Dag 12 Geocaching en op Elandensafari

Zweden, Värmland County

Vandaag beginnen we rustig aan wat betekend dat Tamara met Joey al op tijd op pad is om de buurt te verkennen. Ze wandelen langs het grote pad naar beneden en komen een eekhoorn tegen in een boom die als hij bovenin zit naar ons blijft kijken terwijl hij lekker aan het eten is. Als we teruglopen en nog een keer in de boom kijken zien we dat het twee eekhoorns zijn.

Er loopt een watertje kriskras door het bos wat we af en toe te zien krijgen. Er is nog een heel bos te ontdekken, maar dat doen we mogelijk later. Er staat vandaag een fris windje, maar het is heel mooi helder zonnig weer. We gaan op het gemakje terug om te gaan ontbijten als we daar in een tuin nog een echt rendier zien staan met een rode neus.

Na het ontbijt gaat Jos boodschappen doen en blijft Tam met de kinderen bij het appartement en bereid de lunch alvast voor, zodat we vandaag nog op pad kunnen om een geocache te zoeken en zo mogelijk weer op een mooie plek terecht te komen. Rond 14 uur vertrekken we richting de parkeerplek, waar we besluiten om eerder al te stoppen en verder te gaan lopen. Het pad is het grote stenen en daarna met veel los zand. We lopen over een Esker (https://nl.wikipedia.org/wiki/Esker ) een soort dijk met aan beide kanten water en vinden onze eerste cache. Er liggen er nog meer en we doen er 3 van die er hier liggen. Joey is er klaar mee en blijft Tam mee wachten op de plek waar we de tweede cache vonden, zodat hij lekker even zijn eigen ding kan doen. Zand, water en stenen blijven mooi om mee te spelen en te ontdekken. Zo ontdekt en vind een heus "berenvel", waar hij mega trots op is en waarvan hij een foto naar zijn juf wil sturen.

Daarna snel naar ons appartement terug, koken en dan naar de receptie om ons te melden voor de elandensafari. Wat hebben we weeral geluk en de gids helemaal voor ons zelf alleen. Hij vertelt eerst veel over de Elanden en daarna mogen we bij een poot zijn 5e teen voelen die je niet kan zien, maar wel voelen. Hierna heeft hij wat te drinken voor ons en een wrap met elandenvlees die echt heel lekker smaakte. Toen stelde hij de vraag of we met hem mee wilde rijden of met onze eigen auto en dat was een makkelijke keus. Met de gids mee natuurlijk in de auto dan kunnen we onze vragen gelijkstellen aan de gids.

Wat was dit een mooie ervaring, waarbij we eerst een kalf zagen van ongeveer 3 a 4 maanden oud zonder moeder. Hij was niet bang en durfde vrij dichtbij te komen, maar als we allemaal buiten staan gaat hij er snel vandoor. We stappen weer in en gaan verder op pad, waarna we na goed zoeken nog een vrouwtje vinden die ook niet met ons bezig is, waardoor we heel dichtbij kunnen komen. Daarna wordt het al snel donker en zien we het bijna niet meer. Onze gids ziet er nog 1, maar die is niet meer zo goed te zien doordat het donker wordt. Joey valt in slaap. Wat was het weer een mooi dag!

Hoi Lieve Belletjes, Wat een onvoorstelbaar mooie reis! Een genot om mee te kijken! De natuur doet me aan Canada denken! Geniet verder en liefs Anne