk) en ik drink ook geen alcohol zolang ik aan het wandelen ben, maar ik zie regelmatig Spanjaarden ‘s ochtends aan het bier en ook onze Duitse wandelmaatjes kunnen er wat van vanaf de lunch.

Ik mag me niet zo goed voelen vandaag, we stappen wel door. Ik wil snel op bestemming zijn en dan zo snel mogelijk mijn bed induiken. Dus zijn we tegen kwart voor vier al in ons gereserveerde pension in O Pedrouzo.
Na de douche slaap ik tot zes uur. Het doet me goed, en ik krijg weer een hongerig gevoel. Maar eenmaal in het restaurant merk ik dat ik mijn voorgerecht met moeite naar binnen krijg en na een klein beetje hoofdgerecht (vis met aardappelen) ga ik terug naar het pension.
Ik hoop dat ik me morgen beter voel.

Wat vervelend zo’n zware dag. Hoop dat je morgen met een beter gevoel op zal staan. Toi, toi, toi.

Lyt 2021-10-14 21:21:33

sterkte Frans, wat een pech zo vlak voor de finish... hopelijk is jouw laatste dag toch top.

jannie 2021-10-14 21:40:21

Glorieuze aankomst in Santiago morgen!!! Frans, wat een prestatie. Dank voor alle mooie verhalen en prachtige foto’s, ik heb er zo van genoten! Lekker uitrusten en goede reis terug naar Breda!

Lidy 2021-10-14 22:12:52

Welkom in Santiago, ik hoop in goede gezondheid! Dankjewel Frans voor je prachtige verhalen, ik heb er van genoten. Geniet jij van je laatste dagen🍀

Michèle 2021-10-14 22:30:19

O wat jammer, dat het je dag niet was vandaag. Hopelijk morgen beter en met frisse tred Santiago in. Tot nu toe heb je het goed gedaan…Zet ‘m op!!

Adie 2021-10-14 22:40:58

Lieve Frans, wij wensen jou beterschap. We hopen dat je morgen kunt genieten van de laatste kilometers én de aankomst in Santiago! Zal het onwerkelijk voelen? In ieder geval mag je trots zijn! We denken aan je, de heeeele dag! Lieve groeten

Sjef en Trees 2021-10-14 22:44:49

Frans wij wensen je een mooie aankomst in Santiago. Morgen rustig aan naar de finale van jouw fantastische pelgrimstocht. Geniet en sterkte

Hans leeuwerik 2021-10-14 22:54:10

Kan je niets anders wensen dan een goede nachtrust en hopen dat het morgen weer beter met je gaat.

Rian 2021-10-14 23:07:48

Wat een reis heb je gemaakt. Zowel fysiek als geestelijk. Er waren ups en downs zowel letterlijk als figuurlijk. Deze laatste dag was onverwacht zwaar. Je voelde je eerst nog zo goed en getraind en dan ineens is de energie weg. Fijn dat je samen met Lopes in een rustig tempo de etappe kon volbrengen. Ik hoop dat je een goede nachtrust hebt en morgen moe maar voldaan de kathedraal in Santiago de Compostella binnenloopt. Dat schijnt een magische en emotionele ervaring te zijn. Daarna lekker genieten met je wandelmaatje van de laatste weken, van al het moois in Santiago. Ik kijk uit naar je laatste verslagen. Dank je wel voor je boeiende verslagen en mooie foto's. Ik heb ervan genoten.

Doke 2021-10-14 23:20:53

Hou je taai je kunt het. Veel sterkte gewenst de laatste loodjes wegen vaak het zwaarst. Bedankt voor de verhalen.

Harry Killaars 2021-10-14 23:24:39

Ha Frans, Wat bale zeg zo op t laatst in de mineur. Hoop echt voor je dat het maar 1 dag is en dat je Santiago met opgeheven hoofd binnenloopt. Waardering voor jou! Top👍

Jeanne 2021-10-15 00:17:02

Frans, wij wensen je een onvergetelijke aankomst dag! veel succes. Er is soms ook een anti climax gevoel bij veel pelgrims, dus geniet van wat er op je pad komt. Dank voor het delen van al je ervaringen en de mooie foto's. Je hebt het fantastisch goed gedaan!!

Edith 2021-10-15 08:50:45

Mijn compliment voor de prestatie die je heb neergezet. Niet elke dag was gemakkelijk, maar tegenslagen behoren ook bij het leven. Je kunt terugzien op een mooie en rijke ervaring. Gefeliciteerd met deze "levensloop" .