Dag 13 Naar de waterval in de buurt

Zweden, Värmland County

In de ochtend doen we rustig aan, de kinderen gaan op pad om wat Pokémons te vangen en na de lunch gaan we op pad naar weer een hele mooie plek. Als we net op pad zijn en de auto aan het einde van het pad draaien ziet Jos een vos bij 1 van de huisjes lopen. We kunnen hem allemaal goed zien en de kinderen zien hem een grote sprong maken en dan is hij uit het zicht verdwenen.

We zetten de auto voor de afslag richting de waterval en lopen het laatste stukje. Dan komen we bij een oude waterkrachtcentrale waar Jos een krant vindt van juni 1979. We kunnen de waterval goed zien vanuit het bos, maar kunnen zelfs nog dichterbij komen. De kinderen zijn al wel wat gewend qua klimmen en klauteren en vinden hun plek met het mooiste uitzicht. Zo hebben we aan het einde van de wandeling samen bijna alle kanten van de waterval gezien. Behalve vanaf de bovenkant wat Joey heel graag wilde. Waar hij op andere plekken heel bang is, is hij dat nu helemaal niet en zou hij zo via de rotsen naar boven zijn geklommen.

Het zoeken naar de cache is nog een uitdaging, maar uiteindelijk vinden Jos en Joyce hem tussen de rotsen. Wat mooi om hier zo te mogen zijn met zijn vieren en van zo dichtbij de waterval en omgeving te kunnen ontdekken. We kijken in de krachtcentrale, waar het water nog onderdoor loopt en je op moet passen waar je loopt. Er gaat ook een blauwe trap naar boven, maar het plafond ziet er nu niet betrouwbaar uit. Als we weg gaan komen er andere mensen met een hond die komen zwemmen in het water bij de waterval.

Tussendoor zijn Joey en Tamara nog de andere kant opgelopen waar een stroompje is en een mooi bos om even door heen te lopen. We zien bijzondere paddenstoelen en Joey maakt een filmpje, als we Jos de foto’s laten zien heeft hij deze plek niet gezien. Dan kan hij mooi het filmpje bekijken wat Joey heeft gemaakt.

We bezoeken nog een plek op de weg terug naar het appartement om een cache te zoeken, maar die hebben we niet gevonden. Dan maar een keer niet en terug om wat te gaan koken en te gaan eten. We eten tomaten groentesoep met een stokbroodje kaas geroosterd in de oven.
Na het eten als het gaat schemeren gaan we nog een wandeling maken door het bos bij ons appartement in de hoop om een eland te spotten die daar vaak te vinden is. Wederom een hele mooie omgeving, waarbij we ondertussen ook een pad proberen te vinden om een cache te zoeken die daar zou moeten liggen. Dit is niet gelukt, maar deze mooie avondwandeling nemen ze ons niet meer af.

Voor morgen staat op ons programma om met een kajak het meer 4 km verderop te gaan verkennen.