Dag 9 Klimmen en Raften

Zweden, Dalarna County

Vandaag staat het raften op de planning voor vanmiddag. Even wat boodschappen halen en informatie over de activiteiten bij de receptie. We krijgen de tip om de informatie van de website af te halen rondom het raften. Ik vraag naar het klimmen en ze geeft aan dat we dit vandaag of morgen kunnen doen.

We maken het plan om beide activiteiten vandaag te gaan doen, eerst naar het klimpark en dan zoals het bureau gepland heeft te gaan raften. We pakken onze spullen en bereiden ook onze tas voor voor het raften.

Het is beide op het resort en kunnen het zo mooi combineren. Als we aankomen bij het klimpark, ziet hij dat onze reservering zoals op het ticket voor morgen op het programma staat. Dit kan hij wel voor ons aanpassen en dan heeft hij 10 minuten later tijd voor de uitleg. Joey heeft het afgelopen jaar flink zijn best gedaan om te groeien en mag met zijn 1,20 cm nu ook de blauwe route doen. Zo kunnen we met zijn allen de route doen, die voor iedereen uitdagend is. Joey voorop en wat knap van ze dat ze dit zo doen. Het zijn soms flinke stappen die ze moeten zetten op een wiebelige soms alleen met touwen ondergrond.

We gaan terug naar ons appartement, nadat we nog even hebben gekeken bij de iets wat een soort kinderboerderij was. We hebben hier een konijn en een koe gezien, maar die kunnen we ook thuis zien ha ha. Dus op naar ons appartement voor deze paar dagen en lekker lunchen. Dan nog even lekker relaxen en dan op naar het volgende avontuur.

Als we aankomen staat de wagen met de kar en de boten al klaar. We blijken geluk te hebben, doordat het de afgelopen 4 weken niet mogelijk was om te gaan raften vanwege een te lage waterstand. Ook zijn we de enige gasten die vandaag geboekt hadden en hebben we een privé tocht. We krijgen eerst de instructies rondom de uitrusting en pakken we wat we nodig hebben. Alles gaat in ons zwemvest tot een mooi pakketje en dat gaat weer mee in de auto. We rijden o een 10 minuten naar beneden waar de rivier is, waar we na het parkeren ons gaan verkleden.

Dan krijgen we nog de nodige instructies voor op het water en sluit Jos later aan nadat ze de spullen en de bus aan het einde van de route hebben neergezet. We vertrekken en onderweg krijgen we de rest van de instructies die we nodig hebben. Heel mooi hoe ze dit gedoseerd hebben gedaan. Normaal gaan er zo een 7 groepen mee dat is wel heel anders dan zo met alleen ons gezin.

Wat is het mooi om daar zo midden op het water te zijn en je mee te laten voeren door de stroming. Het was een leuk avontuur, waarbij we aan de oever ook een beverdam hebben gezien. De bevers zelf waren nu niet zichtbaar, maar actiever in de ochtend en de avond. Aan de oever zagen we verder o.a. een visser staan, alleen die keek niet naar het water maar naar boven zegt Tamara: ”O kijk daar een visser die aan het vliegvissen is” Ondertussen komen we ook wat versnellingen tegen, waarbij de boot wat heen en weer gaat en het water af en toe door de boot stroomt. Op een plek waar het rustiger is mogen we zwemmen en de kinderen springen het water in. Bij het weer aan boort komen gaat dit door ze vast te pakken aan het reddingsvest en dan 1 wat omhoog te trekken, 2 weer naar beneden en dan 3 weer omhoogtrekken. Je hebt dan hetzelfde effect als je een bal in het water naar beneden duwt en die dan weer omhoog springt. Op deze manier hebben de kinderen ook kunnen ervaren hoe het is met een reddingsvest in het water en hoe weer aan boort te kunnen komen.
Dan zijn we er alweer en meren we precies aan in het gat aan de oever en kunnen we zo uitstappen en de boot op het droge trekken. Na het omkleden konden we opwarmen met thee en ronde kaneel koeken. De kinderen hadden het koud, maar dat mocht de pret niet drukken.

Hierna toch geen zin meer om eten te kopen en te koken. Jos vond een pizza/grill restaurant in Idre en daar hebben we heerlijk gegeten. De man van het restaurant was ontzettend aardig en had zelfs een menu kaart in het Nederlands. We hebben er heerlijk gegeten en ook nog wat over voor morgen dat wordt nog een keer smullen.

De kinderen wilde nog even spelen in de speeltuin die ze zagen in de buurt van ons appartement en daarna douchen en slapen. Kunnen pa en ma nog even genieten van de sauna, dat is wel een heerlijk extraatje van dit ontzettend luxe appartement. Morgen is het idee om de omgeving te gaan verkennen

Wat een mooie vakantie tot nu toe. En een beverdam…..oehhh zo close 😃.. een fijn reis nog samen!