Dag 5 Verkennen van de omgeving

Zweden, Dalarna County

Joey vroeg net of ik ook in mijn vorige verslag geschreven heb dat hij net voordat we de boot mochten verlaten hij zijn tand eruit heeft getrokken. De tand zal al langer los, maar nu zo los dat hij er bijna uit leek te vallen. De tand in een zakje in het doosje gedaan wat we er speciaal voor hebben mee genomen.

Vandaag hebben we de tijd om de omgeving te verkennen om lekker rustig aan te doen. We ontbijten weer een keer normaal en geven alles een plekje. Joey en Tamara zijn al eerder wakker en gaan op ontdekking bij het meer wat vanuit het raam te zien is. Er staan een paar tenten, waarvan de meeste Nederlanders zijn. Het is niet te vergelijken met een camping waar we eerder zijn geweest met de kinderen. Alles is er, maar dan voelt het bijna net of het allemaal alleen voor ons beschikbaar is en niet voor honderden andere gezinnen.
Waar het gisteren heel erg nat was en net geregend had toen we aankwamen, was het vandaag een stralende dag met een helderblauwe lucht en fijne temperatuur.

De kinderen moeten nog even hun draai vinden en Joyce vindt het huisje maar stom, de stoel te hard en wil vooral naar buiten kijken tijdens het eten. We gaan informeren voor wandelingen in de buurt en deze start gewoon bij ons tegen over. We gaan eerst lunchen en vertrekken dan om de omgeving te gaan ontdekken. We lopen gelijk een mooi natuurgebied in, wat ons doet denken aan het trollenland van de film Frozen met alle ronde rotsblokken en lage begroeiing. We wandelen via de aangegeven routen en komen bij een groter meer aan. De kinderen hadden vanmorgen met een touw en stok een hengel gemaakt en meegenomen tijdens de wandeling. Deze moest natuurlijk even uitgeprobeerd worden. Bij de oever is de grond heel drassig en voelt het of je over een spons loopt heel bijzonder.

We gaan op zoek naar de elanden, maar zien er tot nu toe nog geen. Ze zijn vooral in de ochtenden en de avonden zichtbaar. De kinderen wilden graag terug naar de omgeving bij ons huisje en Jos is de route nog verder gelopen. Tamara gaat terug met de kinderen, waar ze brandstof gaan verzamelen voor het vuur voor morgen als Joey met Jos gaat vissen en ze mogelijk een vis mee naar huis kunnen nemen.

Jos ziet onderweg de onderkaak van mogelijk een Eland en komt nog een lege bus tegen met aanhanger met bakken vol met besjes erin. We waren op de wandeling al veel verschillende besjes tegengekomen en vroegen ons al af of ze mogelijk eetbaar zouden kunnen zijn. Ook heeft hij de waterval gevonden die aan de andere kant van het meer te zien is.

Na het eten doen we een spel met bekers, twee golfballetjes en de tafel. Joey en Jos zijn een team en Joyce en Tam zijn een team. Waarbij we het balletje bij elkaar in een beker moeten gooien en dat het team waarbij het balletje in de beker komt de beker leeg moeten drinken. Joyce is een natuurtalent en gooit de meeste balletjes in de bekers. De spanning is groot, vooral als het balletje er dan net tegenaan komt. Daarna doet Jos nog een spel met Joyce en lees ik Joey voor uit een dino boek, waarbij ik blijf struikelen over de namen van de dino’s, zelfs met mijn leesbril op.

Jos controleert Joyce nog op teken en ze blijkt er eentje te hebben in haar oksel, nog zo klein dat je twijfelt of het er wel 1 is. Wij op zoek naar de tekentang en zal je net zien dat die niet meer in de verbanddoos zit. Gelukkig hebben de mensen die de huisjes in beheer hebben wel een tekentang voor ons, inclusief alcohol om te ontsmetten. Heel stoer verwijderen we de teek bij Joyce en kan er voorgelezen worden uit Harry Potter.

Morgen gaan Joey en Jos mee op de boot met de visser op zoek naar vissen en wandel ik met Joyce een stuk van de route die Jos vandaag heeft gelopen om de waterval te gaan bezichtigen.