12e Dag naar het kasteel en klimmen

Frankrijk, Doussard

In de ochtend samen met Joey het eekhoorntjes pad in gegaan wat ik een paar ochtenden geleden had gezien. Het pad liep langs het water, maar ging niet echt het bos in en kwamen dan ook uit bij het volgende dorp. Hier hadden ze in het water een dam gemaakt met stenen en die heeft Joey afgemaakt. Wat doet hij dat graag lekker in het water met stenen en zand spelen. Ook ontdekte we weer allerlei nieuwe holen en zagen we een blauwe libelle.

We waren net terug en toen begon het te regenen voor wel 10 minuten, na de bui naar de bakker gegaan en dan zie je nauwelijks dat het geregend heeft en is het nog steeds lekker warm.
Vrijdag gaan we een klimcursus doen met zijn vieren, wat we afgelopen ochtend hebben gereserveerd. De kinderen vinden het geweldig om overal op te klimmen en in te klauteren en vanaf te abseilen.

Na het middag eten vertrokken om een Chateau boven op een berg te gaan bezichtigen. Een heel mooi kasteel, waar je steeds in een andere kamer terecht kwam. Het enige – punt was dat alles in het Frans was op een folder na die we meekregen in het Engels. Je kreeg een mooi beeld hoe deze familie van generatie op generatie hebben gewoond in het kasteel en dan ook nog met het uitzicht over het meer. Ook was het erg aangenaam binnen qua temperatuur, wat je merkte toen we weer buiten kwamen.

Joey is bezig met het schrijven van letters en heeft moeite met de 11, 12, 13 en 14 omdat deze niet logisch zijn. 15 vijf-tien is logisch, maar het is geen twee tien. Zegt hij in de auto ineens: “mama 10 is eigenlijk 1, want 0 is niks en dan blijft 1 over dacht jij dat ook toen je mijn leeftijd had?” Uhm nee lieverd ik heb daar nooit zo over nagedacht.
Wat mooi om te zien hoe het leer proces gewoon door gaat in de vakantie en dat ze de ruimte hebben om de dingen te leren die ze zelf willen en intrinsiek gemotiveerd zijn.

We waren op weg naar een ander klimpark wat we hadden gezien in een folder boven op een berg met uitzicht over het meer. We konden nog gaan klimmen voordat het zou gaan beginnen met regenen en we hebben met zijn 4 en de route gedaan die Joey ook net kon doen. Wat was hij trots en blij om ook zo hoog de bomen in te mogen, waarbij Jos en ik de kinderen niet bij konden houden en ze bij de laatste 2 routes samen voor hebben laten gaan. Daar waar wij konden smokkelen, smokkelde de kinderen door abseilend over de hindernissen heen te gaan. Wat een lol hadden ze samen om papa en mama die er eigenlijk net te groot voor waren.

We waren net klaar toen het begon met regenen en we nog even hebben gekeken over het meer vanaf het uitkijkpunt. Toen snel in de auto pizza bestellen, ophalen en opeten bij de tent. Na het eten nog een spel gedaan en toen was het eigenlijk alweer veel te laat om naar bed te gaan.