Lascaux II

Frankrijk, Montignac

Vandaag naar de kopie van Lascaux geweest in Montignac. Eerst de tickets gekocht en ons opgegeven voor de Engelse tour van 12:00 uur.
Hadden we nog tijd om wat te drinken en te eten. Joyce een crêpe met suiker en wij eentje met Nutella. Voor Joyce was vooral de suiker erg interessant en dat viel de man naast ons ook op die Joyce heel leuk vond. Ze kreeg nog een aai over haar bol toen ze weg gingen. Aan aandacht heeft onze blonde blauw oog geen tekort. Overal waar ze komt trekt ze de aandacht zonder het zelf in de gaten te hebben. Nog even naar de bakker en daar kwam gelijk een jongetje naar haar toe om contact te maken.

Toen snel in de auto om naar de grot toe te gaan die een paar km verder was. Het was er erg netjes en goed georganiseerd, het straalde rust uit heel anders als bij het Gouffre De Padirac.
We waren nog goed op tijd dus eventjes op het bankje gezeten en wie zaten er naast ons dezelfde mensen als waar we wat hadden gegeten en gedronken. Deze mensen kwamen helemaal uit Australië.
Tijdens de rondleiding vertelde de gids eerst hoe de grot was ontdekt. Dit was heel toevallig door 4 jongetjes en hun hond. Nog elk jaar komt 1 van die jongens terug naar de plek om de grot te bezoeken nu inmiddels 90 jaar.

Joyce ontdekte nog een vis :-), een gat in het plafond wat de vorm had van een vis. Het is echt heel mooi nagemaakt en leuk om de theorieën te horen over de gemaakte tekeningen. Veel leuker als het alleen maar lezen in een geschiedenis boekje.

Toen we weer naar buiten liepen en met Joyce spraken over de grot en wat we hadden gezien vatte ze het heel goed samen 'heel bijzonder' zei ze de wijsneus.

Toen nog even lekker klimmen en klauteren wat haar steeds beter afgaat en toen weer naar het huisje om een dutje te doen. Een stukje verderop Is Le Thot waar ze een museum hebben gemaakt met 5 reproducties van de schilderingen. Deze staan heel mooi tentoongesteld met ook nog mensen uit die tijd erbij die je aan het werk ziet.

Buiten lopen alle dieren die ook op de gemaakte schilderingen te zien zijn. Joyce ziet van alles en geeft overal haar eigen draai aan, zo is de mammoet een olifant. Maar na wat uitleg word het voor haar ook een mammoet en met de folder op stap bekijkt ze alles aandachtig.

Ook was er nog een lichtshow waarbij alle dieren voorbij kwamen. Papa maakte kennis met de baby mammoet die bij hem kwam zitten. We hebben ons weer goed kunnen vermaken.

Morgen misschien een wandeling in de buurt of een bezoek aan Château Lost. We gaan het zien en beleven.