Train d' Ardeche en bezoek aan Valence

Frankrijk, Valence

Vandaag zouden we al vroeg vertrekken om met de stoomtrein mee te gaan. Alleen twijfelde we eerst omdat Joey heel veel had gehoest vannacht en daardoor niet fit leek en weer wilde slapen. Maar dit lukte toch niet en hij wilde met de auto mee en met de trein mee. Dat betekende dus een race tegen de klok om de trein te kunnen gaan halen.

We hadden geen tijd meer om broodjes te halen bij de bakker, maar gelukkig genoeg appel en een pasta met tonijn van gisteren. Het was weer een weg met allemaal bochten door de bergen. De kinderen hebben allebei een dutje gedaan in de auto en we reden ook nog bijna verkeerd omdat Tamara niet het adres had gecheckt. Om iets voor half 9 vertrokken om de trein van 10 uur of 10:15 uur te kunnen halen. Eigenlijk adviseerde ze om de kaartjes online te kopen en uit te printen en dan een half uur voor vertrek aanwezig te zijn. Dat hadden we niet gedaan, omdat we niet konden printen en je weet maar nooit.

Om een lang verhaal kort te maken we hebben het gehaald de trein van 10:15 uur en de andere trein vol met mensen hebben we zien staan toen we er langs liepen. Er stond nog een lange rij met mensen die ook nog geen ticket hadden gekocht en konden daarna om 10:10 uur instappen om vervolgens om 10:15 uur te vertrekken. We zaten vrij vooraan waardoor we de stoomlocomotief goed konden zien. Wat we toen nog niet wisten, was dat het steenkool neerviel/dwarrelde daar waar wij precies zaten. We zaten helemaal onder, Joey zijn luier zat vol met roetdeeltjes en onze haren en ogen helemaal.

Maar dat mocht de pret niet drukken, we hadden het gehaald en wat was het een mooie rit. Deze trein is tot halfverwege de route gereden en daar kregen we een andere locomotief een diesel die ons weer terug bracht naar het begin. Wat heeft Joey genoten hij vond het fantastisch en wat was het spectaculair om zo hoog met de trein door de bergen te rijden. Een groot avontuur voor ons alle 4.

Doordat we nu geen hele dag in de trein hoefde te zitten was er nog tijd over om iets anders te ondernemen. We zijn nog naar Valence geweest wat nog een half uur rijden was. Leuke stad met een paar bezienswaardigheden en voor de kinderen was de carrousel favoriet. Een heerlijk ijsje gegeten en nog even gekeken bij het station. Jos had veel last van zijn rechteroog waar een roetdeeltje in was gekomen en waar hij steeds meer last van kreeg. In Valence waren veel apotheekjes waar we water hebben gehaald om je oog mee schoon te kunnen spoelen. Dit leek toch niet zo te werken en besloten om te kijken iemand die even wilde kijken in zijn oog. We waren nu ten slotte op een plek waar het veel bevolkter was als bij het appartement. We zijn in drie ziekenhuizen geweest, om bij het laatste ziekenhuis waar ze wel een oogarts hadden te horen te krijgen dat ze dicht waren en hij morgen om 08:00 uur terug kon komen.
We zijn toen snel nog wat gaan eten en teruggereden naar het appartement, gelukkig bleek het steeds wat beter te gaan met zijn oog.

Hee hee lieve mensen, ik heb drie 'verhaaltjes' gelezen van jullie blog. Fijn om te zien en lezen dat het zo goed met jullie gaat en dat jullie genieten van jullie vakantie. Heel veel plezier nog met zijn viertjes en hopelijk zien we elkaar weer snel. Liefs uit zeeland, Madde