Dag 10 Njupeskär waterfall

Zweden, Dalarna County

Vandaag gaan we naar het natuurpark in de buurt om te gaan wandelen en daar in ieder geval de waterval te zien en de oudste boom. Tamara gaat nog even wat broodjes halen bij de supermarkt en spreekt het andere Nederlandse gezin wat een paar appartementen naast is zit. Zij zijn gisteren naar het natuurpark geweest en vonden het mooi. Zij vertrekken morgenvroeg en gaan in 1x door naar de boot, zij hebben een rondreis gedaan via de ANWB. Als ik vertel wat wij gisteren hebben gedaan zijn ze benieuwd hoe we dat voor elkaar hadden gekregen. Zij hadden een paar dagen gelden toen ze aankwamen ook gelijk geïnformeerd en toen kon het raften niet meer, ook hadden ze onze boot gisteren zien staan.

Toen op pad, eerst nog even gekeken of de elanden en husky boerderij open was en op de route. Deze bleek vandaag net gesloten te zijn, dus dat ging hem niet worden. Wel fijn om van tevoren te weten, i.p.v. daar te staan en niks te kunnen zien. We gaan op pad en zien al vrij snel een hele kudde rendieren, waar ook een witte bij zit. Het blijft mooi om ze van zo dichtbij te zien.

Onderweg zien we verder vooral bomen en veel kleine en grotere meren, maar niet veel dieren. Onze gps deed het even niet, waardoor we de afslag hadden gemist. Dus toch nog wat meer van de omgeving kunnen zien hier. Dan komen we aan bij het park en zien we als eerste een eekhoorn die heerlijk in de buurt zit waar mensen aan het eten zijn. Als we terugkomen van de wandeling zien Jos en Joyce hem nog steeds in die omgeving rondlopen.

We willen graag gaan kijken bij de oudste boom en maken de wandeling naar boven, waarbij we eerst langs een uitzichtpunt komen op de waterval. De paden zijn goed aangegeven en goed begaanbaar. De natuur om ons heen is prachtig en we kijken onze ogen uit. Om bij de boom te komen moeten we behoorlijk klimmen en de kinderen vonden het erg tegen vallen toen ze de boom zagen en vonden het de klim niet waard. https://www.travelvalley.nl/natuur/de-oudste-boom-ter-wereld-staat-in-zweden-en-is-9-500-jaar-oud
We lopen verder langs boven en wandelen boven langs de waterval. De stenen hebben een hele bijzondere kleur door het mos en het uitzicht is mooi en ver. We zien iets wits en denken allemaal dat het de plek is waar we nu verblijven. Daar ligt namelijk een flinke berg met iets, waar een wit doek overheen gespannen is. Ook de locatie zou kloppen en je ziet dat het daar ook kaler is.
Het is een wandeling over rotsen en af en toe is het wat spannender als je naar beneden kijkt, maar wat een uitzicht. We komen bij een houten hutje waar je hout kan hakken en zagen en een voor zou kunnen maken en beschut zou kunnen zitten. Dan lopen we verder en komen we weer beneden en lopen we ook nog onderlangs naar de waterval. Je loopt langs het water over een mooie houten brug met uitzicht op de waterval met aan weerszijde een muur met stenen, heel indrukwekkend. Als we teruglopen naar de auto is het half 7 en het restaurant bij het park gesloten. We rijden naar ons appartement en halen onderweg een pizza om heerlijk op te smikkelen in het appartement. Wat was het een mooie wandeling, waarbij we alle routes hebben gedaan en zo ruim 15 km hebben afgelegd met daarbij de nodige hoogte en dieptepunten.

Na het eten nog even lekker in de sauna en dan klaar maken om morgen naar de volgende locatie te gaan verhuizen. Benieuwd wat dit ons weer gaat brengen. Het idee is om dan een stukje door Noorwegen te rijden en daar een geocache te zoeken. Vandaag hebben we ook nog een geocache gevonden in het park.