Van Pico naar Faial

Portugal, Madalena

Vandaag gaan we alweer op reis naar het laatste nieuwe eiland deze vakantie. Faial. Het schijnt vooral bekend te zijn bij oceaanzeilers en vanuit vroegere tijden omdat deze haven, naar het schijnt, het dichtste bij of het makkelijkst te bereiken is vanaf de andere kant van de oceaan. Gelukkig hoeven wij maar 20 minuten op de veerboot. Omdat we op dit eiland geen huurauto hebben, hebben we onze overnachting vlakbij de haven. Hier droppen we de bagage en gaan op pad door Horta. De hoofdstad van Faial. De haven en havenpier staat vol met tekeningen van mensen die de oceaan (deels) zijn overgestoken met een (zeil)boot. Ook genoeg Nederlandse tekeningen komen we tegen. We lunchen even in een tentje vlakbij de haven en gaan dan op pad naar een aquarium vlakbij. Dit aqarium vangt vissen uit de oceaan en houdt ze in een soort van quarantaine. Daarna worden deze vissen verscheept naar waar ook ter wereld. Ook naar Scheveningen en Bergen aan zee wist de gids ons te vertellen. We worden op pad gestuurd met een klapper om te kijken of we de vissen kunnen herkennen. Erg leuk. Daarna gaan we naar het 'Dabney House' omdat het bij het ticket van het aquarium in zat. Het enige boeiende hieraan is dat we nu ongeveer weten dat de connectie met Amerika hier min of meer door ontstaan is. We wandelen weer rustig terug naar het hotel en drinken even wat op het dakterras. Ons hotel biedt de faciliteiten van een keuken, waar we deze keer geen gebruik van maken. We hebben gelezen dat er, toevallig vlakbij het hotel, een all you can eat restaurant met lokaal eten is. De prijs hiervoor is 7,50 pp. Wil je er onbeperkt toetje bij dan wordt dat 10 euro pp. Exclusief drankjes uiteraard. Het is dat er een bord bij de deur hangt, anders hadden we het nooit gevonden. Als je het niet weet zou je er denk ik ook niet spontaan naar binnen lopen. Wij gaan het in elk geval proberen. We worden opgevangen door een vriendelijk oud mannetje die ons het concept uitlegt. Er is runderstoof met aardappel, vers gevangen vis in saus, varkensvlees met kaas, bonenprutje met vlees, iets met ei en vlees, worstjes, witte rijst, kip, broodjes en salade. We zijn de eerste gasten en beginnen voorzichtig met alles proeven. En lekker dat het is! De man komt ons ook nogmaals vertellen dat het onbeperkt is, dus scheppen we nog maar een keer op. De toetjes bestonden uit kaas, rijstepudding van het huis en chocoladecake van het huisje ook dit is erg lekker. Na een goed uur vertrekken we weer. Drankjes kosten 0,50 cent dus eigenlijk zou het zonde zijn om zelf boodschappen te doen en in de keuken gaan staan.

Mooie vissen. Het buffet ziet er goed uit.

Harm en Hilma 2018-09-26 22:47:07

Grappig zo'n eettentje, voor dat geld lach je je helemaal rot! Wat een mooie foto's weer!